پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:39 - 1399/11/02

ویتامین های ضروری برای سلامت دندان و لثه

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای حفظ بهداشت دهان و دندان گزینه ضروری است، اما آیا می دانید مواد مغذی مصرفی یا فقدان آن نیز می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت دهان و دندان شما داشته باشد؟ به گزارش کلگیت، در این مقاله بهترین ویتامین ها برای دندان ها و لثه ها و اینکه چه مواد غذایی می توانید بخورید تا مقدار بیشتری از این مواد مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید مورد بحث قرار می گیرد.

به گزارش کارگر آنلاین، دهان، دندان ها و لثه ها نخستین نقاط تماس مواد مغذی مصرفی شما هستند و برای از بین بردن روند هضم غذا ضروری هستند. در واقع، طبق گزارش مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی روند جویدن به شما امکان می دهد بیشترین مقدار ممکن از مواد مغذی را از غذایی که می خورید استخراج کنید. برعکس کمبود مواد مغذی می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در دهان مانند التهاب و از دست دادن دندان شود. این بدان معنی است که مصرف ویتامین های مناسب از طریق غذا و مکمل ها می تواند باعث سلامت دندان ها و لثه ها شود. در اینجا پنج ویتامین و مواد مغذی ضروری برای سلامت دندان ها و لثه آورده شده است.

کلسیم
کلسیم فقط برای استخوان های شما مفید نیست بلکه برای سلامت دندان ها نیز گزینه ضروری به شمار می آید. بر اساس اعلام موسسه ملی بهداشت، کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان است زیرا به فرم دهی و نگهداری استخوان ها و دندان ها کمک می کند. کنجکاو هستید که بدانید چگونه می توانید کلسیم مصرف کنید؟ شاید در حال حاضر نیز کلسیم را در برنامه غذایی خود گنجانده باشید، لبنیات مانند شیر و ماست نوعی کلسیم دارند که جذب آن برای بدن آسان است. ماهی قزل آلا و ساردین نیز منابع خوبی از کلسیم هستند. اگر گوشت یا لبنیات مصرف نمی کنید یا می خواهید سبزی های غنی از کلسیم به رژیم غذایی خود اضافه کنید کلم بروکلی، کلم پیچ و شلغم نمونه هایی از این سبزی ها هستند یا حتی مغزهایی مانند بادام، آجیل برزیلی، آفتابگردان را امتحان کنید و از دانه ها هم می توانید کلسیم جذب کنید. علاوه بر این، شما همچنین می توانید کلسیم را به عنوان یک مکمل مصرف کنید.


فسفر
فسفر یکی دیگر از مواد مغذی ضروری برای سلامت دندان ها است. فسفر با محافظت و بازسازی مینای دندان به بدن کمک می کند تا کلسیم را جذب و استفاده کند و باعث تقویت دندان می شود. اگر می خواهید فسفر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید سعی کنید گوشت، شیر و غلات کامل را در برنامه غذایی خود بگنجانید. ماهی، تخم مرغ و غذاهای غنی از پروتئین نیز منابع بسیار خوبی به شمار می آیند. خوشبختانه اغلب افراد در رژیم غذایی منظم خود و بدون نیاز به مکمل به اندازه کافی از این ماده مغذی استفاده می کنند.


ویتامین D
 
ویتامین D نقش مهمی در سلامت دندان های شما دارد طبق مقاله ای در سال 2020، با عنوان کمبود ویتامین D و بهداشت دهان و دندان: در یک بررسی جامع مشخص شد کمبود ویتامین D می تواند منجر به چندین اختلال در سلامت دهان مانند التهاب لثه، ایجاد حفره ها و بیماری های مربوط به لثه شود. این به این دلیل است که نقش مهمی در معدنی سازی استخوان و دندان دارد، اما نگران نباشید مصرف ویتامین D از طریق مکمل ها آسان است، همچنین در ماهی های روغنی مانند آزاد، خال مخالی و شاه ماهی وجود دارد. بعلاوه، برخی از غذاها مانند شیر و غلات صبحانه دارای ویتامین D غنی شده هستند.


ویتامین C
 
ویتامین C نه تنها برای دندان های شما مفید است بلکه یک ویتامین عالی برای لثه ها نیز هست. ویتامین C به سلامت و استحکام بافت های همبند لثه کمک می کند که دندان ها را در جای خود نگه می دارد این بدان معناست که کمبود آن می تواند منجر به خونریزی و بیماری های لثه شود. علاوه بر این، مکمل های ویتامین C همچنین باعث کاهش فرسایش دندان در اوایل کودکی می شوند. شما به احتمال زیاد مقدار زیادی ویتامین C در رژیم غذایی خود دریافت می کنید زیرا در مرکبات، فلفل، سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی، انواع توت ها و کلم پیچ وجود دارد مکمل ها نیز به طور گسترده در دسترس هستند.


ویتامین A
 
ویتامین A نه تنها برای سلامت چشم و پوست شما مفید است بلکه برای دهان به ویژه تولید بزاق نیز عالی است. بزاق به تجزیه غذا کمک و باکتری ها را از بین دندان های شما پاک می کند. شما می توانید ویتامین A را در میوه ها و سبزی هایی به رنگ نارنجی مانند هویج، سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه ای، به علاوه ماهی و زرده تخم مرغ پیدا کنید، همچنین به صورت مکمل نیز در دسترس است.


چه زمانی ویتامین مصرف کنید
یک رژیم غذایی سالم می تواند مقدار زیادی از این ویتامین ها را برای دندان ها و لثه ها فراهم کند. همانطور که گفته شد، مصرف مکمل ها ممکن است در برخی موارد گزینه بهتری باشد. اگر از خود می پرسید که آیا باید مکمل مصرف کنید یا خیر بهتر است با دندانپزشک یا پزشک خود مشورت کنید زیرا برخی از مکمل های غذایی ممکن است با برخی از داروهای تجویز شده تداخل ایجاد کنند.
اگر یک رژیم غذایی سالم و متعادل پر از میوه ها و سبزی های مختلف دارید به احتمال زیاد در حال حاضر بسیاری از این مواد مغذی مناسب دندان را دریافت می کنید و اگر نگران سطح ویتامین دریافتی خود هستید با دندانپزشک در مورد اینکه چه مکمل ها یا غذاهایی را می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید، مشورت کنید. درک چگونگی تاثیر این ویتامین ها روی دندان های شما می تواند به مراقبت از دهان در طولانی مدت کمک کند. در حال حاضر می دانید چه ویتامین هایی برای سلامت دهان شما ضروری است چرا یک دستور العمل جدید و خوشمزه را با این مواد مغذی امتحان نمی کنید؟

منبع: دکتر سلام
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین