پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:36 - 1400/05/04

روحانی ابتدای سال وعده داد چیزی گران نمی‌شود اما حالا!

قیمت های نجومی و سربه فلک کشیده ی مواد خوراکی که نیاز روانه مردم است، شرایط را سخت و تنگ کرده است؛ نه فقط سیمان و تیرآهن و میلگرد نجومی شده بلکه مرغ و تخم مرغ و نان و ماست و شیر و سیب و پیاز و… از ۴۰-۵۰درصد تا چند ده درصد در طول۴ماهه اول سال گران شده اند.

کارگر آنلاین |  هرروز که سر به فروشگاه ها و اجناس می زنیم، از قیمت هایی شوکه می شویم که از ماه قبل یا حتی از هفته قبل تغییر کرده است و گویا این افزایش قیمت، تولیدکننده را راضی نکرده که از میزان کالای خود نیز زده است؛ خواه شیر باشد یا پنیر….

قیمت های نجومی و سربه فلک کشیده ی مواد خوراکی که نیاز روانه مردم است، شرایط را سخت و تنگ کرده است؛ نه فقط سیمان و تیرآهن و میلگرد نجومی شده بلکه مرغ و تخم مرغ و نان و ماست و شیر و سیب و پیاز و… از ۴۰-۵۰درصد تا چند ده درصد در طول۴ماهه اول سال گران شده اند.

همه چیز بدون استثنا بازهم گران شده است. از میلگرد گرفته که در این مدت به بیش از ۲برابر قیمت رسیده است تا خاک و شن و سیمان و بتن و کاشی و سرامیک همه دو، سه بار گران شده و هربار بین ۱۰ تا ۳۰ در صد دچار گرانی شده اند و متاسفانه عکس العملی نیز از طرف دولتی ها دیده نمی شود و در نهایت اذعان به نظارتی دارند که نیست.
مردمی که امروز درگیر تنگنای معیشتی هستند به دنبال راهی نه برای جبران گرانی سرسام آور سبد اصلی خانوار که کنترل این وضعیت هستند.

نرخ تورم سالانه تیر ماه ١۴٠٠ به ۴۴.٢ درصد رسید

مرکز آمار در تازه ترین گزارش خود از رشد تورم سالانه در تیرماه خبر داد. بر اساس این گزارش نرخ تورم سالانه تیر ماه ١۴٠٠ برای خانوارهای کشور به ۴۴.٢ درصد رسیده که بیشترین میزان تورم در۲۵ سال اخیر محسوب می شود. این میزان نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. خانوارهای ایرانی هم نسبت به سال گذشته به طور متوسط افزایش بیش از ۴۳ درصدی هزینه در خرید کالا و خدمات مورد نیاز خود داشته‌اند. حوزه بهداشت و درمان در شرایطی در بین بیشترین تورم ماهانه قرار گرفته که نسبت به تیرماه سال گذشته هزینه های این بخش برای مردم بالغ بر ۴۴ درصد بوده است.

گرانی ۱۵۱ درصدی روغن و ۱۳۵ درصدی مرغ نسبت به پارسال

براساس گزارش مرکز آمار، از ۵۳ قلم خوراکی منتخب، تعداد ۳۹ قلم درصد تغییرات سالیانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای کشور (۴۹.۵ درصد) داشته‌اند.
روغن نباتی با ۱۵۱.۸ درصد، برنج خارجی با ۱۳۷.۴ درصد و مرغ ماشینی ۱۳۵.۶ درصد بیشترین رشد قیمت را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌اند.

کمیسیون صنایع،گرانی افسارگسیخته کالاهای اساسی را بررسی می‌کند

بهزاد رحیمی، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از گرانی افسارگسیخته کالاهای اساسی گفت: در ابتدای امسال رئیس جمهور با تاکید بر کنترل و جدیت در عدم افزایش قیمت‌ها، اعلام کرد که گرانی کالاها به‌ویژه اقلام ضروری مردم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست حال آنکه با وجود گذشت چهار ماه از امسال، قیمت مرغ، روغن، شکر، موادشوینده و نان که قوت اصلی مردم است، گران شده است.
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی افزود: تداوم افزایش قیمت کالاهای اساسی از ابتدای سال ۱۴۰۰، موجب کوچک شدن هرچه بیشتر سفره‌های مردم شده حال آنکه نرخ ارز از ثبات نسبی برخوردار بوده و گرانی کالاها توجیه و بهانه خاصی ندارد.

در انتظار تورمی باشید که تاکنون آن را تجربه نکرده‌اید

با این وجود، مثل اینکه گرانی بیشتر در راه است و دارند مردم را برای آن آماده می کنند!

مسعود خوانساری نایب رییس اتاق ایران و فعال اقتصادی در مطلبی نسبت به رشد نرخ تورم هشدار داد و نوشت: طبق آمار بانک مرکزی میزان نقدینگی از ۳۷۰۰ هزار میلیارد عبور کرده و نسبت به دو سال پیش ۲ برابر شده؛ اگرچه طی ماه‌های گذشته نسبت به عواقب افزایش نقدینگی براقتصاد و تورم هشدار داده شده«امادریغ».
آنچه که از این متن بر می آید، مشابه پیامی است که جمعی از فعالان اقتصادی پیش از آغاز بحران اقتصادی سال ۹۷ و جهش فنرگونه قیمت ها با نامه ای به روحانی رییس دولت اعلام کردند. اعتراف مسئولان بانک مرکزی به چاپ اسکناس بدون پشتوانه، افزایش قیمت گندم، درمرحله بعدی افزایش قیمت نان به عنوان قوت غالب مردم، تعیین نرخ شیرخام و افزایش قیمتی و تعیین دستوری نرخ گوشت سفید و قرمز که در نهایت به چند نرخی شدن بازار و سودجویی ها و رشد دلال بازی ها می انجامد همه و همه زمینه ساز گرانی این کالاهای اساسی است. در آستانه روی کار آمدن دولت جدید، باید دید مجلس یازدهم و دولت سیزدهم با چه برنامه ای در ارتباط با کاهش تورم و افزایش قدرت خرید مردم، زمینه بهبود وضعیت معیشتی مردم را فراهم می کنند؟

فراموش نمی کنیم روحانی (رئیس جمهور) ابتدای سال وعده داد دیگر چیزی گران نمی شود اما حالا…!

گزارش: نرگس حسینی

منبع: نجوا خبر
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین