پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:47 - 1399/06/22

کوچ سرمایه‌های خرد و خانگی از حافظ به فردوسی/ مدل‌سازی تورم در اقتصاد ایران

در هفته‌ای که گذشت، جریان نقدینگی از بازار بورس در خیابان حافظ به سمت دلارفروشان خیابان فردوسی بالاخره تغییر جهت داد و ریزش پی‌درپی شاخص بورس که حالا نزدیک به دو ماهی از آن می‌گذرد، با ثبت تصاویری از صف‌های سنگین دلار و سکه همراه بود. در پی روزهای قرمزپوش بورس، که در هشت هفته اخیر با خروج بازار شیشه‌ای از روند طبیعی همراه بود، فعالان بازارهای موازی بر این باور بودند که نقدینگی از بازار مولد به یک بازار مخرب تغییر جهت داده است.

به گزارش کارگر آنلاین، بازار سرمایه که تا قله دومیلیون و ۷۰ هزار واحدی بالا رفته بود، از نیمه دوم مرداد امسال بود که روند ریزشی خود را آغاز کرد و تا اواخر هفته گذشته بیش از ۲۵درصد ریزش را تجربه کرد تا با قرارگیری در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، قصه‌ کوچ سرمایه‌ها از بورس به دیگر بازارها را جدی‌تر مطرح کند.

 

دلار در حالی در برخی از روزهای هفته به کانال ۲۴ هزار تومانی رسید که وعده‌های بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز در میان حواشی بازار سرمایه جاخوش کرده بود‌؛ عبدالناصر همتی، در یکی از پست‌های اینستاگرامی خود نوشت: «بارها از این صفحه سیاست‌ها و برنامه‌های بانک مرکزی را با شما در میان گذاشته‌ام که هدف اصلی از این نوشته‌ها ارائه شفافیت در کارها بوده است. من به خوبی می‌دانم که با توضیح سیاست‌ها، بسیاری از کارشناسان و اصحاب رسانه به نقد می‌پردازند و تجزیه و تحلیل می‌کنند که این امر برای من و همکارانم همواره مورد احترام بوده و از آن‌ها استفاده کرده‌ام». وی افزود:«اما در این میان دو نکته توسط برخی از نوشته‌ها و مصاحبه‌ها نادیده گرفته می‌شود. اول، شرایطی که کشور به لحاظ اقتصادی در آن قرار دارد. در شرایط عادی بدیهی است که بسیاری از پیشنهادها و راهکارها قابل انجام است ولی در اوضاع کنونی که اقتصاد تحت شدیدترین فشارها قرار دارد اندکی انصاف و مسئولیت‌پذیری در تحلیل و سخن گفتن با توجه به عوامل موثر خارج از کنترل، می‌طلبد».

 

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: «دوم، کارها و اقداماتی است که بانک مرکزی در این دوره دو ساله انجام داده و می‌دهد. بخشی از این اقدامات در قالبی است که به اطلاع شما مردم عزیز رسیده و نتایج آن هم دیده می‌شود اما بخش مهم از اقدامات خدمتگزاران شما مردم در بانک مرکزی، مربوط به فعالیت‌هایی است که برای جلوگیری از سوء استفاده واضعان فشار حداکثری، سخنی از آن‌ها به میان نیاورده‌ام. اگر نبود این بخش اقدامات و تلاش‌ها بسیاری از مشکلات اقتصادی امروز در ابعاد بسیار بزرگ‌تری اقتصاد کشور را دچار عدم تعادل‌های جدی می‌کرد، اگرچه به هیچ عنوان منکر مشکلات و رنج مردم شریف ایران نیستم».

 

همتی در پایان گفت: «من و همکارانم علی‌رغم تمام سختی‌ها مصمم به کنترل تورم و دستیابی به پایداری بازارها و تامین ارز برای ملزومات مردم به عنوان اولویت‌های اصلی هستیم. امیدوارم بعد از این که با سرافرازی از این شرایط بیرون آمدیم مردم را در جریان اقدامات و سختی‌های راهی که آمده‌ایم قرار دهم». اما همتی در حالی رویکرد رسانه‌ها و تحلیل‌های کارشناسان در زمینه سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز را مورد نقد قرار داد که در هفته‌های اخیر اظهارهای نظرهای وزرات‌خانه‌های اقتصاد و نفت در بازار سرمایه و خبرهای ضد و نقیض درباره اتفاقات بورسی، این بازار را به طور کلی از روند طبیعی خود خارج کرده؛ اتفاقاتی که اگر رقم نمی‌خوردند، بازار سرمایه مثل ماه‌های گذشته و با وجود همه فشارهای خارجی، شاید به روال طبیعی خود حرکت می‌کرد و نیازی به دستپاچه شدن دوباره مسئولان بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز نبود.

 

مدل‌سازی تورم در اقتصاد ایران,اخبار اقتصادی,خبرهای اقتصادی,اقتصاد کلان

منبع: سرپوش
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین