پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:28 - 1399/10/05

با عوارض برداشتن آپاندیس بیشتر آشنا شوید

عمل جراحی برداشتن آپاندیس برای درمان آپاندیسیت انجام می شود اما این عمل عوارضی دارد که شاید افرادی که انجام داده اند از آن ها اطلاعاتی نداشته باشند.

به گزارش کارگر آنلاین، امروزه بسیاری از عمل های جراحی انجام شده دارای عوارض جانبی و خطرات احتمالی خاص خودشان هستند . به طور کلی، یک جراح قبل از انجام عمل جراحی تمام عوارض جانبی مربوطه را با جزئیات کامل برای بیمار ذکر خواهد کرد . در این قسمت از نمناک به ذکر عوارض جانبی احتمالی در رابطه با برداشتن آپاندیس خواهیم پرداخت .

آپاندیس یک کیسه کوچک بلا استفاده و یا یک ساختار لوله ای شکل است که به روده بزرگ وصل شده است و در قسمت تحتانی سمت راست شکم قرار دارد . این عضو ، عضوی حیاتی در بدن انسان نیست اما با این حال برخی افراد عقیده دارند یا تصور می ‎کنند که این عضو، به فرد در بهبود یافتن از اسهال، التهاب یا عفونت روده کمک می‎ کند و از آن جایی که عملکرد دقیق این عضو ناشناخته است ، اعتقاد بر این است که بدن بعد از انجام عمل برداشتن آپاندیس ، بدون بروز علائم خاصی به عملکرد خود ادامه خواهد داد .

آپاندیس

آپاندیس، به دلیل تجمع مدفوع ، باکتری ها و سایر ارگانیسم های عفونی گاهی حساس است . در صورت رشد باکتری ها در این قسمت ، چرک ایجاد شده و چرک های انباشته شده باعث متورم و ملتهب شدن آپاندیس و ایجاد دردی عظیم در اطراف ناف می ‎شوند که این درد بعد از گذشت زمانی کوتاه به قسمت تحتانی سمت راست شکم انتقال پیدا خواهد کرد . این آپاندیس آلوده به آپاندیسیت معروف است .

علائم آپاندیسیت :

    کاهش اشتها
    اسهال
     تب
    حالت تهوع
    ادرار همراه با درد
    استفراغ

در هنگام بروز آپاندیسیت به دلیل وجود باکتری و چرک، احتمال بروز پارگی در آپاندیس و ورود چرک عفونی به داخل حفره شکمی وجود خواهد داشت . برای جلوگیری از ایجاد پارگی در آپاندیس، انجام عملی به نام آپاندکتومی برای برداشتن آپاندیس از بدن ضروری می ‎باشد .

جراحی آپاندیس عمدتا لاپاراسکوپی یعنی حداقل تهاجمی است و این عمل تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی انجام می‎ شود .

اسهال و استفراغ
عوارض جانبی احتمالی مربوط به برداشتن آپاندیس

1. زایمان زودرس :

نبود آپاندیس در بدن در 8 الی 10% مواقع باعث بروز زایمان زودرس در خانم ها می ‎شود که در این میان، حدود 2% از افراد دچار سقط جنین می ‎شوند .

2. انسداد روده و ایلئوس :

تقریبا در 3% از بیمارانی که اقدام به برداشتن آپاندیس خود کرده اند ، عبور مدفوع ، گاز و مایعات از طریق روده به طور جزئی یا کامل مسدود خواهد شد که اگر این اثر جانبی درمان نشود ، ممکن است منجر به بروز عوارض شدیدتری در فرد شود .

ایلئوس یک وضعیت فوق العاده دردناک و موقتی است که در آن فقدان حرکت و پریستالزیس در روده به وجود خواهد آمد که هر دو این شرایط باعث ایجاد اختلال درهضم غذا و عملکرد نا منظم روده خواهند شد .

انسداد روده

3. عفونت زخم :

این مشکل شایع ترین عارضه ایجاد شده در افرادی است که تحت عمل برداشتن آپاندیس قرار گرفته اند . حدود 1.9% از افرادی که تحت عمل جراحی لاپاروسکوپی قرار گرفته اند و حدود 4.3% از افرادی که جراحی باز داشته اند به این وضعیت دچار خواهند شد .

4. چرک و آبسه :

ممکن است تشکیل آبسه (مجموعه ای از چرک و عفونت) در ناحیه آپاندیس خارج شده ، ایجاد شود.

5. پریتونیت :

این التهاب در حفره صفاقی ( غشایی که دیواره داخلی شکم و اندام های موجود در ناحیه شکمی را پوشانده است ) بروز پیدا می ‎کند و معمولا به دلیل وجود عفونت های باکتریایی یا قارچی رخ می‎ دهد .

به طور کلی هیچ عواقب و عارضه جانبی طولانی مدتی به دلیل برداشتن آپاندیس در فرد رخ نخواهد داد اما با این حال ممکن است برخی از بیماران ، عارضه های ذکر شده در بالا را تجربه کنند و یا دچار فتق یا آپاندیسیت لوزه ( عفونت ناشی از قسمت باقی مانده آپاندیس ) شوند .

منبع: نمناک
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین