پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:28 - 1402/12/16

نشریه آموزشی شهید چمران با حضور مهدی چمران در بنیاد قرآن رونمایی شد

کارگر آنلاین | در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به تدریس موضوع حکمرانی قرآنی پرداخت.

در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به تدریس موضوع حکمرانی قرآنی پرداخت.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده دبیرکل بنیاد قرآن نکاتی درباره پایان دوره آموزشی شهید چمران گفت و افزود : رَبِّ هَبۡ لِی حُکۡمٗا وَأَلۡحِقۡنِی بِٱلصَّـٰلِحِینَ /این آیه بسیار مدیریتی است و به حق است که در ابتدای سخنان از آن اسم ببریم.بنده مدتی است که تفسیر شریف لاهیجی را مطالعه می‌کنم انصافا که خیلی زیباست لذا در این آیه که مصداق حکمرانی است می‌خواهیم که خداوند از قدرت نظری و قدرت عملی به ما عطا کند و حکومت و حکمرانی شایسته ایجاد گردد.

 

 

 

وی افزود : اما آنچه که در این جلسه که در محضر مهندس چمران هستیم میخواهیم. پیرامون حکمرانی شهید چمران است که چند کلامی صحبت می‌کنیم. بنیاد قرآن در سال 1359 تاسیس شد و تا به امروز قریب به نیم قرن فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، انتشاراتی، تربیتی خود را انجام داده است اما در سال 1395 در بنیاد قرآن حکمرانی قرآنی شکل گرفت و جمعی از عزیزان که در این جلسه حضور دارند به ما کمک کردند.

 

ما در ابتدا طرح مهندسی نظام تربیتی مدیران حکمران قرآنی را با دوره شهید بهشتی آغاز کردیم و پس از آن دوره دوم را با نام شهید چمران آغاز کردیم که به مدد الهی توفیقات زیادی هم داشتیم. بنابراین امروز مفتخریم تا پایان دوره شهید چمران را اعلام کنیم و این مژده را بدهیم که به لطف خدا دوره جدید مهندسی نظام تربیتی مدیران حکمران قرآنی در سال جدید به نام دوره امام موسی صدر است اما اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به شیوه تفکر حکمرانی امام موسی صدر بیندازیم می‌بینیم که ایشان روشنفکر دینی است که از قم بر می‌خیزد و به جنوب لبنان سفر می‌کند، یعنی هجرت، هجرت نقش اساسی در حکمرانی دارد، با دین و دیانت و فقاهت و سیاست همزیستی را در سطح جهانی مطرح می‌کند و این ابتکار حکمرانی امام موسی صدر است.

 

مهدی حسین زاده گفت : نکته دوم تفکر حکمرانی امام موسی، قدرت خود را بر مبنای سرمایه انسانی قرار می دهد و نکته سوم تفکر حکمرانی امام موسی این است که می فرماید گمان می کنم برای همبستگی راهی جز گفت و گو و تفاهم نمانَد.همچنین کتابی تحت عنوان درسنامه حکمرانی قرآنی در 5 جلد آماده شده که یک جلد آن آماده چاپ و پیرامون مبانی حکمرانی است. همچنین دوره‌ای که در حوزه امام حسین و دیگر سازمان‌های اداری به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. وظیفه بود همزمان با پایان دوره شهید چمران توضیحات مختصری را درباره این دوره خدمت شما ارائه نمایم. 

 

 

در این نشست مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز سخنرانی کرد و گفت : برای بنیاد قرآن موفقیت‌های زیاد را در ادامه راه آرزومندیم، برای شما عزیزان هم همچنین و همچنین برای مردم فلسطین هم آزادی و موفقیت را آرزومندیم، شهید چمران هم بر این موضوع بارها تاکید داشتند که آرزویشان این است روزی حضرت امام عبای خودشان رو به دوش بکشند و بگویند پیش به سوی فلسطین.شهید چمران با رهبران آزادی‌خواه فلسطینی زندگی کرده بودند و وقت گذرانده بودند. ایشان تلاش داشتند مبانی اسلامی و حکمرانی اسلامی را به آن‌ها منتقل کنند به همین دلیل هم عده‌ای از فلسطینیان با ایشان دشمن شدند و جنگ و ستیز داشتند به خصوص چپ گرایان و کمونیست‌های فلسطینی.ایشان این آرزو را داشتند و به آن معتقد هم بودند و این جمله از امام موسی صدر (که انشاالله دوره بعدی حکمرانی قرآنی بنیاد قرآن هم به نام ایشان است) را دائم می‌گفتند که: تقدس قدس ایجاب نمی‌کند که جز مسلمین معتقد کسی آن را آزاد کند. 

مهدی چمران گفت : همانطور هم که می‌بینید از وقتی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید تاثیرات آن در میان مردمان آزادی‌خواه  بروز پیدا کرد مثل لبنان که با حضور امام موسی صدر و شهید چمران جنگ واقعی با اسرائیل را تجربه کرد.پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد که مسیر توحید و خداپرستی کشوری را به آزادی می‌رساند لبنان هم یک نمونه موفق بود که این مسیر را طی کرد و موفق شد. دلیل دشمنی همه با ما هم همین است که ما روش مبارزه با استعمار را در منطقه نشان دادیم و این برای دنیای غرب و آمریکا خطرناک هست و به همین دلیل با ما مبارزه می‌کنند. 

 

وی گفت : روش تربیتی که شهید چمران داشت به این گونه بود که اینطور نیست که ما بنشینیم و سخن بگوییم البته موعضه خوب است و ارزشمند ولی فقط به این نباید بسنده کرد. روش تربیتی باید روش عینی باشد فرزند ما از ما درس می‌گیرد و ما باید عملا به او بیاموزیم. به هر حال روش تربیت ایشان این بود که با رزمندگان باید رفت به سنگر و زندگی کرد و به آن‌ها آموخت. برای ایشان خیلی مهم بود که همواره پیش رزمندگان در پادگان باشند، در جبهه هم همینطور بود. دوست داشت آموزش را به صورت عملی به رزمندگان بیاموزاند. 

وی افزود : در ارتباط با شناخت خدا و روش‌هایی که قرآن خداشناسی را به ما میاموزاند چنین می‌گوید که قرآن نمی‌خواهد با علوم مادی یا فیزیکی یا شیمیایی و نظایر این‌ها خدا را اثبات کند بلکه می‌خواهد انسان، خدا را بفهمد و از این مسیر به خدا رسید. در واقع راه‌های خداشناسی از علوم ریاضی و هندسی و این‌ها نیامده که نیاز باشد خدا را اثبات کرد در واقع باید با روح سالم و روح عالی خود خدا را حس کرد.

پس از تدریس ایشان از نشریه آموزشی شهید چمران با حضور مهندس چمران و تنی چند از اندیشمندان و فرهیختگان رونمایی شد.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین