پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:17 - 1400/12/15

رفع مشکلات عصبی ؛ این دمنوش حسابی خوش اخلاقتان می کند

کارگرآنلاین | چای بابونه خواص متعددی دارد و برای درمان یا تسکین بیماری‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، این چای برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی را از بین می‌برد و نیز مسکنی فوق‌العاده مؤثر برای سردرد، میگرن و دردهای عصبی است.

به گزارش کارگرآنلاین یکی دیگر از چای‌های گیاهی بسیار خوش طعم و در عین حال پرخاصیت، چای بابونه است که برای فصل سرد سال بسیار مناسب و تسکین دهنده علائم سرماخوردگی است، گیاه بابونه خواص و فواید شگفت‌انگیزی دارد و یکی از قدیمی ترین و پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی مهم در جهان بوده است که کاربردهای درمانی بسیاری به صورت چای و یا مصرف خود گیاه دارد، این گیاه دل‌پذیر، بیماری‌های مختلفی مانند؛ اختلالات روده‌ای و معده، اضطراب، بی‌خوابی، زخم‌های دهان و بیماری‌های دیگری را درمان می‌کند.

آشنایی با گیاه بابونه

بابونه با نام علمی Matricaria recutita از زمان‌های قدیم مورد استفاده مردم بوده است، بابونه از نظر طب سنتی ایران گرم و خشک است و از تقویت کننده‌های تلخ به حساب می‌آید، معمولاً دو نوع گل بابونه در طبیعت وجود دارد، رومی و آلمانی که هر دوی این گونه‌های گل بابونه، حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی، ترکیبات ضدعفونی‌کننده و ضد اضطراب هستند.

چای بابونه رنگ طلایی تندی دارد و حاوی فلاونوئیدهایی است که می‌توانند مشکلات متعدد جسمی و روانی را درمان کنند، چای بابونه که از گیاهی به شکل گل آفتاب‌گردان و به رنگ سفید تهیه می‌شود، معمولاً به عنوان یک گیاه دارویی برای اهداف مختلف آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود، گل بابونه که به راحتی توسط گلبرگ‌های سفیدش و عطر تندی که دارد، قابل تشخیص است شامل خواص دارویی بی‌شماری است.

خواص چای بابونه

چای بابونه خواص متعددی دارد  و برای درمان یا تسکین بیماری‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، این چای برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی را از بین می‌برد، چای بابونه مسکنی فوق‌العاده مؤثر برای سردرد، میگرن، دندان درد و دردهای عصبی است و خواص آرام بخش ملایم آن به سریع‌تر و بهتر خوابیدن کمک می‌کند.

چای بابونه مخلوط شده با عسل و لیمو می‌تواند بسیاری از ناخوشی‌های مربوط به سرماخوردگی را از جمله سرفه و گلو درد درمان کند، بابونه تب‌بر و تسکین دهنده درد است برای تسکین درد، چند قطره اسانس بابونه را با یک قاشق روغن بادام مخلوط کرده و روی موضع درد ماساژ دهید و برای رفع گوش درد و سنگینی گوش، یک قطره روغن بابونه را در گوش بچکانید.

تسکین مشکلات گوارشی با دمنوش بابونه

از مهمترین خواص بابونه تقویت معده، درمان زخم معده و ورم معده است، این گیاه به آسانی این امراض را درمان می‌کند، بیشتر کسانی که درد و سوزش معده دارند، می‌توانند با خوردن چای غلیظ بابونه سلامتی خود را دوباره به دست آورند، همچنین برای رفع ورم روده مؤثر است و همچنین برای رفع کرم معده و روده استفاده می‌شود، بابونه ضدنفخ است و مصرف دم کرده آن به شکل ناشتا مقوی معده و بادشکن است.

بابونه با خواص ضدعفونی کنندگی خود باعث نابودی کرم‌های داخل روده می‌شود و علاوه بر انگل زدایی از روده باعث کاهش درد ناشی از میکروب، انگل و کرم‌های روده نیز می‌شود،

بابونه گیاهی برای سلامتی بانوان

بابونه درمان کننده کمی ترشحات عادت ماهیانه و تسکین دهنده گرفتگی‌های عضلانی و دردهای عادت ماهیانه در بانوان است و اختلالات یائسگی را برطرف می‌کند، بابونه ادرارآور و قاعده‌آور است، همچنین بانوان جوان به خاطر مشکلات ناشی از قاعدگی یا تغذیه نامناسب اغلب دچار کم خونی هستند که چای بابونه می‌تواند کم خونی آن‌ها را کاهش دهد و ترشح شیر را در مادران شیرده افزایش می‌دهد.

بابونه ضد سرطان و مقوی مغز و اعصاب

بابونه مقوی مغز، اعصاب و قوای جنسی است و به عملکرد بهتر کبد کمک می‌کند، همچنین اگر به صورت مداوم استفاده شود کبد را پاکسازی می‌کند و مصرف آن سنگ مثانه را خرد و دفع و به سلامت دستگاه ادراری کمک می‌کند، چای بابونه دارای خواص ضد سرطانی است و تومورهای سرطانی را از بین می‌برد.

جویدن بابونه برای التیام زخم‌های دهان مفید است و برای رفع زخم‌های ناشی از استرس یا میکروب مانند آفت، در دهان بسیار مفید است و درمان زخم‌ها را سرعت می‌بخشد.

بابونه خاصیت تسکین دهندگی و ضدالتهاب دارد و مشکلات و اسپاسم‌های عضلانی را مرتفع می‌کند و منجر به کاهش کمردردهای عضلانی می‌شود، مصرف بابونه به دلیل خواص ضد التهابی منحصر به فرد خود به طور مستمر به کاهش دردهای روماتیسمی و از بین رفتن برخی علایم شدید این بیماری منجر می‌شود.

بابونه یکی از بهترین‌ها برای مراقبت از پوست و مو

چای بابونه، برای پوست و مو مفید و یک درمان مؤثر برای مراقبت از پوست است، همچنین یک درمان عالی برای درمان تحریک و سایر عوارض پوستی است، فقط پنبه را به چای بابونه خنک شده آغشته کنید و آن را روی مناطق حساس یا آلرژیک قرار دهید؛ استفاده موضعی از این چای، پوست را هم روشن و مرطوب می‌کند و عصاره برگ بابونه بهترین محافظت را در برابر رادیکال‌های آزاد و پیری زودرس پوست دارد.

بابونه پوست را نرم و لطیف می‌کند و یک پاک کننده خوب برای پوست است، چای و روغن بابونه هر نوع مشکل آفتاب سوختگی پوست را برطرف می‌کنند، شستن مو با چای بابونه باعث روشن شدن رنگ مو می‌‌شود و همچنین خارش و سوزش پوست خشک سر را درمان می‌کند. 

چای بابونه دارای خواص درمانی برای از بین بردن آکنه، زخم و جوش و بخور گل بابونه جهت بهبود آکنه و جوش‌های صورت مفید است، همچنین چای بابونه به فرآیند بهبود زخم‌های جزئی سرعت می‌بخشد و آن‌ها را ضدعفونی می‌کند.

قرار دادن کیسه‌های چای بابونه زیر چشم می‌تواند درمانی تسکین‌دهنده برای آرامش چشم‌ها باشد و در عین حال خشکی و پف چشم را کاهش می‌دهد، کاهش کبودی دور چشم از دیگر خواص چایی بابونه است و می‌توان برای کاهش تورم و کبودی چشم‌ها و همچنین تسکین آن ناحیه، با چای بابونه قالب یخ درست کرد و روی چشم گذاشت.

چای بابونه به بهبود دیابت و پایین آوردن سطح قند خون کمک می‌کند و مصرف منظم آن می‌تواند دیابت و سطح قند خون را کنترل کند؛ چای بابونه دارای خواص ضد باکتری است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

موارد احتیاط در مصرف دمنوش بابونه

مصرف همزمان بابونه با داروهای ضدانعقادی و رقیق کننده خون مانند وارفارین و همچنین الکل ممنوع است؛ همچنین مصرف بابونه در بارداری و شیردهی در برخی افراد با آلرژی همراه است و باید از مصرف آن در این دوران اجتناب شود.

 استفاده از بابونه ممکن است به طور نادر باعث ایجاد واکنش‌های خفیف آلرژیک شود و در صورت مصرف بیش از اندازه، علائمی چون سردرد، زخم دهانی، ورم چشم، تهوع و استفراغ و تعریق زیاد ایجاد کند.

روش تهیه دمنوش بابونه

آماده کردن دمنوش بابونه مانند هر چای گیاهی دیگر است، برای تهیه دو فنجان دمنوش بابونه، یک قاشق غذاخوری گیاه خشک بابونه را به همراه یک لیوان آب جوش داخل قوری بریزید و پس از گذاشتن درب آن به مدت 15 دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد، سپس از صافی رد کنید و در فنجان بریزید.

برای شیرین کردن آن می‌توان از کمی نبات یا عسل استفاده کرد ولی اگر سرماخورده‌اید بهتر است با کمی عسل و چند قطره آبلیمو تازه مصرف کنید تا نتایج شگفت‌انگیز تسکین‌دهندگی آن را ببینید.

در اکثر مواقع برای بیشتر شدن طعم و مزه دمنوش بابونه، همراه چای بابونه چند تکه سیب تازه و یا یک قاشق مرباخو

ری چای سیب هم همراه آب جوش داخل قوری می‌ریزند و پس از دم کشیدن مصرف می‌کنند که طعم بسیار خوب و مطبوعی دارد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین