پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00007:00 - 1400/07/26

ریزش مو در زنان : نازک شدن مو دلایل و راه حل ها خانه

کارگرآنلاین|بلند، کوتاه، فرفری، براق برای زنان مو خیلی بیشتر از یک دسته ی فیبر است. بیان از استایل و شخصیت است. تحقیقات نشان داده مو و تصور از خود به شدت در هم تنیده هستند. اگر مشکل مو باعث شود خانم ها یک روز بد داشته باشند ریزش مو میتواند هر روز زندگی را برای آنها سخت کند.

 بلند، کوتاه، فرفری، براق برای زنان مو خیلی بیشتر از یک دسته ی فیبر است. بیان از استایل و شخصیت است.

تحقیقات نشان داده مو و تصور از خود به شدت در هم تنیده هستند. اگر مشکل مو باعث شود خانم ها یک روز بد داشته باشند ریزش مو میتواند هر روز زندگی را برای آنها سخت کند. منتظر نمانید درمان ریزش مو را شروع کنید الگوی ریزش موی زنان ( نازک شدن مو در منطقه بالای سر ) مشکلی است که پیوسته بدتر می شود بنابراین به محض اینکه مشکلی دیدید درمان را شروع کنید – هرگز این کار را به آینده موکول نکنید تا متخصص پوست و مو بتواند سرتان را از ریزش مو نجات دهد.

چه چیزهایی باعث ریزش مو می شود؟

شایع ترین دلیلش کمبود مواد مغذی است. بهترین روش برای درمان این مشکل استفاده از برنامه غذایی سالم و متعادلی است که حاوی تمام گروه های غذایی ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی باشد. بسیاری از افراد می دانند که پروتئین ( تخم مرغ، مرغ، ماهی، گوشت قرمز ) کلید سلامت مو است. افرادی که رژیم دارند، وگان ها و گیاه خواران معمولا برخی از گروه های غذایی را از دست می دهند بنابراین با مقداری ریزش و کم شدن حجم موها روبرو خواهند شد. ممکن است دلیلش کمبود ویتامین ها و مواد معدنی نیز باشد – معمولا برای تشخیص این وضعیت از بیمار خواسته می شود که یک آزمایش خون کامل بدهد. کمبود آهن و کم خونی می توانند از عوامل ریزش مو باشند. چقدر بعد دوباره موهایم رشد می کنند؟ باید حداقل به مدت ۱۲ هفته پیوسته غذای خوب بخورید تا تغییر را ببینید و البته اگر می خواهید به بهبود ادامه دهید و به قبل بازنگردید باید این کار را ادامه دهید. می توانم تارهای موی خود را ضخیم تر کنم؟ متاسفانه خیر – سایز هرکدام از تارهای مو به سایز فولیکولی که از آنجا روییده بستگی دارد. فولیکول موی برخی از دیگران بزرگتر است. با این حال می توانید با بهبود برنامه غذایی کیفیت تارهای مو را تغییر دهید و آنها را قوی تر کنید. آیا واقعیت دارد که پیشگیری از بارداری می تواند روی مو تاثیر بگذارد؟ چه از قرص های ضد بارداری استفاده کنید چه ایمپلنت یا IUD همورمون هایی توسط آنها در بدنتان آزاد می شود. این هورمون ها ممکن است رشد طبیعی مو را دچار اختلال کنند. دیگر مشکلات هورمونی چه؟ اگر بیماری با مشکل نازک شدن مو، آکنه و آکنه بر اثر نامنظم بودن قاعدگی به متخصص مراجعه کند به عنوان یک عدم تعادل هورمونی در نظر گرفته می شود بنابراین ما آزمایش خون را توصیه می کنیم، بعلاوه دیگر علائمی که نشان دهنده سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند. این مشکلات نیازمند مداخله پزشکی و همچنین تنظیمات سبک زندگی هستند. چرا اضطراب درباره ریزش مو می تواند مشکل را بدتر کند؟ متاسفانه، وقتی فرد از مشکل موهایش آگاهی پیدا می کند دچار نگرانی درباره آنها می شود. برخی از مراجعین حتی با خود کیسه ای از موهای ریخته شده شان می برند تا به پزشک نشان دهند که چه مقدار ریزش مو داشتند.

 

بنابراین در بیشتر مواقع این مشکل فیزیکی نیست، بلکه دلایل روانی و اضطرابی که بیمار دچارش می شود می تواند مشکل ریزش مو را دو چندان کند. پوست کف سر را تسکین دهید از آنجا که رشد موها تا حدود زیادی به سلامت پوست کف سر نیز بستگی دارد بسیار مهم است که مانند پوست صورت از این قسمت نیز مراقبت کنید. استفاده از ماسک های مو یکی از بهترین راه ها برای افزایش سطح رطوبت موها و کف سر است. بسیاری از چیزهایی که می توانند به سلامت پوست صورت کمک کنند می توانند روی پوست کف سر نیز تاثیر داشته باشند. برای مثال آنهایی که در معرض آکنه صورت هستند معمولا موهایی چرب دارند و ممکن است پوست کف سرشان دچار آکنه شود بنابراین توصیه می شود از محصولاتی استفاده کنید که بتوانند به خوبی پوست کف سر را تمیز و مرطوب کنند. هیدراته، هیدراته، هیدراته در طول تابستان موهای خود را هیدراته نگه دارید و در برابر آفتاب شدید تا جای ممکن آنها را بپوشانید. آفتاب تابستان به سادگی رطوبت موها را از بین می برد و پوست کف سر را خشک می کند. همچنین با عرق کردن پوست کف سر موها چرب می شوند. آب زیاد بنوشید، موهای خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید و از محصولاتی استفاده کنید که به رطوبت موها کمک کنند.   این ایده که نازک شدن مو تنها مشکل آقایان است کاملا اشتباه است. ۴۰% از کسانی که ریزش مو موقت یا بلند مدت را تجربه میکنند زنان هستند. در بعضی نازک شدن سراسری است و در بعضی تنها در یک منطقه گسترش یافته است.

 

در برخی موارد هم کچلی در تاج سر مشاهده میشود.برخلاف آقایان خانمها به ندرت موهای جلوی سرشان میریزد. مواجه شدن با ریزش مو چه به صورت نازک شدن تدریجی باشد چه به صورت از دست دادن مقدار زیادی از آن، هنگام برس کشیدن یا شستن بسیار ناراحت کننده است. در یک تحقیق که روی بیش از ۲۰۰۰ خانم ۲۵ سال به بالا انجام گرفت بیش از ۵ درصد گفتند که دچار ریزش و نازک شدن مو هستند. تاثیر روانی ریزش مو می تواند بسیار شدید باشد. ۵۱ درصد از خانم هایی که دچار این مشکل هستند می گویند از عکس گرفتن خجالت می کشند. با زوئی پاسام متخصص کاشت مو درباره اینکه خانم ها چه چیزهایی باید درباره ریزش مو در زنان بدانند صحبت کردیم: مو چگونه میروید سر به طور متوسط ۱۰۰,۰۰۰ تار مو دارد. هر فولیکول یک مو تولید میکند و این مو هر ماه نیم اینچ رشد دارد. بعد از گذشت دو تا شش سال مو استراحت میکند و میریزد اما خیلی زود موی جدیدی جایگزین آن میشود.و این چرخه ادامه دارد. در بیشتر اوقات ۸۵% موها در حال رشد هستند و باقی در حال استراحت.   خانم ها هر روز و در اندازه های مختلف، مو از دست می دهند. خانم ها روزانه چیزی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می دهند، اما هرکسی سطحی دارد که برایش طبیعی به حساب می آید. پس به جای اینکه تارهای مو را بشمارید،

 

به دنبال تغییراتی باشید که برایتان طبیعی نیستند. دکتر زوئی می گوید: ” وقتی به موهای افتاده در کف حمام نگاه می کنید همیشه در نظر بگیرید آخرین باری که موهای خود را شستید چه زمانی بود چون با شامپو زدن به موها، آنهایی که مرده اند جدا می شوند. این یعنی حتی اگر یک روز شستن موها به تاخیر بیفتد دفعه بعدی که آنها را می شویید با ریزش موی بیشتری مواجه خواهید بود. ” چرخه زندگی یک فولیکول مو مراحل مختلفی را طی می کند. در طول مرحله رشد، موی یک فرد به طور متوسط ۵ سال، ۱ تا ۱٫۵ سانت در ماه رشد می کند، بعد از این مدت زمان فولیکول به مرحله استراحت می رود جایی که تا شروع مجدد چرخه ۳ ماه در آن می ماند. ریزش مو ممکن است به ژن ها بستگی داشته باشد برخی از انواع ریزش مو ژنتیکی هستند، قابل توجه ترین الگوهای ریزش مو در خانم ها و آقایان. دکتر زوئی می گوید: ” الگوی ریزش مو در خانم ها باعث می شود فولیکول های بالا و تاج سر به سطح طبیعی گردش تستوسترون حساس شوند. فولیکول های تحت تاثیر قرار گرفته موهایی کوتاه تر و نازک تر تولید می کنند در نتیجه حجم و تراکم مو کاهش پیدا می کند. وقتی این تغییرات صورت می گیرد، پوست کف سر بیشتر خود را نشان می دهد. ” برخی دیگر از انواع ریزش مو ممکن است حالتی ارثی داشته باشد مانند آلوپسی آره آتا.   ریزش مو در زنان ممکن است بر اثر یک مشکل پزشکی پنهان اتفاق افتاده باشد ریزش مو انعکاسی است از بدنمان، بنابراین وقتی مو رو به نازک شدن می رود نشانه ای قوی از آن است که چیزی دچار مشکل شده. بسیاری از مشکلات پزشکی منجر به ریزش مو می شوند، یکی از شایع ترین دلایل آن می تواند عدم تعادل تیروئید باشد. موها به تغییرات درونی بدن بسیار حساس هستند بنابراین می توانند سنجش خوبی برای سلامت کلی بدن باشند. این یعنی ریزش مو می تواند از اولین نشانه های یک مشکل پزشکی پنهان باشد. ریزش مو در زنان با تغییرات هورمونی در ارتباط است. ریزش مو عموما با تغییرات هورمونی در ارتباط است. در طول یائسگی خانم ها به علت افت هورمون های استروژن و پروژسترون، نازک شدن و ریزش مو را تجربه می کنند. ” بسیاری از خانم ها با بالا رفتن سنشان به خصوص رسیدن به دوره پیش یائسگی فکر می کنند ریزش مو یکی از مراحل بالا رفتن سن است از این رو کاری از دستشان بر نمی آید. در حالی که با بالا رفتن سن، نازک شدن مو تا حدودی طبیعی است اما بدان معنا نیست که نمی توان این شرایط را بهبود داد و ما درست مانند جوان ها در افراد مسن نیز نتایج خوبی دیده ایم. ”  

 

برنامه غذایی تان می تواند تاثیری جدی روی موها داشته باشد آنچه می خورید و نمی خورید، می تواند باعث ریزش مو شود. دکتر زوئی می گوید: ” از آنجا که سلول های مو دومین سلول ها در بدن هستند که به سرعت تقسیم می شوند، نیازشان به انرژی بسیار بالا است. به همین دلیل توصیه می شود برای ارسال انرژی پایدار به فولیکول های مو هر ۴ ساعت یکبار چیزی بخورید. مو بافت غیرحیاتی است، به همین دلیل اگر رژیم غذایی فرد به اندازه کافی در خود مواد مغذی و کالری نداشته باشد، بدن آن را در اولویت منابع در دسترسش قرار نمی دهد و همین به صورت مستقیم روی موها تاثیر می گذارد. حتی ممکن است به خاطر کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای رشد سالم مو مانند آهن، ویتامین B12 زینک و ویتامین D نیز چنین اتفاقی بیفتد. ” مو اساسا از کراتین درست می شود که نوعی پروتئین طبیعی است، پس دریافت مقدار مفیدی پروتئین مانند گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و لبنیات نیاز است تا بدن بتواند مویی سالم و قوی تولید کند.   از شستن و برس کشیدن موهای خود نترسید. وقتی افزایش ریزش مو را تجربه می کنید به خاطر داشته باشید که این موها همچنان جایگزین می شوند. دکتر زوئی می گوید: ” بسیاری از خانم ها می ترسند موهای خود را بشورند یا برس بکشند چون فکر می کنند با این کار باعث ریزششان می شوند. اما به خاطر داشته باشید اگر مو آماده افتادن باشد هر کاری هم بکنید باز هم خواهد افتاد. تشخیص علت ریزش مو مسلما کلید کار است اما در این میان به همان شکل قبل با موها رفتار کنید. ریزش مو به هر علتی که باشد به دلایل درونی اتفاق می افتد بنابراین شامپو زدن، برس کشیدن، رنگ زدن، شانه کشیدن یا استفاده از سشوار تاثیری روی آنچه در حال رخ دادن است ندارد. ”   درمان هایی برای ریزش مو وجود دارد. اول از همه: اجازه دهید یک متخصص مورد معاینه قرارتان دهد تا مشکل تشخیص داده شود، هرگز وسوسه به خود درمانی نشوید.

آنچه خانم ها باید درباره ریزش مو بدانند

” ریزش مو موضوع پیچیده ای است و ممکن است برای یک فرد، در یک آن چندین نوع ریزش مو با هم اتفاق بیفتد. به همین علت متخصص پوست تصویر کلی را در نظر می گیرد و برای دریافت جزئیات سابقه فرد، زمان می گذارد. معمولا تست خون توصیه می شود و معمولا متخصص پوست و مو متفاوت با دیگر پزشکان به نتایج آزمایش نگاه می کند چون سطوح لازم برای رشد مویی سالم معمولا از حداقل طبیعی بالاتر است. ” درمان های بسیار متفاوتی برای ریزش مو وجود دارد و مسلما یک درمان نمی تواند مناسب همه باشد. درمان های موضعی مانند مینوکسیدیل در صورت الگوی ریزش موی زنانه کاربرد دارد و همچنین در پی نتیجه آزمایش خون ممکن است پزشک مکمل هایی را نیز برای فرد تجویز کند.   ریزش مو تا چه حد طبیعی است؟ به دلیل اینکه بیشتر موهای در حالت استراحت میریزند اکثر مردم روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو را از دست میدهند. معمولا تعدادی از این موها را روی شانه یا لباس خود میبینید. ریزش موی غیر عادی معمولا به چندین علت رخ میدهد. ممکن است زمانی که به سر خود شامپو میزنید و یا موی سر خود را حالت میدهید ریزش موی شدیدی را شاهد باشید، ویا اینکه موها به مرور نازک شوند. اگر تغییرات در موی سر نگرانتان کرد حتما با یک متخصص صحبت کنید. ریشه یابی کردن ریزش مو در زنان ریزش مو در زنان حدود ۳۰ دلیل پزشکی مختلف داشته باشد، و همچنین شیوه های زندگی متفاوت. گاهی اوقات هیچ دلیل خاصی را نمیتوان تشخیص داد. برای شروع متخصصان ریزش مو آزمایش هایی برای تشخیص مشکلات تیروئیدی یا عدم تعادل هورمونها تجویز میکنند. در بسیاری موارد بعد از تشخیص مشکل موهای از دست رفته بازمیگردند. حالت های ریزش مو در زنان مقیاس ریس یکی از نمودارهای معمول است که از تراکم طبیعی مو تا طاسی تاج سر ( بسیار نادر است ) را نشان میدهد. متحصصان فکر میکنند ژنتیک و پیری نقش اساسی در آلوپسی آندروژنیک بازی میکنند، همراه با تغییرات هورمونی یائسگی. موها ممکن است در طول زمان به صورت سراسری نازک شوند و شروع به ریزش کنند.

دلایل ریزش مو در زنان

۱- مشکلات تیروئیدی تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در جلوی گردن قرار دارد. تیروئید هورمونهایی تولید میکند که تنظیمات زیادی در سراسر بدن انجام میدهد. اگر این غده کمتر یا بیشتر از حد معمول هورمون تولید کند در رشد مو اختلال ایجاد میشود. اما ریزش مو در موارد نادری تنها نشانه ی مشکل تیروئید است. دیگر نشانه ها عبارتند از کاهش یا افزایش ناگهانی وزن ، حساسیت به سرما و گرما و یا تغییر در سرعت ضربان قلب. ۲-  PCOS زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دچار عدم تعادل هورمونی مزمن هستند. بدن بیش از حد معمول آندوژن تولید میکند. این وضعیت باعث رویش موهای اضافی روی صورت و بدن میشود و این در حالی است که موی سر هم نازک میشود.PCOS همچنین باعث بروز مشکلات تخمک گذاری، آکنه و اضافه شدن وزن میشود. اما گاهی اوقات نازک شدن موها تنها نشانه ی آن است. ۳-  آلوپسی آره آتا آلوپسی باعث میشود موها در منطقه ی خاصی بریزد. مقصر سیستم ایمنی خود بدن است که به اشتباه فولیکل های موهای سالم را مورد حمله قرار میدهد. در بیشتر موارد آسیب دائمی نیست. موهای قسمت ریخته شده معمولا در طول ۶ ماه تا یک سال مجدد رشد میکند. در موارد بسیار نادر شخص تمام موهای روی سر و بدنش را از دست میدهد. ۴- عفونت قارچی وقتی عفونت قارچی روی پوست سر تاثیر میگذارد، قارچ ها محدوده ای از سر را دچار ریزش مو میکنند که معمولا گرد است. منطقه طاس شده شاید پوست پوست یا قرمز بشود. عفونت قارچی پوست سر با داروهای ضد قارچ درمان میشود. قارچ ها به سادگی بر اثر تماس مستقیم پخش میشوند پس اعضای خانواده باید چک کنند که نشانه ها را نداشته باشند. ۵- به دنیا آوردن بچه بعضی خانمها در طول بارداری شاهد این هستند که موهایشان پر تر از همیشه است.دلیل این اتفاق بالا رفتن سطح هورمونها است که باعث میشود موها مانند قبل ریزش معمول خود را نداشته باشند. اما این حالت ادامه ندارد و وقتی کودک بدنیا می آید هورمونها به سطح طبیعی خود برمیگردند و موهایی که در طول بارداری نمیریخت به سرعت شروع به ریزش میکنند. این اتفاق میتواند به صورت شگفت انگیزی ریزش مو را در پی داشته باشد، و ممکن است ۲ سال طول بکشد تا موها به حالت عادی برگردد.

۶- قرص قرص های جلوگیری از بارداری تا حدودی روی ریزش مو نیز تاثیر میگذارند. هورمونهایی که تخمک گذاری را سرکوب میکنند میتوانند باعث نازک شدن مو در بعضی از خانمها شوند. این اتفاق معمولا در آن دسته از خانمها رخ میدهد که سابقه ریزش مو دارند. گاهی ریزش مو با مصرف نکردن این قرص ها متوقف میشود. دیگر داروهای مربوط به ریزش مو شامل رقیق کننده خون و داروهایی که در درمان فشار خون بالا، بیماری های قلبی، ورم مفاصل، و افسردگی تاثیر دارند میشود. ۷- رژیم های سنگین با رژیم سنگین شاید بتوانید سریع وزن کم کنید اما بعد از کاهش چند کیلو ریزش موی شدید شروع میشود. در حالی که با داشتن رژیمی متعادل میتوان جلوی این اتفاق را گرفت. اگر رژیمی که میگیرید پروتئین کمی دارد یا ویتامین A بالایی دارد برای ریزش مو آماده باشید. ۸- مدل موی سفت استفاده از مدل موهایی که سفت هستند و پوست سر را تحریک میکنند باعث ریزش مو میشود. برای اینکه مو به حالت عادی برگردد بگذارید موی سر راحت باشد. استفاده طولانی مدت از مدل موهایی که پوست سر را میکشد میتواند باعث زخم شدن پوست سر یا ریزش موی دائمی شود. ۹- درمان سرطان ریزش مو یکی از عوارض درمان سرطان به صورت شیمی درمانی و اشعه درمانی است. برای کشتن سلول های سرطانی هر دو نوع درمان روی فولیکول های مو تاثیر میگذارند و باعث ریزش مو بسیار شدیدی میشوند. اما این آسیب دائمی نیست بعد از تمام شدن درمان موها دوباره رشد خواهند کرد.

۱۰- استرس شدید استرس جسمانی یا عاطفی شدید میتواند باعث ریزش نیم یا یک سوم از موها شود. نمونه هایی از این نوع استرس ها: بیماری های جدی یا عمل جراحی های بزرگ زخمی که باعث خون ریزی شدید شود ضربه احساسی شدید ریزش مو ممکن است ۶ تا ۸ ماه طول بکشد.

درمان ریزش مو در زنان

۱- دارو استفاده از مینوکسیدیل (Rogaine) توسط FDA برای زنانی که ریزش مو دارند تایید شده است. این دارو میتواند ریزش مو را کند یا متوقف کند و در بیش از یک چارم زنانی که از این دارو استفاده میکنند باعث رشد مجدد موها میشود.در صورت توقف استفاده از این دارو تاثیر آن نیز از بین میرود. برای زنان با کچلی منطقه ای، کورتیکواستروئید می تواند کمک کند مجددا موی سر رشد کند.اگر فرد مشکل پزشکی یا کمبود تغذیه ای داشته باشد با کنترل کردن شرایط موها خود به خود و بدون نیاز به دارو دوباره رشد خواهد کرد. ۲- دستگاه های لیزر دستگاه هایی که نور لیزر کم انرژی تولید میکنند میتوانند باعث تحریک و رشد موها بشوند و به از بین رفتن ریزش مو یا نازک شدن موها کمک کنند. تنها یک دستگاه مورد تایید FDA قرار گرفته است که هم برای مردان هم برای زنان تا حدودی جواب داده است. تقریبا ۲ تا ۴ ماه طول میکشد که نتیجه بگیرید. تست های FDA روی دستگاه ها به اندازه ی داروها سخت نیست بنابرین نمیتوان زیاد دل به چنین راه حل هایی بست. همچنین تاثیرات بد استفاده از این نوع دستگاه ها مشخص نیست. ۳- پیوند مو در خانمها در این روش مو را به مناطق بی مو یا کم پشت و نازک شده انتقال میدهند. مشکل اینجاست که ریزش موی خانمها باعث نازک شدن مو در تمام نقاط سر میشود و مناطقی که میتواند از آن مو برداشت محدود است. به استثنا زنانی که الگوی ریزش مو در آنها شبیه به مردان است. ۴- ریزش مو محصولات و دستگاه ها با یک جستجوی ساده در اینترنت کلی محصولات و دستگاه های ضد ریزش مو را میتوانید پیدا کنید. اما تا چه حد میتوان به عکسهای قبل و بعد از استفاده ی این محصولات اطمینان کرد؟ برای اطمینان از درجه ی کیفیت این محصولات میتوانید این موارد را چک کنید: متخصص پوست دستگاه های پزشکی بخش FDA کمیسیون تجارت فدرال (FTC) مقابله با ریزش مو از آرایشگر خود بخواهید طوری موی شما را درست کند که ریزش مو به نظر نیاید. میتوان با کوتاه کردن، فر کردن و حالت های مختلف به مو حجم داد.با استفاده از برخی لوازم آرایشی مخصوص میتوانید مناطق کم مو را استتار کنید. مقابله با ریزش موی شدید وفق دادن خود با ریزش موی دائمی چالشی بزرگ برای خانمها است.

 

اگر مناطق نازک شده خیلی معلوم است میتوانید از روسری، کلاه یا کلاه گیس برای پوشاندن آن مناطق استفاده کنید. کلاه گیس های با کیفیت بسیار راحت هستند و خیلی کم دچار مشکل میشوند. اگر ریزش مو با کار یا زندگی اجتماعی تداخل پیدا کرد و یا کاری کرد که دیگر میلی به خارج شدن از خانه نداشته باشید حتما با یک مشاور صحبت کنید. موهای خود را بیشتر بشویید گرچه اطلاعات متناقضی درباره اینکه هر چند وقت یکبار باید موهای خود را بشویید شنیده اید اما آنهایی که دچار نازکی مو می شوند باید به صورت مرتب موهایشان را بشویند. چرب شدن نه تنها بیشتر خود را روی این نوع موها نشان می دهد بلکه انباشته شدنش باعث جلوگیری از رشد مو می شود. در حالی که شامپو می زنید کمی بیشتر وقت بگذارید تا کف سرتان را ماساژ دهید. این کار جریان خون به فولیکول ها را افزایش می دهد که رشد مو را بهبود می بخشد. بیش از حد محصولات مربوط به مو را استفاده نکنید وقتی نوبت به سرم ها، حجم دهنده ها و اسپری های مو می رسد، تنها مقدار کمی از آنها کلی به حساب می آید. استفاده بیش از حد از این محصولات، وزن موها را بالا می برد و موهای سر به نظر صاف می آیند. پس دقت کنید اگر درگیر نازک شدن موها هستید از این محصولات کمتر استفاده کنید. بافت طبیعی موی خود را قبول کنید بیایید با حقیقت روبرو شویم: بیش از حد فشار آوردن برابر است با بدتر شدن اوضاع. اگر همین حالا درگیر نازک شدن موها هستید آخرین چیزی که می خواهید، فشار مضاعف روی موهای سرتان است. بیش از حد از مواد شیمیایی استفاده نکنید تا موها آرامش داشته باشند. تا جایی که می توانید استرس را کاهش دهید استرس، چه مزمن باشد چه گذرا، می تواند باعث جلوگیری از رشد مو و یا باعث ریزش تکه های مختلف آن شود. برای جلوگیری از این تاثیر منفی، استرس خود را با مدیتیشن و نوشیدن چای سبزکاهش دهید. هر کار دیگری که به روشی سالم باعث بهبود استرستان می شود حساب است. درست غذا بخورید اگر موهای سرتان به صورت پیوسته در حال ریزش است توصیه می شود برای تعیین سطح آهن و ویتامین D خونتان یک آزمایش بدهید.

 

اگر در هر دو مورد دچار کمبود باشید پزشکتان مسلما مکملی تجویز خواهد کرد که از ریزش مو جلوگیری می کند. علاوه بر مکمل ها به دنبال غذاهایی باشید که حاوی ویتامین D و آهن باشند از جمله سبزیجات سبز برگ، گوشت قرمز و حبوبات. مینوکسیدیل را امتحان کنید تنها ماده ای که برای تحریک رشد مو توسط FDA تایید شده است. هدف مینوکسیدیل افزایش سایز فولیکول مو است طوری که بتواند مو درشت تری تولید کند. روزی یکبار به صورت موضعی مستقیم روی کف سر خود بزنید. یا Viviscal یکی دیگر از مکمل ها برای خانم هایی که موی سرشان نازک شده، Viviscal است که به شکل کپسول ارائه می شود. این کپسول از پروتئین ماهی، ویتامین C، زینک، بیوتین و نیاسین ساخته شده ، همه این مواد برای ساخت مویی سالم و ضخیم به کار می روند. قیمت Viviscal از مینوکسیدیل بالاتر است اما توسط متخصصان پوست و مو بسیار توصیه می شود. یا بیوتین مقرون به صرفه ترین گزینه مکمل مسلما بیوتین است. بیوتین ویتامین B کمپلکسی است که برای عملکرد سوخت و ساز و اعصاب بسیار مهم است. کپسول های بیوتین می توانند به بهبود زیرساخت کراتین مو کمک کنند که آن را سالم تر و قوی تر می کند. به همین دلیل است که بیماران پس از انجام شیمی درمانی از این کپسول ها استفاده می کنند.  

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین