پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:06 - 1399/09/04

دوران حیات امام حسن عسکری(ع) حساس ترین دوره در تاریخ تشیع

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه در طول تاریخ اسلام زمانی به حساسیت زمان امام حسن عسکری (ع) وجود نداشته گفت: یکی از مهمترین اقدامات امام حسن عسکری (ع) از بین بردن شک و تردید و شبهاتی بود که در جامعه توسط فرقه های انحرافی به وجود آمده بود.

به گزارش کارگر آنلاین، ، امام حسن عسکری (ع) یازدهمین پیشوای شیعیان در هشتم ربیع الثانی سال 232 قمری متولد شدند و این امام بزرگوار مدت زیادی از عمر پربرکت خود را در زندان های خلیفه عباسی گذراندند. اگرچه امام به حکم شرایط نامساعد و محدودیت های بسیار شدیدی که حکومت عباسی برقرار کرده بود اما موفق به گسترش دانش دامنه دار خود در جامعه شد و در عین حال با همان فشار و خفقان شاگردانی تربیت کرد که هر کدام به سهم خود در نشر و گسترش معارف دینی نقش مهمی داشتند لذا در این خصوص با حجت الاسلام «سید محمد حسین موسوی» مسئول جامعه مبلغین تهران گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

 

چرا از دوره امام حسن عسکری (ع) به  عنوان حساس ترین دوره در تاریخ  امامان یاد شده است؟

شاید در طول تاریخ اسلام زمانی به حساسیت زمان امام حسن عسکری (ع) وجود نداشته باشد، دلیل اش هم شایعاتی بود که دشمنان از امام یازدهم تعبیر به امام عسگری (ع) می کردند. در زبان عربی «گ» وجود ندارد و عسگری در لغت به معنی بی دانه، یعنی پدری که عقیم است و صاحب فرزند نمی شود، بنابراین طبیعی بود حکومتی که مخالف امامت و ولایت بود، چنین شایعاتی در اذهان مردم ایجاد کند. دیگر اینکه می گفتند تولد امام زمان (عج) نیز مانند حضرت موسی (ع) مخفیانه خواهد بود و در صورت ظهور ایشان ریشه ظلم برچیده و عالم را اصلاح می کند. بر همین اساس سعی داشتند با فرستادن زنان جاسوس به منزل امام حسن عسکری (ع) زنانی را که آثار حمل در آنها دیده می شد را از بین ببرند؛ به همین دلیل این دوره، هم برای امام و هم شیعیان یک دوره خاص و حساس بوده است.

 

 قاعدتا وقتی امام در منطقه نظامی تحت نظارت باشد و دایم هم به مناطق مختلف تبعید و زندانی شود، شیعیان نمی توانستند با وی به راحتی ارتباط برقرار کنند. به گواه تاریخ با وجود اینکه خلفای عباسی شرورترین و بی رحم ترین افراد را به عنوان زندانبان انتخاب می کردند ولی امام حسن عسکری (ع) با اخلاق و رفتار خوب خود به گونه ای آنها را هدایت می کردند که تبدیل به پاک ترین افراد می شدند لذا حضرت در زندان هم دست از هدایت مردم بر نمی داشتند؛ بنابراین بعد از شهادت امام حسن عسکری (ع) که دست مردم از امام خود کوتاه شده بود و تولد امام زمان هم مخفیانه صورت گرفته بود، تنها چیزی که می توانست شیعه را نجات دهد نماز خواندن بر بدن امام حسن عسکری (ع) بود. در چنین شرایطی که امام فوت شده بود، طبق نقشه بنی عباس قرار بود جعفر عموی امام زمان(عج) که مقبولیت چندانی هم نداشت به عنوان امام یازدهم بر حضرت اقامه نماز کنند. در همین حین گروهی از قم که همه ساله برای اهدای هدایا و پول به خدمت امام حسن عسکری (ع) می رسیدند وارد سامرا شدند. وقتی شاهد ماجرا شدند سوال کردند، امام کیست؟ گفتند جعفر. آنها گفتند امام قبل از اینکه ما پول و سکه ها را به ایشان بدهیم، مقدار و میزان دقیق آنها را به ما می گفتند لذا ما امامی را قبول داریم که بتواند از غیب اینها را به ما بگویند، ولی جعفر فاقد چنین علمی بود. اینجا بود که امام زمان (ع) برای نخستین بار در میان مردم ظاهر شدند و میزان دقیق پول ها و نقره ها را به مردم گفتند؛ به همین دلیل دوره امام حسن عسکری (ع) حساس ترین زمان بوده است.

 

با توجه به اینکه در دوره امام حسن عسکری (ع) مردم شک و تردید زیادی در مورد مسایل دینی داشتند امام  چگونه به تقویت عقاید مردم و از بین رفتن این تردیدها اقدام کرد؟

یکی از مهمترین اقدامات امام حسن عسکری (ع) از بین بردن شک و تردیدی بود که در جامعه به وجود آمده بود. این مسئله مهمی است که وقتی اعتقادات مردم به دلیل هجمه های دشمنان در معرض آسیب قرار می گیرد و مردم پاسخی برای آن شبهات ندارند، این ذلالت و گمراهی به تعبیر قرآن مرض ایجاد می کند که درمان نمی شود لذا امام و فرزندان شان با اقداماتی که انجام دادند، توانستند با کرامات، معجزات و بیانات خود این شک ها و تردیدها را از بین ببرند. بر همین اساس معجزات امام حسن عسکری (ع) در تقویت عقاید مردم بسیار موثر بود و با توجه به اینکه مردم محسوسات را بیشتر از غیب می پذیرند لذا خداوند انبیا را مسلح به معجزات کرد و ما معتقدیم کسی که وصی پیغمبر است، باید همان توانایی و قدرت پیامبر را داشته باشد کما اینکه امام حسن عسکری (ع) و امام زمان (ع) همین گونه بودند؛ بنابراین همه دنیا منتظر یک منجی هستند.لذا ما شیعیان این منجی را به اسم حضرت مهدی (ع) می شناسیم که امیدواریم هرچه زودتر ظهور کند.

 

امام حسن عسکری (ع) چگونه وصی  و جانشین بعد از خود را به مردم معرفی کردند؟

امام حسن عسکری (ع) در واپسین لحظات عمرشان به فرزند خود فرمودند: تو آخرین وصی و فرزند من هستی و تو کسی هستی که پیامبر اکرم (ص) هم نام هم کنیه و هم بشارت تو را داده است و سپس خطاب به شیعیان فرمودند: بر شما باد به تبعیت از وصی ای که من تعیین می کنم. همچنین فرمودند: هر امامی عهد و پیمانی برای مردم دارد، بر همین اساس شیعیان را به داشتن تقوای الهی، ستایش و رسیدن به خداوند و عدم خیانت به امانت داری یکدیگر توصیه کردند و فرمودند همین که انسان به امید زنده است و منتظر یک منجی می باشد، این امر رابطه بین امام و مردم را برقرار می کند که باید تقویت شود.

 

طبق روایات موجود در اسلام امام دوازدهم چه زمانی ظهور می کنند؟

روایت است زمانی، حضرت مهدی (ع) ظهور می کنند که مردم از حکومت های زمان خودشان ناامید شده باشند لذا تا زمانی که در مردم انقطاعی از غیر خدا و اولیایش ایجاد نشود، فرجی برایشان حاصل نخواهد شد. اگر ما باور داشته باشیم که امام زمان(عج) وجود دارد و زنده است و خداوند وی را تعیین کرده و روزی ظهور خواهد کرد، کفایت می کند و باید منتظرش باشیم. قرآن کریم می فرماید هر کسی پیرو ماست از ماست و هر کسی مخالفت کند از ما نیست؛ بنابراین نیاز است که صداقت، راست گویی و رضایت امام زمان (ع) و خداوند را جلب کنیم و منتظر ظهور فرج آقا باشیم و فرمود: ذره ای شک نکنید، هر چیزی زمانی دارد، فرج هم زمانی دارد و آن روز را خواهیم دید. 

 

امام حسن عسکری (ع) چه نقشی در توسعه شبکه وکالت داشتند؟

با توجه به اینکه قرار بود غیبت صغری امام زمان (عج) آغاز شود و مردم هم دسترسی به امام نداشتند لذا می بایست از طریق وکلا این ارتباط صورت پذیرد و موضوع امام حسن عسکری (ع) و امام زمان (عج) هم متفاوت از امامان قبل بود. گفته می شود که ایشان به خاطر فرزندشان آزار و اذیت های زیادی را متحمل شدند با این عنوان که فرزند امام حسن عسکری (ع) آخرین و دوازدهمین امام است و برنامه های وی متفاوت از امامان قبلی می باشد؛ بنابراین این دو بزرگوار شدیدا تحت نظارت و محبوس بودند لذا در چنین شرایطی که مردم دسترسی به امام نداشتند، امام وکلا و نمایندگانی به عنوان «نواب اربعه» برای خود تعیین کردند. مردم حدود 70 سال به آنها مراجعه می کردند. بعد از فوت نواب اربعه مراجع تقلید جای آنها را گرفتند لذا گفته می شود این چهار نفر نواب خاص و مراجع تقلید نواب عام امام زمان (ع) هستند و چون ما دسترسی به امام زمان نداریم باید به آنها مراجعه کنیم.

 

 

 

پایان پیام/35

منبع: شبستان
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین