پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:07 - 1401/10/13

مروری بر عدم اعتماد مردم ایران به امریکا

کارگر آنلاین | خوشبختیم که اروپاییان درکنار مردم دیگر قاره ها به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا اعتراف کردند و این اعتراف را از زبان سیاستمدارانشان شنیدیم. بنابر این فریاد را می زنیم که «آمریکا مچکریم».

به گزارش کارگر آنلاین ، بهزاد تیمورپور پژوهشگر و محقق و فعال رسانه در یادداشتی به نقش آمریکا در تاریخ معاصر ایران و بدعهدی این کشور پرداخته است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

  • آمریکا شیطان بزرگ است. به آمریکا نمی شود اطمینان کرد. دشمنی آمریکا با ملت ایران تمام شدنی نیست و جملات دیگری که نسبت به خصومت آمریکا با ایران اسلامی مطرح شده، از دو دیدگاه قابل بررسی است. عده ای معتقد به این هستند که نباید آمریکا را دشمن بدانیم و تاکید دارند که اگر آمریکا را از ادبیات سیاسی ایران حذف کنیم، حرفی برای گفتن باقی نمی ماند. این عده معتقد به این هستند که دشمنی آمریکا توهم توطئه است و مسوولان به این توهم دامن می زنند. اما در مقابل عده دیگری تاکید دارند که ماهیت آمریکا سلطه گری است و اگر روزی از این سیاست دست بردارد، آمریکا دیگر آن ابرقدرتی که می تواند برجهان سلطه داشته باشد، نیست. این دو طیف فکری بارها در خصوص آمریکا و برقراری رابطه ایران با آمریکا بحث کرده و حتی مناظره هایی را در این خصوص شاهد بوده ایم.
  • دخالتهای آمریکا در همه عرصه های ایران قابل اثبات است و حتی رد پای آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد نیز به چشم می خورد و دیدیم که پس از گذشت نیم قرن، آمریکا اعتراف کرده که در امور کشورمان دخالت مستقیم داشته است. شاید آن روزها کمتر کسی باور می کرد که آمریکا تا بدین اندازه در ایران نفوذ داشته باشد که حتی برکناری شاه را مدیریت کند، اما امروز می بینیم که سلطه گری آمریکا، یک واقعیت انکار ناپذیر است. اما منتقدان تاکید دارند که آمریکا در سیاست خود تغییر داشته و می توان با این سلطه گر جهانی سر یک میز نشست و به توافق رسید.
  • این تفکر تاجایی ادامه داشت که مذاکرات ۱ ۵ اتفاق افتاد و نه تنها آمریکا بلکه با شش کشور جهانی پای میز مذاکره نشستیم و توافقی را امضا کردیم که تعهد دادیم از دستاورهای هسته ای مان عقب نشینی کنیم، فعالیتهایمان را محدود کنیم و تقریبا آن چیزی بشویم که از ما  خواسته بودند. به عبارت بهتر شدیم همان بچه خوبی که شش کشور جهان از ما انتظار داشتند. در مقابل این همه عقب نشینی تنها یک خواسته داشتیم، "تحریمها را لغو کنند". ما شروع کردیم. سانتریفیوژها را جمع کردیم. تاسیسات هسته ای نیروگاه اراک را با سیمان پر کردیم. اجازه بازرسی از تاسیسات هسته ای را به بازرسان دایم و خلاصه آنکه هر سازی زدند، به خوبی رقصدیم به امید آنکه تحریمها را بردارند. دلیل این همه همکاری این بود که ثابت کنیم جمهوری اسلامی به تعهدات خود پایبند است و پیمان شکنی نمی کند.
  • اما یک باره کنگره آمریکا قانون داماتو که قرار بود در پایان سال ۲۰۱۶ لغو شود را تمدید کرد. هنوز در شوک بودیم که سنای آمریکا بدون مخالف این مصوبه کنگره را تایید کرد و بدتر اینکه باراک اوباما در روزهای باقیمانده از مدیریت دموکراتها بر کاخ سفید، تصمیم محکمی  نگرفت و با رویکردی بی تفاوت، داماتو قانونی برای تمدید تحریمهای ۱۰ ساله ایران شد. هنوز هم اصرار داریم که پیمان شکن نیستیم، اما اصرار داریم که باید ثابت کنیم از تفکرات فراماسونری فاصله گرفته ایم.
  • باید ثابت کنیم که مدتهاست کاپیتولاسیون را فراموش کرده ایم و حتی حاضر نیستیم به عنوان یک ننگ تاریخی از آن سخن بگوییم، زیرا دیگر چنین قوانینی در ایران معنا نخواهد داشت. امروز بناداریم ثابت کنیم که اگر پای میز مذاکره نشستیم، از زاویه ضعف نبوده بلکه آمریکایی ها برای پایان دادن به نگرانی هایشان پای میز مذاکره امدند. اما لازم است از آمریکایی ها نیز تشکر کنیم.
  • از تمامی اعضای کنگره و سنای آمریکا سپاسگزاریم که تک تک کلماتی که نسبت به آمریکا به کار می بردیم را ثابت کردند. امروز رفتار آمریکا نشان داد که کشوری غیر قابل اعتماد است و هرگز به تعهداتش پایبند نیست و خوشبختیم که اروپاییان درکنار مردم دیگر قاره ها به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا اعتراف کردند و این اعتراف را از زبان سیاستمدارانشان شنیدیم. بنابر این فریاد را می زنیم که "آمریکا مچکریم" .
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین