پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:25 - 1399/06/28

استاد علوم ارتباط: پادکست یکی از نیازهای جامعه امروز است

استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری مسابقه پادکست ریلی برای خبرنگاران گفت: پادکست یکی از نیازهای جامعه امروز است.

کارگر آنلاین : احسان شاه قاسمی افزود: گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و زمان اندک مردم سبب شده تا رسانه‌های نوین نقش بی‌بدیل را در جامعه ایفا کنند و در این مسیر پرشتاب که هر روز شاهد رویش یک وسیله ارتباطی جدید هستیم، نقش پادکست در بهره‌وری و مدیریت زمان مخاطب، اهمیت خود را بیش از پیش نشان داده است.

شاه قاسمی، پادکست را با وجود گسترش شبکه های مجازی دیداری یکی از نیازهای روز جامعه خواند و گفت: در پادکست چون مخاطب فقط با صدا روبرو است باید قدرت تصویرسازی خود را به کار بیاندازد تا به درک کافی از محتوا برسد. در حالی که در اینستاگرام و یا تلگرام تصاویر باعث می شوند تا مخاطب هر چه سریعتر به فهم محتوای تولید شده برسند. البته از نظر کاهش میزان استفاده از حجم ترافیک نیز در مقایسه با محتواهای تصویری پادکست ها مقرون به صرفه تر هستند.

وی ادامه داد: قابلیت دسترسی آسان و در هر لحظه و هر مکانی مورد استفاده قرار گرفتن پادکست نیز از نقطه قوت دیگر آن به شمار می رود که بسیاری از تولیدکنندگان را به سمت آن سوق داده است. چون که این نوع از محتوای تولیدی در اینترنت علاوه بر زمان اندک، مدیریتی در دسترس را برای مخاطبانش فراهم می کند.

این استاد دانشگاه افزود: به نظرم پادکست سازان، در سال های آینده سازمان دهی بیشتری پیدا کنند و با توجه به زمان اندک و مدیریت تعاملی مخاطبان توجه خاصی به آن نشان دهند.

وی، توجه به ملاحظات زمان، موضوع و بسیاری از واقعیت های دیگر را به خبرنگاران توصیه کرد و گفت: در تولید پادکست مخاطب پسند باید شیوه های مختلف ساختی را مد نظر قرار داد و برای تولید آن باید از زبان خاصی بهره گرفت. یعنی تولید کنندگان پادکست باید خود را جای مخاطب بگذارند و نسبت به محتوایی که تولید می کنند از هر نظر آن را رصد کنند تا نسبت به نقاط قوت و ضعف آن آگاه باشند.

شاه قاسمی افزود: به نوعی این همذات پنداری با مخاطب می تواند به فعالان این حوزه کمک کند تا در تولید پادکستی مخاطب پسند موفق شوند. از نظری دیگر باید توجه داشت که اگر برای محتوایی با موضوعی خاص تولید محتوا صورت می گیرد باید از زبان و لحنی متناسب با همان موضوع خاص بهره گرفت تا باورپذیری آن نزد مخاطب فزاینده شود.

وی، توجه به موضوع و زمان را از جمله مواردی دانست که باید توسط شرکت کنندگان در مسابقه پادکست ریلی مورد توجه قرار گیرد و ادامه داد: شرکت کنندگان در چنین مسابقاتی باید تولیدات خود را با ایده و اندیشه ای مرتبط با موضوع فراخوان و بر اساس شفافیت و وضوح در ارائه تولید نمایند. به عنوان مثال در این مسابقه باید فکر کرد چه چیزی می تواند در رابطه با قطار، سفر و یا مسافر تولید کرد که برای مخاطبان و برگزار کنندگانش مفید واقع شود و بعد از شناسایی این موارد مهم باید سعی کرد تا با روایتی جذاب به سراغ ساخت آن رفت.

این مترجم کتاب های ارتباطات با اشاره به تفاوت های پادکست و رادیو گفت: یکی از ویژگی های رسانه های مجازی و بویژه پادکست ها، انعطاف پذیری آن ها است که شما هر وقت و در هر مکان که بخواهید می توانید آن را گوش دهید اما در رادیو که یک رسانه گذرا و معطوف به زمان خاصی است، اگر شما یک برنامه را از دست دهید دیگر نمی توان به آن دسترسی پیدا کنید و مخاطب، آن برنامه را از دست می دهد.

وی ادامه داد: در پادکست ها هر وقت در طول شبانه روز که بخواهید می توان از آن استفاده کرد و آن جایی که لازم است و آن بخشی که برای شما مفید است را در مسیر و یا هر مکانی گوش دهید.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: یکی دیگر از نقاط قوت پادکست ها قدرت انتخابی است که به شما می دهد و می توانید برنامه دلخواه خود  را انتخاب کنید و نسبت به برنامه های قبل و بعدش که برای شما مهم نیست به راحتی عبور کنید.

شاه قاسمی، توجه به صداهای مختلف را به سازندگان پادکست ها پیشنهاد کرد و گفت: معمولا تولیدکنندگان پادکست، موضوع های مهم را به خوبی می شناسند و با ایده های خود به سراغ ساخت آن ها می روند. البته باید توجه داشت که به سراغ موضوع هایی که قرابت فرهنگی با ما ندارند، نرویم و یا از مطرح کردن مسائلی که خارج از عرف و شئونات اسلامی است، به جد پرهیز کنیم.

 

 

منبع: ایرنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین