پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:59 - 1400/10/14

چرا تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) نامشخص است؟

دلیل نامشخص بودن تاریخ شهادت حضرت زهرا (س)

کارگرآنلاین| تخریب و نابودی آثار تشیع حتی کتاب‌ سوزی و آتش زدن کتاب های غنی شیعه و طرفداران اهل بیت (ع) در قرون نخستین مثل کتابخانه ‌های شیخ طوسی، صاحب بن عباد و ... ابهام و تردید و اختلاف اقوال را بیشتر و پیچیده‌ تر کرده است.

به گزارش کارگرآنلاین علت نامشخص بودن تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ چیست؟

پاسخ
اختلاف و عدم ضبط تاریخ دقیق ولادت، وفات و یا شهادت شخصیت ‌های صدر اسلام به ویژه خاندان عصمت و طهارت ـ علیهم السّلام ـ ناشی از چند دلایل است که به برخی اشاره می شود .
۱. جلوگیری از نوشتن و منع تدوین و نقل احادیث پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به دستور خلفا خلفای اول و دوّم.
این مسئله در اصل نوشتن تأثیر منفی گذاشت و سبب گردید که اصل نوشتن و تدوین سیره ی نبوی و ثبت سایر رویدادها و حوادث کاملا مغفول و بی توجه بماند؛ تا سالها(حدود یک قرن و اندی...) هیچ توجهی در جهان اسلام به رویدادها نبوده و با سردی کامل رویدادها و وقایع مهم و سرنوشت ساز در تاریخ اسلام به فراموشی سپرده شده و تا زمان ایجاد رویکرد جدی به ضبط وقایع قرنها فاصله افتاده؛ این منع تا قرن دوّم هجری ادامه داشت تا این که عمر بن عبدالعزیز دستور نوشتن احادیث را صادر کرد.

۲. قرار گرفتن بنی امیه در هرم قدرت و خصومت آنان با بنی هاشم و اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و نیز با بسیاری از انصار که حامی و داعی پیامبر و اهل بیت بودند، این عامل سبب می شد که اهل بیت پیامبر به عنوان رهبران واقعی برای مردم ناشناخته باشند؛ از طرفی آنان دست به تحریف و جعل احادیث و فضیلت تراشی برای خلفا و مدح آنان و مذمت اهل بیت(ع) زدند.

۳. زبیریان در حکومت کوتاه خود و عباسیان نیز برای مشروعیت سلطنت خویش و سرکوب علویان راه بنی امیه را ادامه دادند.

۴. از طرفی در فرهنگ عرب نیز به ثبت موالید و حیات زنان و دختران اهمیتی وجود نداشت.

۵. سلطه طولانی حکومت مخالفان اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و حضرت علی ـ علیه السّلام ـ و مخالفان شیعه و اتهام رفض و الحاد به شیعیان در ترویج اباطیل و جعلیات و تثبیت آنها بی‌ تأثیر نبود و قدرت نفوذ تفکر مکتب خلفا در معرفی منابعی که در مسیر افکار آنان بود و تضعیف منابع خلاف آنان اثر بسزایی داشت.

۶. تخریب و نابودی آثار تشیع حتی کتاب‌ سوزی و آتش زدن کتاب های غنی شیعه و طرفداران اهل بیت(ع) در قرون نخستین مثل کتابخانه ‌های شیخ طوسی، صاحب بن عباد و ... ابهام و تردید و اختلاف اقوال را بیشتر و پیچیده‌ تر کرده است.
بنابراین طبیعی است که موالید، وفیات و شهادت معصومین از جمله فاطمه ـ سلام الله علیها ـ مورد اختلاف باشد.

تاریخ شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ همانند ولادت آن بزرگوار به علل مذکور در هاله ابهام مانده و اقوال مختلفی ذکر شده است و این اختلاف به ویژه در مورد فاصلة زمانی رحلت پیامبر اسلام تا شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ است.
عده‌ای از علمای شعیه و سنی شهادت آن حضرت را ۷۵ روز و عده ‌ای ۹۵ روز بعد از وفات پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ می ‌دانند.

علاوه بر مواردی که ذکر شد یکی از علل مهم که موجب ایجاد اختلاف، در تاریخ شهادت دختر گرامی پیامبر اسلام دانست، این است که احتمال تصحیف (جابجایی نقطه) در رقم تاریخ شهادت آن حضرت وجود دارد؛ یعنی نقطه رقم در پایان قرار بگیرد، مثل خمس و سبعون(۷۵ روز) یا در بالای کلمه قرار بگیرد، مثل خمس و تسعون (۹۵ روز) که این موجب اشتباه خواهد گردید.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین