پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:24 - 1399/07/13

اربعین یعنی آمادگی جهان برای پذیرش معصوم

برنامه «روبه‌راه» شب گذشته با اجرای مهیار عبدالهی از شبکه قرآن پخش شد و پیرامون فلسفه اربعین و برگزاری مراسم اربعین با حضور کارشناسان صحبت شد.

کارگر آنلاین |  محمد شجاعی (سخنران و مولف حوزه مهدویت) در برنامه «روبه راه» شبکه قرآن گفت: راهپیمایی اربعین یک سابقه تاریخی دارد و یک وضعیت امروزی پیدا کرده است. قضیه اربعین برای اینکه به امروز برسد یک نقشه الهی بود و در نقشه ربوبیت الهی اربعین دیده شده است. چند حادثه است که از اول دیده شده است. یکی اربعین است. اربعین تصادفی اربعین نشد. برای آن کار پایه‌گذاری شده است. طوری که امام حسن عسگری(ع) می‌فرماید علامت مومن ۵ چیز است و یکی از آن‌ها زیارت اربعین است. وقتی حضرت علامت می‌دهد از یک امرحقیقی و خارجی خبر می‌دهد و زمینه‌سازی شده است تا برسد به وضعیت کنونی و تعطیل هم نشده است. زمانی که صدام مردم را به خاطر زیارت اربعین می‌کشت بازهم می‌رفتند و کشته می‌شدند. در روایات داریم که شخصی به امام صادق (ع) عرض می‌کند که من اگر بروم اسیر می‌شوم. کشته می‌شوم. حضرت فرمود ارزشش را دارد، حتی اگر کشته و اسیر شوی. چون باید اربعین زنده می‌ماند مثل عزای امام حسین(ع) که جزو نقشه الهی بود که بماند تا به وضعیت امروزی ما برسد. 

او افزود: در حال حاضر وضعیت راهپیمایی اربعین به این شکل است که حسرت می‌خوریم چرا نمی‌توانیم برویم. راهپیمایی اربعین آثار جهانی دارد. امروز اربعین نه فقط در جهان اسلام بلکه برای کل کره زمین خیر و برکات زیادی دارد. مهم‌ترین آن بعد مهدوی حرکت اربعین است. راهپیمایی اربعین مردم جهان را برای ظهور امام زمان (عج) آماده می‌کند. خیلی سال است که با ۱۰ زبان دنیا برای مسلمان‌ها و ۱۰ زبان دنیا برای غیرمسلمان‌ها محصولات اربعینی تولید می‌کنیم و به مهمانان خارجی عرضه می‌کنیم. موکب‌های ما موکب‌های بین المللی است. شخصی اروپایی که درکی از کربلا ندارد، تعبیری می‌کند که اینجا مهربان‌ترین جای کره زمین است. صفا و محبت، عشق و صلحی که در آنجا وجود ندارد تجربه بی‌نظیری است. حتی کسانی که مسلمان نیستند و دینی ندارند می‌آیند. اما افرادی را داریم که لائیک هستند و می‌آیند و نمک گیرکربلا می‌شوند. وقتی وارد این فضا می‌شوند انگار گمشده‌ای را پیدا کرده‌اند. با خیلی از این افراد مصاحبه کرده‌ام. می‌گویند انگار من خودم را اینجا پیدا کرده‌ام. می‌گویند اینجا خیلی برایم آشنا است. انگار هزاران سال است با اینجا آشنا هستم و انگار به خانه‌ام رسیده‌ام. پس ببینید بچه شیعه‌ها از این فراق چه می‌کشند. 

حجت الاسلام شجاعی بیان کرد: عراقی‌ها هم به خاطر اینکه ایرانی‌ها نمی‌توانند بروند می‌سوزند و ما هم این طرف می‌سوزیم و غصه می‌خوریم. اساسا دستگاه امام حسین (ع) و نوع برخورد خداوند با مسئله عزاداری امام حسین(ع) و همچنین برخورد ائمه (ع) که اربعین بخشی از آن است اینها بخشی از نقشه ربوبی خداوند برای ظهور امام زمان (عج) است. او این نقشه را از آن زمان داشته است تا او را مرحله ظهور برساند. نگاه و برخورد صحیح با مقوله عزای حسینی این است که انسان فرهنگ مهدوی داشته باشد. زیارت عاشورا که حدیث قدسی است و پیامبر (ص) قبل از ماجرای کربلا این را فرمودند که این را جبرئیل به من داد. امام باقر(ع) فرمود جبرئیل به پیامبر (ص) داد و رسول الله به امیرالمومنین و ایشان به حضرت مجبتی و حضرت مجبتی (ع) به سیدالشهدا دادند. او هم به امام سجاد (ع) و پدرم به من داد. زیارت عاشورا حدیث قدسی است. توسط امام باقر مطرح شده است اما خداوند آن را تنظیم کرده است. 

او توضیح داد: مقوله امام حسین (ع) اساسا مهدوی است. اما متاسفانه کمتر به این پرداخته شده است. جنبه امام حسینی و سال ۶۱ آن خیلی پررنگ است اما جنبه محتوا و مغز عزاداری کمرنگ است. این در نقشه بوده است تا وسیله مهمی را برای امام زمان (عج) فراهم کند. آن وسیله انقلاب اسلامی است. آنطور که امام امت فرموده‌اند در نقشه خداوند تبارک و تعالی حتی از زمان تولد پیامبراکرم (ص) انقلاب اسلامی دیده شده است. این نکته مهمی است که امام می‌فرماید. معنای اینکه پیامبر(ص) در مکه متولد می‌شود اما حوادثش در ایران است مثل شکسته شدن ۱۴ کنگره کاخ کسری، که ۱۴ قرن بعد از تولد پیامبر اسلام(ص) در ایران بساط ستمشاهی و ظلم برچیده می‌شود. قرن ۱۴ قرن مهمی در مسائل آینده پژوهشی در نگاه معارف اسلامی است. بعد از رحلت پیامبر(ص) جبرئیل که سه ماه خدمت حضرت زهرا (س) بوده است به خاطر همان حضرت زهرا(س) اسمش محدثه است. جبرئیل با احادیث انقلاب اسلامی به حضرت زهرا(س) آرامش می‌داد. حداقل ۱۰ آیه در مورد ایرانی‌ها و انقلابشان داریم و روایات زیادی داریم که انقلاب اسلامی را به عنوان مقدمه‌سازی ظهور قرار داده‌اند. حدیثی شیعی داریم که شیعه و سنی نقل کرده‌اند و اهل سنت بیشتر نقل کرده‌اند که انقلاب اسلامی مقدمه ظهور است. بعد از انقلاب اسلامی داستان اربعین داستان دیگری شده است که مقام معظم رهبری می‌فرماید اربعین نماد پیروزی ما در جنگ نرم است. ما توانستیم در جنگ نرم بردشمن غلبه کنیم تا بسترهایی که برای ظهور امام زمان (عج) لازم است در اربعین شکل بگیرد. 

این سخنران حوزه مهدویت اظهار کرد: اربعین ماکت کوچکی از حکومت امام زمان (عج) است، اختلافی وجود ندارد و همه مذاهب اختلافاتشان را کنار گذاشته اند. وقتی ایشان می‌آید اختلافاتی وجود ندارد و همه اختلافات از بین می‌رود. در اربعین هیچ اختلاف دینی و مذهبی وجود ندارد. کسی با کسی کاری ندارد.

 

همه یک دین دارند و امام حسین (ع) است. همه حول محور یک امام معصوم جمع شده‌اند. این یعنی آمادگی جهان برای پذیرش معصوم، این اتفاق در اربعین می‌افتد. همدلی وعشق و خصوصیاتی که در حکومت امام زمان (عج) می‌بینید خیر وبرکت است و کسی برای برداشتن چیزی پولی پرداخت نمی‌کند. همه چیز رایگان است و هرچه دلت می‌خواهد می‌خوری و هرجا می‌خواهی می‌خوابی. همه چیز عشق و محبت و مودت است. باید به حالت غیبی قضیه توجه داشته باشیم و درس بگیریم. افراد برای خدمت و خوبی کردن به یکدیگر از هم سبقت می‌گیرند. بنابراین ما همین را در خودمان در ایران داشته باشیم. در خصوصیت‌های ایرانی‌ها در روایات آمده است که بدون اینکه پیغمبر و یکی از اوصیای او را ببینند برادران من هستند و به نوشته سیاه روی کاغذ سفید ایمان می‌آورند. خوش یقینی و خوش ایمانی در معارف اسلامی معروف ودرجه یک هستند. بالاترین مردمان از نظر ایمان و یقین ایرانی هستند. 

او تاکید کرد: کدام امت و ملت را سراغ دارید که برای اهل بیت(ع) به اندازه ایرانی‌ها جانفشانی کرده باشند و عشق هدیه داده باشند. بنابراین شرط نیست که حتما در فضای اربعین باشیم. اربعینی بودن بدون رفتن به اربعین هم ممکن است. این را باید در کشور خودمان پیاده کنیم. اگر به این توجه کنیم از حرکت مهدوی نمی‌افتیم چون در واقع آن چیزی که در فضای اربعینی اتفاق می‌افتد می‌خواهد ما را به مهدویت برساند. بنابراین می‌توانیم و باید بتوانیم آن فضا و آن خصوصیت‌های مهدویتی را در هر جای دیگر دنیا حفظ کنیم. در کشورهای دیگر سراغ دارم در امریکا و اروپا. سایتی ۱۲ زبانه در موسسه داریم و با خیلی از کشورها در ارتباط هستیم. می‌بینم کسانی که نتوانسته‌اند بیایند مراسم‌های فوق العاده‌ای دارند و آن را نگه می‌دارند. با کارها و تلاش‌هایشان فرهنگ اربعین را زنده نگه می‌دارند. 

حجت الاسلام شجاعی بیان کرد: یکی از جنبه‌های مهم اربعین مهدویت است. اربعین روز صلح جهانی است. وقتی این را در فضای بین الملل مطرح کردیم بازخوردهای مختلفی داشت که دانشمندان، نخبه‌ها می‌گفتند چطور روز صلح جهانی است. خیلی‌ها آمدند و مهمان‌های زیادی داشتیم از کشورهای دیگر. تمام زحمات و تلاش‌ها و هزینه‌هایی که در طول تاریخ استکبار برای به جان هم انداختن مذاهب کرده‌اند بی‌فایده بوده است. لائیک‌ها و هندوها و سنی و شیعه به اربعین می‌آیند. قدرت اربعین و قدرت امام حسین(ع) می‌تواند چنین کاری کند. این کار شخص و آدمی نیست. سازمان و کشوری برنامه ریزی نکرده است. این دست حکومت و کشوری نیست. این امام حسین(ع) و جاذبه بی‌نظیرامام حسین(ع) است که قلب‌ها را از سراسر جهان جمع کرده است و به آن‌ها درس انسان دوستی و آرامش و عشق به یکدیگر و درس عشق به خدا و معصوم را یاد می‌دهد. دست غیبی امام حسین(ع) و امام زمان (عج) مردم دنیا را برای حادثه مهمی آماده می‌کند. اربعین تمرین حکومت امام زمان(عج) است. مردم دو هفته سه هفته در فضای حکومت مهدوی نفس می‌کشند. قرار است مردم همه چیز را کنار بگذارند و با محوریت یک امام معصوم متخصص حکومتی تشکیل بدهند و همه چیز حول محور آن امام معصوم باشد. 

او ضمن بیان اینکه در طول سال و در کل تاریخ نمی‌توانید چنین نمونه‌ای را پیدا کنید، گفت: به اربعین نباید به چشم عادت نگاه کنیم. حجاب اربعین برای ما باعث می‌شود کور شویم و اهمیت، خصوصیت، بشارت‌های اربعین را نبینیم. باید حواسمان باشد که در اربعین چه اتفاقی می‌افتد. اربعین لشگر آخرالزمانی امام زمان (عج) را آماده می‌کند. امام زمان(عج) فرمود اگر شیعیان همدل و وفادار باشند من با عجله می‌آیم. شرطش دو چیز است. اربعین نماد وفاداری شیعیان و غیرشیعیان است. دو کار کرده است آمده است وحدت را در جهان اسلام پیاده کرده است. همه مذاهب با شیعیان یکی می‌شوند اربعین مذاهب دیگر را هم با اسلام تلفیق کرد. دنیا در این مانده است و قادر به تحلیلش نیست. کسی را نمی‌توانی پیدا کنی که اربعین را تفسیرکند. میلیون‌ها انسان می‌خواهند به اربعین بیایند اما نمی‌توانند. همه می‌گویند امام حسین(ع) برای ما است. عزیزانی هستند که مسیحی هستند و میپرسیدم چطور شد که آمدید می‌گفتند با خواب امام حسین(ع) آمدیم. مسیحی‌ها به شدت گریه می‌کردند و می‌گفتند ما دلتنگ این فضا هستیم. می‌گفتند دولت‌های ما سختگیری و سنگ‌اندازی می‌کنند. وضعیت جهانی است. اتفاقاتی افتاده است و مسلمان‌ها با یکدیگر پیوند ناگسستنی ایجاد کرده‌اند. مذاهب دیگر با شیعیان وحدت ایجاد کرده اند. تفسیر عرفانی دارد که چرا همه امام حسین(ع) را از خود می‌دانند. 

در ادامه برنامه، حاج محمدرضا غلامرضا زاده، مداح و ذاکر اهل بیت مهمان روبراه بود. او در ابتدا گفت: امسال هیئتی‌ها سنگ تمام گذاشتند. برخلاف اینکه اینطور جاافتاده است که هیئتی‌ها بی‌نظم هستند نشان دادند که اتفاقا سربرنامه و منظم و حرف شنو هستند. امسال جلوه دیگری از عزاداری مردم به نمایش گذاشته شد. همه مردم طبق فرمایش حضرت آقا که گفتند تابع ستاد کرونا باشند توجه کردند. جلوه بی‌بدیلی را نشان دادند که در نوع خودش بی‌نظیراست. چون در مسجد نمی‌شد مراسم را برگزار کنیم به شیخ صدوق رفتیم. مراسم خوبی بود و مردم هم استقبال کردند. تصور ما این بود که شاید به خاطر کرونا و ترسی که هست استقبال نکنند. 

او افزود: مرحوم علامه و آهی و مرحوم کافی را از بین چهره‌های قدیمی از نزدیک می‌شناسم. اساتید باید یک تعریفی باید از مداحی ارائه بدهند که تعریف جامع باشد و مانع اغیار باشد. یعنی آنچه که لازم است در تعریف مداحی بگنجد یا نگنجد. مداح به کسی می‌گوییم که چند پازل و چند جای خالی را پرکند. یکی اینکه شعر بخواند وبلد باشد. فرق بین قیده و غزل و رباعی و دوبیتی را بداند و روضه بخواند. مداح باید روضه بخواند. زمزمه بگیرد. نوحه و شور و واحد بخواند. بخشی از مداحی را اجرا می‌کنیم مثلا در بخش شور خواندن و بعد به این مداحی می‌گوییم. مداح کامل کسی است که اینها را داشته باشد. اینها این پازل‌ها وقسمت‌ها را می‌خواندند. حین خواندن روضه و واحد می‌خواندند. اگر به این دقت کنیم و در جلسات آموزشی در این محور زوم شود جوانان را به سمت مداح شش دنگ شدن هدایت کنیم. این روشی است که باید به سوی آن برویم. 

این مداح گفت: گرایش به مداحی خیلی در جامعه ما زیاده شده است. خیلی‌ها دوست دارند فرزندشان ذاکر شود. باید گفت مداحی فقط شور خواندن نیست. دعا خواندن و ذکر و شعر خواندن مهم است. باید زبان شعر را بدانیم. 

 

منبع: ایلنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین