پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:59 - 1400/01/04

عجیب‌ترین بیماری‌ها؛ از سندروم خون آشام تا ناهنجاری که شما را به سرزمین عجایب می‌برد!

در این مطلب به بیان تعدادی از بیماری‌های بسیار نادر و در برخی موارد خطرناکی که تاکنون ثبت شده‌اند، پرداخته شده است.

 شما با انواع بیماری‌ها از قبیل دیابت، سرطان و عوارض خطرناک آن‌ها آشنا هستید، اما آیا در مورد برخی سندروم‌های باورنکردنی مانند سندرم لهجه خارجی یا سندروم آلیس در سرزمین عجایب هم چیزی می‌دانید؟ شاید جالب باشد بدانید که در دنیای پزشکی گاهی مواردی رخ می‌دهد که در عین غیرقابل باور بودن بسیار واقعی هستند که درادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود.

سندرم لهجه خارجی

یک ثانیه شما به طور معمول صحبت می‌کنید، سپس یک لحظه دیگر لهجه خارجی می‌گیرید. به نظر غیرممکن است، اما این همان سندرم لهجه خارجی (FAS) است اختلالی که باعث تغییر ناگهانی در گفتار می‌شود که به گفته پزشکان معمولا در پی سکته مغزی یا آسیب به مغز ایجاد می‌شود.

طبق گفته دانشگاه تگزاس این عارضه معمولا به دلیل زمان‌بندی، لحن صدا و حرکات زبان به عنوان لهجه کاملا جدید به نظر می‌سد و مواردی در گذشته شامل تغییر لهجه کسی از انگلیسی به فرانسوی، انگلیسی آمریکایی به انگلیسی، اسپانیایی به مجارستانی و ژاپنی به کره‌ای بوده است.

بیماری فابری

چیزی که در ابتدا می‌تواند مسائل گوارشی به نظر برسد در واقع می‌تواند یک اختلال ژنتیکی نادر به نام بیماری فابری باشد. در حالی که این وضعیت بر متابولیسم چربی فرد تاثیر می‌گذارد، می‌تواند در مردان و زنان ایجاد شود و در مردان شایع‌تر است، گفته می‌شود این علائم به دلیل تجمع گلوبوتریائوسیل سرامید، نوعی چربی در سلول‌های بدن رخ می‌دهد.


سندرم آلیس در سرزمین عجایب

آلیس یک شخصیت داستانی است که با خوردن کیک مخصوصی، ناگهان آنقدر بزرگ می‌شود که دیگر در اتاق نمی‌گنجد. در واقع یک بیماری به نام سندرم آلیس در سرزمین عجایب وجود دارد که تصویر بدن فرد و نیز درک او از چیز‌های اطراف را مختل می‌کند و باعث می‌شود فرد بزرگتر یا کوچکتر از حد واقعی خود باشد. این عارضه توهم نیست. این مشکل در مغز بیمار رخ داده است و حواس فرد را برای چند دقیقه یا به صورت مزمن تحت تاثیر قرار می‌دهد. تحقیقات گذشته نشان داده است که افراد مبتلا به این نوع سندرم میگرن را نیز تجربه می‌کنند و در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

متهموگلوبینمی

اگر در مورد اختلال پوستی آبی شنیده باشید حتما می‌دانید که این نام به شرایطی اطلاق می‌شود که پوست فرد در واقع آبی رنگ می‌شود، این به دلیل اختلال خون متهموگلوبینمی است. تولید بیش از حد بدن از متهموگلوبین  دلیل این امر توصیف شده است. مبتلایان به این بیماری به جای یک درصد متهموگلوبین معمولی در خون، دارای ۲۰ درصد از آن در بدن خود هستند و از آنجا که هموگلوبین آن‌ها قادر به توزیع مناسب اکسیژن در بدن نیست، منجر به رنگ پوست آبی، لب‌های بنفش و خونی به رنگ قهوه‌ای در آن‌ها می‌شود؛ در حالی که این اختلال می‌تواند ارثی باشد، اما با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و دارویی مختلف نیز بروز می‌کند.


تریکوتیلومانیا

هر فردی ممکن است گاهی اوقات با مو‌های خود بازی کند، اما وقتی شروع به کشیدن مو می‌کنید، باید بدانید که دچار تریکوتیلومانیا هستید. تکرار این کار باعث ریزش مو می‌شود و هنوز علت آن ناشناخته است. متاسفانه بر اساس گزارش سازمان ملی اختلالات نادر (NORD)، تکه‌های طاسی که حتی در مژه‌ها، ابرو‌ها و ریش ایجاد می‌شود، می‌تواند حتی در افراد آسیب دیده، پریشانی عاطفی ایجاد کند.

سندروم پیکا

آیا می‌توانید موادی مانند سنگ، گچ و صابون را به طور منظم بخورید؟ این همان چیزی است که اختلال خوردن اجباری یا همان پیکا خوانده می‌شود؛ ولع مصرف و خوردن مواد غیرغذایی، احتمالا به دلیل کمبود آهن یا روی است. طبق تحقیقات این عارضه در کودکان بیش از بزرگسالان است و می‌تواند باعث مشکل ایجاد در دندان‌ها و سیستم گوارش شود، حتی زنان باردار نیز یکی از گروه‌های محتمل برای ابتلا به این بیماری هستند.


حساسیت به سرما

در فصل زمستان، همه احساس می‌نند به سرما حساسیت دارند. اما این وضعیت یک چیز واقعی است؛ سندرم خود التهابی سرماخوردگی خانوادگی (FCAS) یا کهیر خانوادگی یک اختلال ارثی نادر است که باعث می‌شود افراد پس از قرار گرفتن در معرض سرما علائم آلرژی مانند داشته باشند. از بثورات و درد مفاصل گرفته تا خستگی، تاری دید و حالت تهوع که یک تا دو ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آن رخ می‌دهد. طبق گفته سازمان ملی اختلالات نادر (NORD) در طی ۲۴ ساعت به طور معمول از بین می‌رود.

بیماری مرد درخت

بیماری مرد درختی یا اپیدرمودایسپلازی یک بیماری پوستی ارثی است که در آن ضایعاتی مانند زگیل به دلیل ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود.

آنقدر تعداد بروز آن در دست و پا زیاد می‌شود که ظاهر آن‌ها را «درخت مانند» کرده و کارکرد آن‌ها را مختل می‌کند. متاسفانه هیچ درمانی در حال حاضر برای این عارضه وجود ندارد.

سندرم خون آشام

خون آشام‌ها ممکن است در ابتدا یک داستان ترسناک به نظر برسند، اما باید بدانید که این یک بیماری واقعی (در عین حال نادر) است که باعث می‌شود افراد حساسیت بیشتری نسبت به اشعه ماوراء بنفش خورشید داشته باشند. به طوری که طبق گزارش NORD، خطر ابتلا به سرطان پوست در آن‌ها ۱۰ هزار برابر است، به همین دلیل مبتلایان به این بیماری معمولا در معرض آفتاب قرار نمی‌گیرند تا از تاول و آسیب دیگری که ممکن است در کمتر از ۱۰ دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب رخ دهد، پیشگیری کنند.


سندرم گرگینه

مانند خون آشام‌ها، گرگینه‌ها معمولا فقط در فیلم‌های ترسناک دیده می‌شوند؛ اما اختلالی به نام سندرم گرگینه وجود دارد که باعث رشد بیش از حد مو‌های گرگینه در کل بدن شامل صورت در مردان و زنان می‌شود. خلاص شدن از شر آن دشوار است از این رو منجر به درد عاطفی زیادی می‌شود. این عارضه ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشد، اما بعد‌ها در زندگی نیز ایجاد می‌شود.

سندرم دست بیگانه

اگر دست شما برای خودش فکر کند چقدر ترسناک خواهد بود؟ این دقیقا همان اتفاقی است که در سندرم دست بیگانه رخ می‌دهد. طبق اطلاعات مرکز پزشکی دانشگاه بیلور، بر اثر این عارضه، دست فرد از کنترلش خارج شده و به طور مستقل عمل می‌کند. یکی از موارد سندرم دست بیگانه در زنی ۷۷ ساله اتفاق افتاد که بدون کنترل او، صورتش را نوازش می‌کرد گرچه تشخیص علت آن دشوار است، اما گفته می‌شود این ناشی از یک اختلال عصبی است که اغلب پس از نوعی ضربه یا سکته مغزی ایجاد می‌شود.


سندرم مرد سنگی

سندرم انسان سنگی اختلالی است که بر اثر جهش ژنی ایجاد می‌شود و تاندون‌ها و رباط‌های فرد را به استخوان تبدیل می‌کند. داشتن فرم استخوانی در خارج از اسکلت باعث می‌شود فرد توانایی حرکت، تنفس، گفتار و حتی غذا خوردن را از دست بدهد. این بیماری معمولا از طریق آزمایش‌های آزمایشگاهی و تجزیه و تحلیل علائمی تشخیص داده می‌شود که در کودکی نیز قابل مشاهده است.

هتروتوپی ندولار مجرای بطن

در کسانی که دچار «هتروتوپی گره‌ای اطراف بطن» هستند، در سلول‌های عصبی در طول رشد مغز مشکلی وجود دارد که باعث مشکلات فکری و تشنج می‌شود. همچنان هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد و این بیماری می‌تواند در باروری زنان نیز تاثیر داشته باشد و درنتیجه تصمیم‌گیری برای بچه دار شدن را برای آن‌ها با مشکل روبه‌رو کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین