پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00005:49 - 1399/03/16

بخت آزمایی پر دردسر و چشم امید مردم به قرعه کشی ایران خودرو و سایپا

بازار خودرو هرازگاهی روز‌های پرفراز و نشیبی را برای بعضی از صنوف رقم می‌زند که در این روز‌های گرم خرداد، بحث ثبت نام اینترنتی خودرو بازار کافی نت‌های مشهد را حسابی داغ کرده است.
کارگر آنلاین : در پی اجرای طرح جدید ثبت نام خودرو و برداشتن شرط اولیه پیش پرداخت، استقبال مردمی از بخت آزمایی خودروسازان داخلی بیشتر شده و کافی‌نت‌داران این روز‌ها بازارشان حسابی داغ شده است، زیرا این اتفاق باعث شد بسیاری از متقاضیان شرکت در قرعه کشی خودرو را به کافی‌نت‌ها بکشاند و آنجا با قیمت‌های سلیقه‌ای و بی‌ضابطه مواجه شوند.
 
 
برخی متقاضیان ثبت نام خودرو که از طریق کافی‌نت‌ها اقدام به ثبت نام می‌کنند از وضعیت هزینه دریافتی در این صنف شکایت دارند. آن‌ها ازمبالغ دریافتی متفاوت در کافی‌نت‌ها گلایه دارند و معتقدند که در این خدمات کافی‌نت‌ها براساس نظر شخصی نرخ تعیین می‌کنند.
 
 
 
دریافت هزینه ثبت نام خودرو بر اساس مراحل ثبت نام!
 
 
با اینکه ثبت‌نام قرعه‌کشی پیش‌فروش خودرو طبق اعلام قبلی در شب گذشته (چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۹) به پایان رسیده است، اما هنوز هم تعدادی از متقاضیان به دنبال ثبت نام خودرو هستند.
 
 
 
علی‌نیا، مسئول یکی از کافی‌نت‌های مشهد در خیابان راهنمایی است، او می‌گوید: با اینکه زمان ثبت نام پیش فروش خودرو شب گذشته به اتمام رسیده، اما برخی از مردم با مراجعه به ما اصرار به ثبت نام دارند.
 
 
 
وی از مشکلات پیش آمده ثبت نام پیش فروش خودرو و مراحل ثبت نام گلایه دارد و می‌گوید: زیرساخت‌های درست و اصولی برای سایت‌های ثبت کننده وجود نداشت، تقریبا شاید بیشتر مشتریان ما برای ورود و مراحل تکمیل ثبت نام به مشکل می‌خوردند. در این بین مشکلات ورود به سامانه احراز هویت اولیه هم دو چندان شده بود.
 
 
وی ادامه می‌دهد: در برخی موارد، متقاضیان با مراجعه به سایت شرکت‌های خودروسازی پیش‌ثبت نام اولیه را انجام داده و از طریق این سایت برای احراز هویت به سامانه امتا ورود می‌کردند تا مراحل لازم را انجام دهند. بعد از این مرحله باید دوباره به سایت خودروسازی مراجعه کرده و با معرفی حساب، برای خرید خودرو اعلام آمادگی می‌کردند. اما در بیشتر موارد مشتریان در همین مرحله سامانه امتا بلاتکلیف می‌ماندند. به طور کلی ثبت نام انجام می‌شد، اما روند کار خیلی کند بود.
 
 
 
از طرفی این روز‌ها اینترنت کافی‌نت‌ها نیز به اندازه کافی پشتیبانی نمی‌شد و همین موضوع باعث اختلال و کندی ثبت نام شد. طبیعی است کسی که مراحل ثبت نام خودرواش انجام شده با کسی که نا تمام مانده، بر اساس مصرف اینترنت از آن‌ها هزینه دریافت کنیم.
 
 
 
علی‌نیا اضافه می‌کند: پیش فروش محصولات ایران خودرو و سایپا و هجوم مردم به سایت این شرکت‌ها سبب اختلال در سایت می‌شد. این موضوع در ساعات اولیه صبح تا بعدازظهر زیاد مشهود بود، اما در ساعات پایان شب این ثبت نام به راحتی انجام می‌شد. راستش را بخواهید من تقریبا برای اقوام و خویشاوندانم در همین ساعات ثبت نام کردم و کمتر دچار مشکل شدم.
 
 
 
قیمت‌های دلبخواهی ثبت نام خودرو در کافی نت
 
 
 
در همین خصوص احمدی از متقاضیان ثبت نام خودرو است که برای ثبت نام جدید خودروی داخلی، به کافی نت این خیابان (راهنمایی) مراجعه کرده است، او می‌گوید: با گوشی موبایلم هر کاری کردم نتوانستم وارد سایت شوم، مشکلات احراز هویت در سامانه امتا که پیش شرط ورود به قرعه کشی خودرو بود باعث شد با وجود تکمیل همه اطلاعات، باز هم با گزینه نقص مدارک و چندین بار هم اشتباه بودن رمز مواجه شوم. از این رو ناگزیر شدم به سراغ کافی‌نت‌ها بیایم تا مراحل ثبت نامم تایید شود که متاسفانه فرصتی باقی نمانده است و تازه متوجه شدم زمان ثبت نام به پایان رسیده است.
 
 
البته بهتر که نتوانستم ثبت نام کنم وقتی این همه متقاضی برای خودرو وجود دارد مگر ما چقدر شانس و اقبال داریم تا در این قرعه برنده شویم و بتوانیم خودروی خود را تحویل بگیریم.
 
 
دو روز گذشته نیز خواهرم برای ثبت نام خودرو به کافی نت نزدیک منزلمان در خیابان آبکوه مراجعه کرده که ظاهرا کافی نت مربوطه هزینه‌های خارج از عرف از او دریافت کرده بود. مگر ثبت نام مبلغ مشخصی ندارد؟ چرا باید هرزمانی با یک اتفاقی بازار سیاه راه بیفتد، نرخ مشخص است دیگر!
 
 
او ادامه می‌دهد:‌ای کاش مسئولان مربوطه به اندازه کافی بر این بازار‌ها مثل ثبت نام خودرو، یارانه کنکور و ... نظارت داشته باشند تا این مواقع از شهروندان متقاضی خدمات به اشکال گوناگون کلاهبرداری نشود. مسئولان پیگیری کنند تا دیگر تکرار نشود.
 
 
 
تعرفه ثبت نام خودرو در کافی نت، ۳۰ هزار تومان
 
 
محمود بنانژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد در گفتگو با شهرآرانیوز با بیان اینکه شکایت‌هایی درباره ثبت نام برای پیش فروش ایران خودرو و سایپا به اتحادیه رایانه و ماشین‌های اداری رسیده است می‌گوید: «مسئولان کافی‌نت‌ها به هیچ عنوان حق دریافت مبالغ غیرعرف و خارج از نرخ نامه اتحادیه ندارند و نظارت و بازرسی بر این واحد‌ها بر عهده اتحادیه است که این روند دائم در حال انجام است.»
 
 
وی در خصوص شکایت مردم از هزینه‌های سلیقه‌ای ثبت نام در بعضی کافی نت‌ها می‌افزاید: «اتحادیه صنف رایانه مشهد در راستای ساماندهی ثبت نام خودرو در کافی نت ها، تعرفه این خدمات را تعیین و اعلام کرده است.»
 
 
به گفته بنانژاد، «بر این اساس هزینه ثبت نام اولیه خودرو از سوی متصدیان کافی نت، ۳۰ هزار تومان بود و کافی‌نت‌ها موظف بودند طبق نرخ‌نامه عمل کنند. اما در مجموع متقاضیان ثبت نام خودرو به دلیل نقص مدارک در نیمه‌های مراحل ثبت نام مجبور بودند دوباره شروع کنند و همین موضوع باعث دریافت هزینه‌های اضافی می‌شد. دریافت هرگونه مبلغی خارج از نرخ اتحادیه توسط کافی‌نت‌ها برای ثبت نام خودرو وجاهت قانونی نداشت و تخلف محسوب می‌شد.»
 
 
به گفته وی «۲۵۰ واحد صنفی رایانه (کافی نت) پروانه دار در مشهد فعالیت می‌کنند.»
 
 
چشم به قرعه کشی ۱۷ و ۱۸ خرداد ایران خودرو سایپا
 
 
 
ثبت نام برای شرکت در قرعه کشی فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو و سایپا شب گذشته به اتمام رسید و با تمام شدن این مهلت، فرآیند راستی آزمایی اطلاعات متقاضیان خرید خودرو در این طرح آغاز شده است و این درحالیست که همه چشم به روز شنبه و یکشنبه سرنوشت ساز ۱۷ خرداد قرعه کشی محصولات ایران خودرو و ۱۸ خرداد قرعه کشی محصولات سایپا دوخته‌اند تا بخت و اقبالشان را آزمایش کنند.
 
 
پس از اعلام نتایج قرعه کشی، برندگان ۴۸ ساعت فرصت دارند تا مبلغ خودرو را به حساب خودروساز واریز کنند و در غیر اینصورت، افراد رزروی جایگزین آن‌ها خواهند شد. قرار است خودرو‌های ثبت نامی حداقل تا ٣ ماه آینده به خریداران تحویل داده شود
 
 
ضوابط خرید خودرو در یک نگاه!
 
 
طبق اعلام وزارت صنعت، حضور و ثبت‌نام در فرآیند فروش خودروسازان مشروط به رعایت شرایط زیر بود:
 
 
۱- با هر کدملی فقط امکان ثبت‌نام و خرید یک دستگاه خودرو از خودروسازان وجود دارد.
 
 
۲- مشتریانی که در ۳۶ ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز کرده‌اند، مجاز به ثبت نام نیستند.
 
 
۳- دارابودن گواهینامه رانندگی برای خریداران الزامی است.
 
 
۴- سن خریدار خودرو باید بالاتر از ۱۸سال باشد و کد ملی، شماره تلفن همراه، مشخصات حساب بانکی، همه باید متعلق به شخص ثبت‌نام‌کننده باشد.
 
 
۵- افراد نباید پلاک خودرو فعال و نصب شده داشته باشند.
 
 
۶- خریدار خودرو، به هیچ عنوان حق فروش وکالتی خودرو را ندارد و خودروی فروخته شده قابل صلح نیست.
 
 
۷- چنانچه در راستی‌آزمایی مراحل فروش، تکمیل وجه، تحویل خودرو و حتی در بازه زمانی پس از تحویل خودرو، مشخص شود که خریدار از ضوابط عدول کرده یا در فرآیند ثبت‌نام صداقت نداشته است، خودروی وی توقیف و مطابق با قانون با آن برخورد می‌شود.
 
 
۸- هر خودروی صفر کیلومتری که در فرآیند تحویل مشتری قرار می‌گیرد، حداکثر باید ظرف مدت سه ماه و پس از تردد ۱۰۰۰کیلومتری، برای استفاده از گارانتی به نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش خودروسازان مراجعه کند.
 
 
۹- سند خودرو تا یکسال در رهن شرکت باقی خواهد ماند.
منبع/شهرارانیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین