پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00006:47 - 1400/07/29

نشانه هایی در دهان که علائم احتمال ابتلا به دیابت است

کارگر آنلاین | ممکن است شما چند سالی به دیابت مبتلا شده اما از آن بی خبر باشید، بهتر است با مشاهده این علائم برای انجام آزمایش های مورد نیاز، نزد پزشک بروید.

یکی از شایع‌ترین علائم دیابت نوع ۲ تغییر جزئی در بوی نفس است.

  • دکتر نیل سیکا سرپرست دندانپزشکی بیمه بوپا انگلستان می‌گوید بسیاری از مردم از این که بیماری لثه برای سلامت کلی آن‌ها چه معنایی دارد، بی اطلاع هستند.
  • دکتر سیکا توضیح داد: آنچه اکثر مردم نمی‌دانند این است که دندانپزشک شما می‌تواند اولین خط دفاعی شما در کشف علائم مشکلات بهداشتی وسیع‌تر باشد. با استفاده از برخی از حواس، مانند بینایی، لمس و بویایی، دندانپزشکان در موقعیتی عالی برای تشخیص شرایط نامطلوب سلامتی در دهان که می‌تواند بقیه بدن را تحت تأثیر قرار دهد، خواهند بود. 

تنفس و لثه می‌تواند یکی از علائم دیابت باشد و شاید اولین علامت هشداردهنده بیماری قلبی و سکته مغزی باشد.

علائم موجود در دهان که باید به دنبال آن‌ها باشید

۱- بوی بد دهان

  • دکتر سیکا می‌گوید: دندانپزشکان برای تشخیص بوی ناشی از دندان‌ها و لثه‌ها آموزش دیده اند. بو‌های خاص معنای متفاوتی دارند، بوی قطره گلابی یا بوی بد دهان می‌تواند نشانه دیابت کنترل نشده باشد، چیزی که بیماران باید در مورد آن به پزشک مراجعه کنند.
  • این به دلیل سطوح بالای کتون است که در نتیجه چربی سوزی بدن به جای قند ایجاد می‌شود، زیرا نمی‌تواند انسولین که برای تجزیه گلوکز ضروری است را تولید کند.

 التهاب و خونریزی لثه

افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض بیماری‌های پریودنتال هستند. با این حال، تحقیقات شروع به نشان دادن پیوندی کرده اند که در هر دو جهت کار می‌کند.

بیماری لثه و عفونت می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد. هر دو بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند و نشان می‌دهد که اگر یکی تکامل یابد، خطر تکامل دیگری نیز افزایش می‌یابد.

از آنجا که دیابت می‌تواند سطح گلوکز را در دهان شما افزایش دهد، این می‌تواند دهان شما را به مکانی مناسب برای رشد باکتری‌ها تبدیل کند.

  • قند خون بالا همچنین مبارزه با عفونت را برای بدن شما دشوار می‌کند، به این معنی که لثه‌های شما هنوز هم می‌توانند بوی بد دهان داشته باشند.
  • علاوه بر این که یک علامت بالقوه دیابت است، می‌تواند منجر به حوادث جدی تری مانند حمله قلبی و سکته مغزی شود.

این ترکیب افزایش سطح باکتری‌ها و عفونت‌ها ممکن است منجر به آسیب به رگ‌های خونی تغذیه کننده قلب و مغز شود که ممکن است منجر به بیماری قلبی و سکته مغزی شود.

رابطه دندان و دیابت

چگونه لثه‌های خود را سالم نگه داریم

دکتر سیکا می‌گوید: واضح است که بین سلامت دندان و سایر شرایط جدی ارتباط وجود دارد. 

او ادامه داد: حفظ سلامت دهان و دندان، به ویژه لثه، به کاهش خطر عوارض ناشی از طیف وسیعی از بیماری‌ها و به بهبود سلامت کلی شما کمک می‌کند. با دندانپزشک خود در مورد هرگونه نگرانی بهداشتی وسیع تری که ممکن است داشته باشید صحبت کنید. این به ما کمک می‌کند تا وظیفه مراقبت را به درستی انجام دهیم، و مطمئن شویم که همه می‌توانند زندگی طولانی‌تر، سالم‌تر و شادتری داشته باشند. 

۷ نکته برای حفظ سلامت لثه

  • - فراموش نکنید که با نخ دندان یا مسواک بین دندان‌های خود را تمیز کنید و همیشه ابتدا نخ و سپس مسواک بزنید.
  • - دوبار در روز به مدت دو دقیقه دندان‌های خود را با خمیردندان حاوی فلوراید تمیز کنید.
  • - مسواک خود را حداقل هر سه ماه یکبار یا در صورت خوردگی مو‌ها زودتر عوض کنید.
  • - اگر از دهانشویه استفاده می‌کنید، حداقل ۳۰ دقیقه پس از مسواک زدن دندان‌ها منتظر بمانید. دهانشویه فلوراید موجود در خمیر دندان را که ممکن است روی دندان‌ها باقی بماند، پاک می‌کند.
  • - برای معاینات منظم به دندانپزشک و متخصص بهداشت خود مراجعه کنید.
  • - اگر لثه‌ها هنگام مسواک زدن خونریزی می‌کنند یا قرمز و متورم شده اند، علائم بیماری لثه را بشناسید.
  • سیگار نکشیدن، ورزش منظم و حفظ رژیم غذایی سالم همه به کاهش خطر عوارض جدی سلامتی در دهان و جا‌های دیگر بدن کمک می‌کند.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین