پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:42 - 1399/09/17

یادداشت محمد جعفری در کارگر آنلاین ؛

چند نکته کاربردی برای اساس راهبرد منابع انسانی در یک سازمان +روش بهبود

منابع انسانی ارزشمندترین سرمایه و دارایی سازمان ها در مقایسه با ماشین آلات، مواد و حتی منابع مالی است و این عامل از میان سایر عوامل تولید، به عنوان رکن اصلی و نقش کلیدی در تولید کالا و خدمات بر عهده دارد به این معنا که هر یک از دارائی های فوق توسط نیروی کار به ارزش تبدیل خواهد شد و بدون پرداختن و اقدام نیروی انسانی صرفاً به عنوان یک سرمایه بالقوه به شمار می رود و انتفاعی از وجود آن متوجه سیستم نخواهد شد از اینرو تمامی شواهد حاکی از آن است که مدیران و صاحبان سازمان ها، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی بنابر ضرورت بیش از پیش به سطح اهمیت مسائل مرتبط با نیروی انسانی به عنوان دغدغه قابل توجه و یک مزیت رقابتی خواهند پرداخت.
کارگر آنلاین | منابع انسانی ارزشمندترین سرمایه و دارایی سازمان ها در مقایسه با ماشین آلات، مواد و حتی منابع مالی است و این عامل از میان سایر عوامل تولید، به عنوان رکن اصلی و نقش کلیدی در تولید کالا و خدمات بر عهده دارد به این معنا که هر یک از دارائی های فوق توسط نیروی کار به ارزش تبدیل خواهد شد و بدون پرداختن و اقدام نیروی انسانی صرفاً به عنوان یک سرمایه بالقوه به شمار می رود و انتفاعی از وجود آن متوجه سیستم نخواهد شد از اینرو تمامی شواهد حاکی از آن است که مدیران و صاحبان سازمان ها، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی بنابر ضرورت بیش از پیش به سطح اهمیت مسائل مرتبط با نیروی انسانی به عنوان دغدغه قابل توجه و یک مزیت رقابتی خواهند پرداخت.
 
راهبرد منابع انسانی در خصوص تصمیماتی است که بر چگونگی بکارگیری و بهسازی کارکنان و نیز شکل گیری ارتباطات فی مابین مدیران با کارکنان تحت سرپرستی خود پرداخته و تأثیرات بسیاری بر آن خواهد داشت.
 
فلسفه وجودی راهبرد منابع انسانی حمایت از تحقق راهبرد کسب و کار در سازمان ها است که به جهت دستیابی به اینچشم انداز، تلفیق صحیح راهبرد کسب و کار و راهبرد منابع انسانی امر بسیار حیاتی و ضروری تلقی می گردد.
 
بهسازی منابع انسانی یکی از مباحث راهبردی در این حوزه به شمار می رود که برخی از اندیشمندان حوزه منابع انسانی از بهسازی به معنای توانمند سازی یاد می کنند که در نهایت هدف از آن تقویت مهارت ها، ارتقای توانایی انجام کار و ایجاد صلاحیت شغلی در کارکنان است. بهسازی به فعالیت هایی اطلاق می شود که از طریق آن کارکنان به طور مستمر با تغییرات و رشد سازمان توسعه می یابند و به رشد و بالندگی می رسند و آمادگی لازم را برای یادگیری، توسعه و فرصت های آموزشی به منظور بهبود عملکرد فردی و گروهی و سازمانی کسب می نمایند. در این حالت فرآیند رشد بصورت حرفه ای آغاز می شود که سرانجام، بهسازی کارکنان به سه مبحث منتج می گردد 1- دانش، تجربه و شخصیت فرد 2- زمینه محیط کار  3- برقراری ارتباطات حرفه ای با محیط خارج از کار.
 
رسیدن به اهداف سازمانی بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله دارد و انطباق با محیط متغیر اجرای فرآیند بهسازی نیروی انسانی، موجب می گردد کارکنان بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیط به طور موثر وظایف خودرا به ثمر رسانند و نیز بر کارائی خود بیافزایند. لذا بهسازی کارکنان یک اقدام راهبردی محسوب می گردد که در سطح فردی باعث ایجاد ارزش افزوده و رضایتمندی ودر سطح سازمان موجب بهبود و توسعه می شود. لذا هدف نهایی بهسازی منابع انسانی به عنوان یک راهبرد، تضمین بقاء، دوام و توسعه سازمان ها است.
محمد جعفری
کارشناس ارشد مدیریت
 
 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین