پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:17 - 1399/07/03

موفقیت عمل Evar در بیمارستان ایرانشهر

عمل ایوار EVAR (Endovascular aortic repair) بر روی یک بیمار که دارای آنوریسم آئورت شکمی(abdominal aortic Aneurysm) بود و تهدید به پارگی داشت
به گزارش کارگر آنلاین ،دکتر محمدعلی نصرتی رئیس بیمارستان ایرانشهر با اعلام این خبر گفت: عمل ترمیم آنوریسم آئورت شکمی یا Evar،  با مشارکت تیم جراحی و بیهوشی و کادر مجرب پرستاری بخش آنژیوگرافی بیمارستان ایرانشهر یا موفقیت انجام شد.  
 
وی افزود: این عمل موفقیت آمیز با همکاری دکتر جلال نوروزی متخصص قلب و عروق فلوشیپ اینترونشن و آنژیوپلاستی ،  دکتر حمید جلوه جراح قلب، دکتر حمید غوریانی متخصص بیهوشی و فوق تخصص ICU و مراقبت‌های ویژه و با همکاری پرسنل بخش آنژیوگرافی انجام گردید.
 
رئیس بیمارستان ایرانشهر در پایان ضمن تشریح فرایند این بیماری گفت: عمل جراحی آنوریسم آئورت شکمی در چند سال اخیر در ایران با کمک روش های اندووسکولار با استفاده از دستگاه ˈآنژیوگرافیˈو کارگذاری ˈاستنت گرافت آماده شدهˈبرای جایگزینی آئورت در اتاق عمل هیبرید انجام می شود.
 
آنوریسم آئورت شکمی
 
آنوریسم به گشاد شدن غیر طبیعی رگ خونی یا یک ناحیه از بدن گفته می شود. برآمدگی آئورت در یک ناحیه بسیار شبیه یک قسمت ضعیف و ساییده شده در یک لاستیک است.
 
آنوریسم آئورت شکمی معمولاً شک دوک مانندی داشته و شامل آئورت زیر رگ ها به کلیه می شود.
 
علائم آنوریسم آئورت شکمی
 
آنوریسم آئورت شکمی معمولاً علائم خاصی از خود به جای نمی گذارد.
 
موفقیت عمل Evar در بیمارستان ایرانشهر
    اما گاهی اوقات فرد ممکن است بعد از ایجاد این عارضه احساس درد عمیقی در قسمت پایین کمر یا پهلو های خود احساس کند.
    گاهی اوقات فرد ممکن است تپش و ضربان نیز در داخل شکم خود احساس کند.
 
عوامل خطر آنوریسم آئورت شکمی
 
عوامل خطرناک بیماری آنوریسم آئورت شکمی مشابه بیماری های قلبی اترو اسکلروتیک، سکته قلبی و بیماری های جانبی عروقی است.
 
این عوامل شامل موارد زیر می شود:
 
دیابت
فشار خون بالا
بالا رفتن میزان کلسترول خون
سیگار کشیدن
 
پارگی آنوریسم آئورت شکمی
 
پارگی آنوریسم آئورت قلبی نیز قاجعه بوده و ممکن است مرگ بار و کشنده باشد. این نوع پارگی معمولاً با ورم و توده شکمی همراه بوده و فرد را به علت از دست دادن خون زیاد دچار شوک می کند. ترمیم و درمان آنوریسم از طریق جراحی یا استنت دهی عروقی یا آنژیوپلاستی انجام می شود. پاره شدن آنوریسم آئورت شکمی یکی از علائم خطرناک و اورژانسی است که فرد باید سریع تحت عمل جراحی قرار بگیرد. در صورتی که فرد دچار پارگی آنوریسم آئورت شکمی شود، نزدیک به 50% این افراد قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست می دهد. به طور کلی هر چه زمان بیشتری برای انتقال فرد به اتاق عمل نیاز باشد احتمال مرگ و آنوریسم بزرگ شدن (اتساع) یک رگ خونی است.
 
کلمه «آنوریسم» از یک کلمه یونانی به معنای «گشاد شدن» گرفته شده است. در نتیحه آنوریسم آئورت به معنی گشاد شدن آئورت، شریان اصلی که از قلب خارج شده و مسئول رساندن خون به قسمت های مختلف بدن است.
 
در نتیجه آنوریسم آئورت به معنی اتساع یا باد کردن رگ آئورت است.
 
آنوریسم آئورت ممکن است در هر قسمتی از بدن و در هر جایی که رگ آئورت وجود داشته باشد به وجود بیاید. اما اکثر آنوریسم های آئورت در قسمت شکم اتفاق می افتد. بیشتر آنوریسم های شکمی در زیر شریان های کلیوی، رگ هایی که وظیفه خون رسانی به کلیه را دارند، اتفاق می افتد. حتی آنوریسم آئورت شکمی ممکن است رگ های ایلیاک را نیز درگیر کند. اغلب دیواره های داخلی آنوریسم لخته های خونی وجود دارد که در نتیجه خون راکد داخل آن به وجود آمده است.
 
دیواره داخلی آنوریسم شبیه تخته های چند لایه، حالت لایه لایه دارد.
 
 
عمل ایوارEVAR (Endovascular aortic repair)) ) بر روی یک بیمار که دارای آنوریسم آئورت شکمی(abdominal aortic Aneurysm) بود و تهدید به پارگی داشت؛ با موفقیت در بخش آنژیوگرافی بیمارستان ایرانشهر انجام شد.
 
منبع: شریان
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین