پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:46 - 1400/01/24

بازگشت شرکت‌های کره‌ای به ایران چقدر محتمل است؟

دبیر کل اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی گفته است: در صورت گسترش همکاری‌های تجاری میان دو کشور ایران و کره، مفاد تعهدات سابق با توجه به تجربه‌ چند سال اخیر، خروج شرکت‌های کره‌ای و مباحث تحریم ممکن است مشمول تغییراتی شود. اما به نظر می‌رسد مباحث مذاکرات اخیر حول موضوعات سیاسی است.

حضور نخست وزیر کره‌جنوبی پس از تنش‌های اخیر ایران و این کشور در پی توقیف و سپس آزاد‌سازی نفتکش کره‌ای در تنگه هرمز، امید برای بهبود روابط دو کشور بیشتر شده است.

پویا فیروزی، دبیر کل اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی در خصوص همکاری‌های تجاری میان ایران و کره‌جنوبی گفت: با توجه به شرایط تحریم همکاری تجاری میان دو کشور وجود ندارد اما سابقا شرکت‌های فولادی بزرگ کره‌جنوبی در ایران فعالیت داشتند. همچنین همکاری‌هایی در زمان وزارت آقای جهانگیری در وزارت‌صنایع صورت گرفت و بازدیدی نیز از صنایع کره‌جنوبی شد.

وی افزود: به واسطه تحریم همکاری برخی شرکت‌ها در حوزه معدن و صنایع به طور کامل متوقف شد و برخی دیگر نیز به حالت تعلیق درآمده است.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی در خصوص امکان از سرگیری همکاری‌های تجاری میان ایران و کره‌جنوبی با توجه به سفر اخیر نخست وزیر این کشور گفت: ایران و کره جنوبی در دوران رئیس‌جمهور سابق کره‌جنوبی تفاهم‌نامه‌های فراگیری در زمینه صنعتی و معدنی با یکدیگر داشتند و در صورت آغاز همکاری‌ها، قراردادها و تفاهم‌نامه‌های سابق پیگیری و از سرگرفته می‌شود.

فیروزی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از ورود هیاتی تجاری همراه نخست وزیر کره‌جنوبی گفت: در صورت گسترش همکاری‌های تجاری میان دو کشور مفاد تعهدات سابق با توجه به تجربه‌ چند سال اخیر، خروج شرکت‌های کره‌ای و مباحث تحریم ممکن است مشمول تغییراتی شود. اما به نظر می‌رسد مباحث مذاکرات اخیر حول موضوعات سیاسی است.

وی حجم واردات از کره جنوبی را ۵۸۶ میلیون دلار و صادرات ایران به این کشور را ۴۶ میلیون دلار در سال گذشته اعلام کرد.

به نظر می‌رسد روابط اقتصادی بین دو کشور به موازات روابط سیاسی و متاثر از آن قرار داشته باشد و بتوان امید داشت که این مذاکرات راهگشای روابط تجاری گسترده کشورها در آینده باشد.

منبع: تجارت نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین