پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00000:48 - 1399/10/12

گفتارهای رهبر معظم انقلاب در «نماز شب» منتشر شد

گفتارهای رهبر معظم انقلاب در کتاب «نماز شب» به پیوست دستخط سردار سلیمانی توسط انتشارات صهبا منتشر شد.

 یکی از پایه‌های جوان مؤمن انقلابی و شاخصه‌های «مکتب حاج قاسم»، معنویت است و براساس آنچه تقریباً تمام بزرگان و علمای اخلاق فرموده‌اند و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز به آن اشاره دارند؛ از مهم‌ترین عوامل رشد معنویت، عبادت در سحر و اقامه نماز شب است.

انتشارات صهبا همزمان با اولین سالروز شهادت سردار آسمانی حاج قاسم سلیمانی، از مجموعه بیانات مقام معظم رهبری گفتاری با عنوان «نماز شب» آماده و منتشر کرده است. در این گفتار فراز‌هایی از تأکیدات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره نماز شب گردآوری و تنظیم شده است. انتهای گفتار مزین به تصویر دو نمونه دستخط از توصیه سردار سلیمانی به خواندن نماز شب است.

جمعه**** گفتارهای رهبر معظم انقلاب در «نماز شب» منتشر شد

 

مقام معظم رهبری در جلسه خارج فقه درباره نماز شب می‌فرمایند: شما که صبح از خواب بیدار می‌شوید و از بستر خود بیرون می‌آیید، سه جور هستید؛ [یعنی] مردم دنیا که صبح از خواب برمی‌خیزند بر سه نوعند: یک دسته هستند که این بیدار شدن از خواب و بیرون آمدن از بستر برای آنها خیر است و شری ندارد؛ به «لهِ» آن‌ها است و «علیهِ» آنها نیست؛ این، یک صنف. یک دسته دیگر هستند که بیرون آمدنشان از بستر، علیهِ آن‌ها است و به نفعشان نیست؛ «لَهِ» آنها نیست. یک دسته دیگری هم هستند که [وقتی] از خواب بلند می‌شوند و از رختخواب بیرون می‌آیند، این بیرون آمدن، نه «لَهِ» آنها است، نه «علیهِ» آنها است. پس [مردم] سه جور هستند.

ظاهراً از ادامه حدیث این جور فهمیده می‌شود که مراد از «یُصَلّی»، صلاة صبح نیست؛ چون آن صنف سوم را هم در آنجا ذکر می‌کند که خب نماز صبح باید بخواند، اگر نخواند که [کلّاً] علیه است؛ پس بنابراین، اینجا مراد از نمازی که خوانده می‌شود، نماز صبح نیست، نماز یا نافله صبح است یا نافله شب است که این بیدار شدن، به نفع او است، به ضرر او نیست. [این] خیلی مهم است.

[دسته بعدی] در خواب و در بستر خواب هم با معصیت الهی-حالا معصیت‌های قلبی، جوارحی، جوانحی- مشغول است تا بلند می‌شود که این بیدار شدن، به ضرر او است؛ چون بیدار هم که بشود، آن معصیت را ادامه می‌دهد.

[دسته سوم] که این بیدار شدن نه به نفعش است، نه به ضررش، می‌خوابد تا صبح -حالا علی‌الظّاهر مراد از صبح، اول اذان است، اول فجر است؛ اما حالا یک خُرده دستِ‌کم بگیریم، بگوییم که مثلاً [اینجا]صبح یعنی همین بین‌الطلوعین از خواب پا می‌شود- [بعد]نماز صبحش را می‌خواند، اما «لا لَهُ وَ لا عَلَیه»؛ یک فریضه‌ای است که بر عهده‌ اوست، واجب است، باید به جا بیاورد، آن را به جا می‌آورد، [اما] دیگر خیری از این بلند شدن نمی‌بیند.

این کتابچه ۵۶ صفحه‌ای در قطع نیم وزیری و به قیمت ۵ هزار تومان منتشر شده است.

 

منبع: ایکنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین