پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:21 - 1395/10/06

برای نخستین بار و با گذشت ۳ سال از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی؛

اختصاص ۹۱۱ میلیارد تومان از اعتبارات علمی به مقوله اقتصاد مقاومتی

دولت طبق سند مالی پیش‌بینی شده برای بودجه سال آینده قرار است بودجه ۹۱۱ میلیارد تومانی را ذیل اجرای سیاست‌های کلی علم‌ و فناوری به حمایت از فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فناوری پروژه‌های اقتصاد مقاومتی اختصاص دهد.

به گزارش کارگرآنلاین؛ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اواخر سال 92 توسط رهبری معظم انقلاب و بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی ابلاغ شد تا بتواند در بحرانهای رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش‌آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.

مقام معظم رهبری بر این نکته تاکید داشته‌اند که پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، می‌تواند عامل شکست و عقب‌نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران باشد همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحرانهای رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش‌آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.

در بند یکم از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر تأمین شرایط و فعالسازی تمام امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیتهای اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاریهای جمعی و تأکید بر ارتقای درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط تأکید شده است.

پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه نیز رویکرد بند دوم این سیاست‌هاست.

تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان‌سازی آن به ویژه در محیطهای علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی و همچنین شناسایی و به کارگیری ظرفیت‌های علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی و اقدامات مناسب نیز از جمله دیگر موارد گنجانده شده در متن این سیاست‌های ابلاغی است.

با توجه به تأکید این سیاست‌های بالادستی بر اقتصاد متکی به دانش و فناوری، دولت در لایحه بودجه سال آینده کشور رقم 716 میلیارد تومان را به حمایت از فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فناوری پروژه‌های اقتصاد مقاومتی اختصاص داده است.

این میزان بودجه شامل 536 میلیارد تومان بودجه جاری و 180 میلیارد تومان عمرانی است.

کمک به افزایش توان علمی دانشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی دارای کیفیت برتر با موضوع پروژه‌های اقتصاد مقاومتی نیز شامل 195 میلیارد تومان بودجه به تفکیک 145 میلیارد تومان جاری و 50 میلیارد تومان عمرانی شده است.

به گزارش تسنیم، با گذشت سه سال از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی این نخستین بار است که دولت ذیل اعتبارات متعلق به موضوع اجرای بند 2-8 سیاست‌های کلی علم و فناوری، چنین بودجه‌ای را اختصاص داده است.

سیاست‌های کلی علم و فناوری که دو سال گذشته توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد در بند 2-8 تاکید دارد «افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل 4% تولید ناخالص داخلی تا پایان سال 1404 با تأکید بر مصرف بهینه منابع و ارتقای بهره‌وری.»
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین