پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:44 - 1400/04/18

آیت الله حسینی شاهرودی از الگوهای معنوی و اجتماعی برای جامعه است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تجلیل از بزرگانی چون آیت الله حسینی شاهرودی با هدف یافتن الگوهای امروز و فردا در حیات معنوی و اجتماعی جامعه انجام می شود.

 سید عباس صالحی عصر پنجشنبه در نخستین همایش ملی نکوداشت آیت الله العظمی فقید سید محمود حسینی شاهرودی در شاهرود، اظهار داشت: وقتی از بزرگان سخن می گوییم نمی خواهیم به گذشته برگردیم بلکه برای آینده پایه گذاری می کنیم.

وی افزود:  بزرگانی چون آیت الله حسینی شاهرودی در وجوه مختلفی الگوی امروز و فردای جامعه هستند و می توانند الگوهای دانش‌ورزی زمانه ما در اخلاق علمی و روش‌شناسی علمی باشند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بزرگانی چون آیت الله  حسینی شاهرودی به تاریخ نپیوستند بلکه هنوز حیات جاودان علمی دارند، تصریح کرد: بزرگانی چون آیت الله حسینی شاهرودی به ما الگوهای معنا، الگوهای فهم اینکه چرا و چگونه باید زندگی کرد یاد می دهند و باید از شخصیتی که یک قرن حیات پربرکت داشته است، بیاموزیم که چگونه بامعناتر زندگی کنیم. 

صالحی ادامه داد: بخش دیگری از این مجالس برمی گردد به الگوهای اجتماعی که از بزرگان یاد می گیریم.
وی با برشمردن برخی ویژگی های آیت الله حسینی شاهرودی در کتاب فرزند علامه امینی، ابراز کرد: رفتار آیت الله بی پیرایه، بی تکلف و بی تصنع بود و از ریا فاصله داشت و هیچ دوچهرگی در این شخصیت نبود. 

وی با بیان اینکه آیت الله حسینی شاهرودی در رفتار و گفتار صادق بود، افزود: مرحوم آیت الله از تبلیغات و هیاهو دوری می کرد و زندگی او از هرآنچه که اشاعه منیّت باشد، فاصله داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکیدبر اینکه مرحوم آیت الله حسینی شاهرودی در حوزه اخلاق اجتماعی سادگی و ساده زیستی و پارساییِ واقعی داشت، گفت: صد سال در عزت و ساده‌زیستی زندگی کرد، عزیز بود و عزیز ماند.

صالحی همچنین درخصوص برگزاری همایش نکوداشت نیز اظهار داشت: این همایش گرچه دیر بود اما هر دیری را اگر باز فرصت یابی به سود است.
وی ادامه داد: از مدتی قبل پیشنهاد اینکه شخصیتی مثل ایشان باید در حافظه تاریخی جهان اسلام و به طور خاص مردم این منطقه بماند، مطرح شد و تأکید بر این بود که وقتی وارد حریم بزرگان می شویم باید کاری کنیم تا حدی درخور شأن آن ها باشد و کار ما موجب نشود درخشندگی آن ها در حاشیه کار ما لکه ای و یا تیرگی پیدا کند.

وی به مقدمات برگزاری همایش اشاره کرد و گفت: نخست اینکه به گونه ای باشد که همراهی بیت ایشان را داشته باشیم و نظر آن ها جلب شود و همچنین دبیری علمی کنگره نیز بسیار مهم بود که هردو به خوبی اتفاق افتاد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در موارد مشابه نکوداشت ها هرگاه خدمت رهبر معظم انقلاب می رسیدیم ایشان تأکید داشتند کاری کنیم که این همایش ها محدود به اهل علم و حوزه نباشد و اعتقاد داریم شخصیت های علمی و دینی فقط الگوهای علمی برای حوزه های علمیه نیستند بلکه الگوی معنوی و زیست اجتماعی هستند. 

صالحی افزود: به همین دلیل فرآیند عمومی‌سازی کنگره با نگارش رمان، نمایشنامه رادیویی و ثبت قالب های گوناگون زندگی نامه آیت الله حسینی شاهرودی رخ داد و برگزاری کنگره در سه شهر شاهرود، مشهد و قم نیز فضاهای علمی مختلفی را در بر می گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز با آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان دیدار، دو نمایشگاه هنری را در سمنان و یک کتابخانه در مهدیشهر را افتتاح کرد و سپس در این همایش در شاهرود حضور یافت. 

منبع: مفدا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین