پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:41 - 1397/07/30

از پول ملی کشورمان در طول سفر اربعین استفاده کنید

سرگردانی زائران در مرزها برای دریافت ارز مسافرتی

در حالی که اقدام و تدارک دیرهنگام برای اختصاص ارز مسافرتی به زائران اربعین موجب سرگردانی زوار در مرزها شده ، برخی توصیه می کنند زائران هزینه های خود را با پول ایران انجام دهند.
اختصاص ارز مسافرتی به زائران اربعین اگرچه اقدامی مثبت و درخور بود اما اقدام و تدارک دیرهنگام متولیان برای اختصاص ارز مسافرتی به زائران موجب سرگردانی زائران در مرزها شده است. 
 
کارگر آنلاین : براین اساس، بسیاری از زائران اربعین علیرغم رسیدن به مرزهای کشور هنوز موفق به دریافت ارز مسافرتی نشده اند چرا که تمام باجه های پیش بینی شده در مرزها برای تحویل دینار به زوار، هنوز فعال نشده است.
 
در همین ارتباط، به نظر می رسد بهتر است زائران برای جلوگیری از سرگردانی و اتلاف وقت خود در مرزها، از پول ملی کشورمان در طول سفر اربعین استفاده کنند. 
 
مدیر پروژه ارز اربعین ظهر امروز در گفتگو با خبرنگار مهر از فعال سازی تدریجی ۲۵۰ باجه بانکی در ۵۱ نقطه ( سه مرز مهران، شلمچه و چزابه شعب بانک ملی در کربلا ، نجف و کاظمین) خبر داده و گفته بود: هم اکنون توزیع ارز مسافرتی در شهرهای نجف ، کربلا و کاظمین و همچنین در مرز مهران آغاز شده است که بدلیل ازدحام ایجاد شده در باجه های بانکی در مرز مهران، از زائران درخواست می کنیم ارز خود را درنجف، کربلا یا کاظمین دریافت کنند تا از بار ازدحام در مرز مهران کاسته شود.
 
تماس های متعدد زوار از مرزهای مختلف با خبرگزاری مهر حاکی از آن است که بسیاری از زوار، به اعتبار اعلام قبلی بانک ملی و بانک مرکزی، برای دریافت ارز مسافرتی اربعین ثبت نام کرده و وجوه خود را واریز کرده اند و انتظار داشته اند که در مرز بتوانند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند اما از آنجا که در حال حاضر باجه های بانکی در مرزهای شلمچه و چزابه غیرفعال است و در مرز مهران نیز ازدحام زیاد است، دچار سردر گمی شده اند.
 
 مهدی فیروزی، یکی از زائران ایرانی که در مرز شلمچه حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دو باجه بانک ملی واقع در این مرز، هنوز توزیع ارز مسافرتی را شروع نکرده اند. 
 
وی ادامه داد: ما قبل از ورود به کشور عراق باید دینار را تهیه کنیم تا از لحظه ورود بتوانیم هزینه های احتمالی خود را پرداخت کنیم اما مسئول باجه بانک ملی به ما گفت فعلا امکان تحویل دینار وجود ندارد و برای دریافت دینار باید به نجف یا کربلا مراجعه کنیم. 
 
محمد علمشاهی زائر دیگری است که در مرز شملچه پیگیر دریافت ارز مسافرتی است. وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اگر وعده نمی دادند بهتر بود؛ خودشان اعلام کردند مشکلی برای پرداخت دینار ندارند و به همین دلیل هم ما ثبت نام و پول منتقل کردیم. تصور می کردیم به مرز که برسیم ، می توانیم دینار دریافت کنیم و بعد از خروج از مرز، با استفاده از این ارز مسافرتی، هزینه های احتمالی را پرداخت خواهیم کرد اما الان در دو باجه بانک ملی در مرز شلمچه می گویند امکان تحویل دینار نداریم و ما باید برای دریافت دینار ، در کربلا، نجف یا کاظمین به شعب بانک ملی مراجعه کنیم.
 
وی ادامه داد: با این اوصاف، احتمالا در شعب بانک ملی در نجف و کربلا و کاظمین هم ازدحام زیاد است و ممکن است با همین جواب روبرو شویم و ما را به شهر دیگری حواله بدهند.
 
علمشاهی گفت: ضمن اینکه پیدا کردن شعب بانک ملی در سه شهر عراق هم کار پردردسر و وقت گیری است که مشکلات متعددی را برای زائران ایجاد می کند. 
 
مهین ستوده، بانوی میان سالی که در مرز چزابه حضور دارد نیز به خبرنگار مهر گفت: بهتر بود یا تدارک مناسبی برای اینکار دیده می شد یا هیچ اقدام و اعلامی انجام نمی شد تا مردم خودشان برای تامین ارز، چاره ای کنند. الان با این بی برنامگی، زائرانی که روی ارز مسافرتی برای تامین هزینه هایشان حساب کرده اند، دچار مشکل می شوند.
 
وی افزود: دخترم برای ارز مسافرتی ثبت نام کرد اما در عین حال به اندازه نیاز، پول ایران هم همراه داریم چرا که احتمال می دادیم ممکن است برای دریافت ارز مسافرتی دچار مشکل شویم. 
 
سید فاطمه درگاهی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : چون اقدام برای اختصاص ارز مسافرتی به اربعین خیلی دیرهنگام بود، من و همسرم پیش بینی می کردیم دریافت این ارز با مشکل و سختی مواجه شود. به همین خاطر تصمیم گرفتیم هیچ اقدامی برای دریافت ارز مسافرتی نکنیم و هزینه های احتمالی در طول سفر را با ریال ایران انجام دهیم.
 
وی با بیان اینکه شاهد ازدحام جمعیت مقابل باجه های بانک در مرز مهران بوده است، ادامه داد: در برخی مسیرهای پیاده روی در عراق، گاهی که زوار خسته می شوند و ناچارند از خودرو برای طی بخشی از مسیر استفاده کنند، ناچار به پرداخت پول می شوند و چون ارزش پول ایران در ماههای اخیر خیلی پایین آمده، نرخ کرایه ای که مطالبه می شود، خیلی بالاست. بنابراین اگر زائران دینار عراق همراه داشته باشند، برایشان بهتر است. اما خب وقتی شرایط دریافت دینار اینقدر پرمشقت است، چاره ای به جز استفاده از ریال ایران وجود ندارد. 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین