پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:14 - 1399/08/24

حجت الاسلام فیرحی تابلوی زیبایی از ابعاد حقیقت دین اسلام بود

مرحوم حجت الاسلام تابلوی زیبایی از ابعاد حقیقت دین اسلام بود. وی ارزشها و باورها و رفتارهای اسلام را تا حدود زیادی در خود عینیت بخشیده بود به ویژه در بعد اخلاقی و رفتاری.

به گزارش کارگر آنلاین، ابراهیم برزگر استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی به مناسبت درگذشت حجت الاسلام داود فیرحی یادداشت کوتاهی نوشته که در ادامه می‌آید:

مرگ، علی رغم تکرارپذیری آن همیشه تازگی و غافل‌کنندگی خود را حفظ کرده و می‌کند. مرگ دکتر داود فیرحی نیز غافلگیرکننده و اندوهناک بود.

دکتر فیرحی تابلوی زیبایی از ابعاد حقیقت دین اسلام بود. وی ارزشها و باورها و رفتارهای اسلام را تا حدود زیادی در خود عینیت بخشیده بود به ویژه در بعد اخلاقی و رفتاری. هیچ گاه خشونت عملی در سلوک ایشان حتی در قبال کسانی که دیدگاهشان را قبول نداشت دیده نشد، هیچ گاه تیزی زبانی در مجادلات نظری سیاست و یا سیاست عملی از ایشان دیده نشد، حتی زمانی که وی را در کتابش به نام ملاحظات درباره دانشگاه مورد نقد و تمسخر قرار داد، مقابله به مثل نکرد و کریمانه عبور کرد.

وی در عمل نشان دارد که اخلاق و تهذیب نفس باید در کنار علم و تعلیم و تعلم گام به گام پیش رود.حتی اخلاق بر علم تقدم دارد. انسان محقق باید همواره به خودش هم برسد و مدام از آن غبارروبی کند و ضمیر را آماده پذیرش اخذ معارف کند لیس العلم بالتعلیم انما هو نور یقذف الله فی قلب من یشاء.

انسان محقق باید سعه صدر داشته باشد و مدارا در عرصه نظر و به ویژه در سیاست عملی داشته باشد متاعی که جامعه ایرانی امروز بسیار به آن نیازمند است.

دکتر فیرحی اندیشه‌ها و نوآوری‌هایی در کتب و مقالات و سخنرانی‌های خود مطرح کرده است فضای عاطفی ناشی از مرگ سوزناک و خسارت بار علمی وی برای جامعه دانشگاهی و حوزوی نباید منجر به جلوگیری از نقد این این دیدگاه‌ها شود. چه بسا برخی از این دیدگاه‌ها از جهاتی قابل نقد جدی باشد.

وی همواره در حال شدن و نوشوندگی بود و خود از این نقدها استقبال می‌کرد و با لبخند و سعه صدر از آن استقبال می‌کرد و به فکر فرو می‌رفت. خود حقیر به عنوان ناقد در نقد کتاب فقه سیاسی معاصر جلد دوم ایشان در دانشگاه تربیت مدرس آن را تجربه کردم.

این نکته نیز برای ارادتمندان و شاگردان ایشان تذکار مهمی است که وی قدیس و بت نسازند حتی خود ناقد باشند و از ناقدان دیگر نهراسند. این خدمتی بزرگ به تکمیل پروژه فکری ناتمام ایشان و حل معمای سنت و مدرنیته در ایران اسلامی است که دغدغه اصلی وی بود.

خدایش رحمت کناد..فاتحه مع صلوات
 

منبع: مهر
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین