پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:38 - 1401/11/01

ظلم سازمان تامین اجتماعی به کارگران

کارگر آنلاین | مازیار گیلانی نژاد گفت: اگر سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار و بازرسان‌شان وظایف خود را درست انجام دهند و هر کارگری که مشغول به کار است را در لیست بیمه گنجانده و کارفرمایش را بابت تخلفات جریمه کنند، بی‌تردید درآمدهای سازمان بیش از ۲ برابر مخارج آن خواهد شد.

به گزارش کارگر آنلاین، خبرهای زیادی از بحران و ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی به گوش می‌رسد؛ این بحران بدون تردید، جدا از عدم پرداخت بدهی‌های انباشته دولت به این صندوق، دلایل دیگری هم دارد؛ مازیار گیلانی نژاد (فعال کارگری) یکی از عوامل اصلی بحران و سقوط تامین اجتماعی را بی‌توجهی مدیران تامین اجتماعی به سیر نزولی ورودی‌های این سازمان می‌داند.

  • او می‌گوید: در تاریخ ۲۰ دیماه وزیر کار طی اظهاراتی که در رسانه‌ها منتشر شد، اعلام کرد: «در افق ۱۴۰۵ منابع صندوق تامین اجتماعی و کشوری، کسری ۷۵۹ همت (۷۵۹ هزار میلیارد تومان) خواهد داشت. در سال ۱۴۰۰ ورودی به صندوق ۲۵۳ همت و مصارف ۳۷۵ همت بوده است» که به معنای ورشکستگی کامل صندوق تامین اجتماعی خواهد بود. آنچه به عنوان نماینده بخشی از کارگران پروژه‌ای شاهد آن هستم این است که وزارت کار و به تبع آن سازمان تامین اجتماعی خواهان ورشکسته شدن صندوق درمان و خود سازمان تامین اجتماعی هستند؛ چراکه هیچ تلاش معناداری در جهت حل مشکلات صورت نمی‌دهند.
  • او اضافه می‌کند: در تاریخ ۹ خرداد سال جاری، طی نامه‌ای به شماره دبیرخانه ۸۱۵۴۲۶۴۶ به رئیس سازمان تامین اجتماعی اعلام کردیم: «در جلسه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ با مدیر منطقه ویژه اقتصادی و انرژی پارس جنوبی با حضور بازرس منطقه ویژه و یک شرکت پیمانکاری مشخص شد که پیمانکاران در زمان تنظیم لیست بیمه، شغل کارگران متخصص را کارگر ساده نوشته و حق بیمه یک کارگر ساده را واریز می‌کنند. در حال حاضر کارگران متخصص اعم از جوشکار، فیتر، داربست بند، … حقوق ماهانه‌ای بیش از ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند که حق بیمه آنان می‌بایست بطور متوسط بیشتر از ۵ میلیون تومان به سازمان تامین اجتماعی واریز شود که واریز نمی‌شود. در سایت ۱ پتروشیمی بوشهر فقط ۵ هزار کارگر کار می‌کنند که ماهیانه می‌توانند حداقل ۳۰ میلیارد تومان برای سازمان ورودی داشته باشند. اگر بازرسان شما کمی سختگیرانه‌تر این موضوع را بررسی کنند بی‌تردید سازمان در سراسر کشور دریافتی خوبی خواهد داشت که از ورشکستگی نیز رها خواهد شد.»
  • گیلانی نژاد می‌افزاید: در ضمیمه نامه، نام تعدادی از پیمانکاران متخلف را نام بردیم. با توجه به اینکه هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفت مجدداً در تاریخ ۱۱ مرداد سال جاری، نامه‌ای به شماره دبیرخانه ۸۳۸۰۲۷۱۰ ارسال کرده و از اداره کل وصول مطالبات حق بیمه سازمان تامین اجتماعی خواستیم موضوع را با جدیت تعقیب کنند.
  • به گفته‌ی این فعال کارگری، نامه نگاری‌های متعدد و خواست پیگیریِ تخلفات آشکار بیمه‌ای کارفرمایان تا امروز به هیچ کجا نرسیده است.
  • او اضافه می‌کند: امروز در پایان دیماه، هنوز پیمانکاران به تخلفات بیمه‌ای خود در سراسر منطقه عسلویه و ایران ادامه داده و حق بیمه کارگران را به جیب زده و سازمان تامین اجتماعی نیز ناظرِ صامتِ این سرقت از کارگران و سازمان تامین اجتماعی است. در اینکه وزیر کار و بازرسانش و بازرسان سازمان تامین اجتماعی در وصول حق بیمه کوتاهی می‌کنند شکی نیست و بی‌تردید درآمدهای سازمان کاهش می‌یابد و با این برنامه باید صندوق ورشکسته شود و به این ترتیب، قطعاً بخش بزرگی از تقصیر آن متوجه وزیران کار و روسای سازمان تامین اجتماعی و بازرسان‌شان است.
  • گیلانی نژاد در پایان نتیجه می‌گیرد: اگر سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار و بازرسان‌شان وظایف خود را درست انجام دهند و هر کارگری که مشغول به کار است را در لیست بیمه گنجانده و کارفرمایش را بابت تخلفات جریمه کنند، بی‌تردید درآمدهای سازمان بیش از ۲ برابر مخارج آن خواهد شد. شما حق بیمه‌ی برباد رفته‌ی کارگران متخصصی را که در لیست‌های بیمه، «ساده» در نظر گرفته می‌شوند، حساب کنید؛ با عمل به قانون، فقط در عسلویه و پارس جنوبی ده‌ها هزار میلیارد تومان منابع جدید برای سازمان خلق می‌شود؛ چرا به این مساله رسیدگی نمی‌کنند؛ چرا با تخلفات آشکار کارفرمایان برخورد نمی‌شود؟
منبع: ایلنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین