پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:08 - 1400/09/15

نشانه‌های مومن چیست؟

نشانه‌های مومن واقعی از نظر قرآن

کارگرآنلاین | تفسیر اجمالی آیه ۱۲۶ سوره اعراف را در این گزارش بخوانید.

به گزارش کارگرآنلاین قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَمَا تَنْقِمُ مِنَّا إِلَّا أَنْ آمَنَّا بِآیَاتِ رَبِّنَا لَمَّا جَاءَتْنَا ۚ رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِینَ

و کینه و انتقام تو از ما تنها به جرم آن است که ما به آیات خدا، چون برای (هدایت) ما آمد ایمان آوردیم، بار خدایا، به ما صبر و شکیبایی ده و ما را به آیین اسلام (یعنی با تسلیم و رضای به حکم خدا) بمیران.

تفسیر آیه ۱۲۶ سوره اعراف
این آیه، پاسخی به جوسازی‌ها و تهمت‌هایی است که از سوی فرعون نسبت به مؤمنان و همراهان حضرت موسی انجام می‌گرفت از قبیل اینکه شما توطئه گر هستید و قصد تصاحب وطن و کاشانه مردم و اخراج آنان را دارید. آنان گفتند: شما نیز می‌دانید که عیب ما تنها ایمان ماست، نه آنچه شما می‌گویید.

امام صادق (ع) در روایتی فرمودند:کسی که خود را برتر از دیگران بداند مستکبر است. به حضرت گفتند:گاهی انسان به دلیل آنکه دیگران مشغول گناهند و او گناه نمی‌کند خود را برتر می‌داند! حضرت فرمودند:شاید او توبه کرده و بخشیده شده است، ولی تو خبر نداری و هنوز او را چنان می‌بینی. مگر داستان ساحران را نشنیده‌ای که با انگیزه‌ شکست موسی آمدند، ولی توبه کرده و هدایت شدند و پایان خوبی داشتند.

پیام های آیه ۱۲۶ سوره اعراف

  • ۱-ایمان به خدا و زیر بار طاغوت نرفتن، بی دردسر نیست. «وَ ما تَنْقِمُ»
  • ۲-ایمانی که براساس برهان و پس از دیدن نشانه‌های حقیقت باشد، از ارزش بهتری برخوردار است. «آمَنّا بِآیاتِ رَبِّنا لَمّا جاءَتْنا»
  • ۳-طاغوت‌ها با فکر و عقیده‌ توحیدی مخالفند، نه با آدم ها. «إِلاّ أَنْ آمَنّا»
  • ۴-نشانه‌ مؤمنان راستین، آرامش، مقاومت، صراحت، شجاعت، تضرّع و دعا بخصوص در هنگام سختی هاست. «آمَنّا ... رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً»
  • ۵-در دعا به ربوبیّت خداوند متوسّل شویم. «رَبِّنا»
  • ۶-بهترین شیوه در برابر تهدید طاغوت ها، دعا و توکّل بر خدا و حفظ ایمان و پایداری است. «رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ تَوَفَّنا مُسْلِمِینَ»
  • ۷-وقتی تهدید‌ها سنگین باشد، صبر و مقاومت بیشتری هم می‌طلبد. ساحران گفتند: «أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً» دل ما را پر از صبر کن ونگفتند: «أُنْزِلَ عَلَیْنَا»
  • ۸-حسن عاقبت، نیاز به دعا، استمداد وتوفیق الهی دارد. «رَبِّنا ... تَوَفَّنا مُسْلِمِینَ»
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین