پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:12 - 1400/02/15

هیپوتانسیون ارتواستاتیک (کاهش فشار خون وضعیتی)+علت

فشار خون وضعیتی یا افت فشار در زمان ایستادن ناگهانی به نام هیپوتانسیون ارتواستاتیک معروف است که ممکن است باعث تاری دید و ضعف و در نهایت غش شود.

هیپوتانسیون ارتواستاتیک که فشارخون وضعیتی نیز نامیده می شود نوعی فشار خون پایین است که در زمان بلند شدن از حالت نشسته یا دراز کشیده اتفاق می افتد.هیپوتانسیون ارتواستاتیک ممکن است باعث شود که شما احساس سرگیجه و یا گیجی داشته باشید و حتی ممکن است غش کنید.

این افت فشار خون وضعیتی ممکن است ملایم و خفیف باشد و برای کم تر از چند دقیقه طول بکشد با این حال با دوام طولانی می تواند مشکلات جدی تر را نشان دهد.

هیپوتانسیون ارتواستاتیک اتفاقی (حاد) معمولاً با چیزی واضح مثل کم آبی بدن یا استراحت طولانی مدت ایجاد می شود و به راحتی تحت درمان قرار می گیرد. هیپوتانسیون ارتواستاتیک مزمن معمولاً نشانه یک مساله سلامتی دیگر است, پس درمان هایش متفاوت خواهد بود.
علائم فشار خون وضعیتی:

علائم و نشانه های کاهش فشار خون وضعیتی شامل موارد زیر هستند:

-احساس گیجی و سرگیجه بعد از ایستادن

-دید تار

-ضعف

-خستگی مفرط

-گیجی

-حالت تهوع
چه زمانی برای فشار خون وضعیتی باید به پزشک مراجعه کرد؟

سرگیجه اتفاقی یا گیجی ممکن است نسبتاً کم باشد که با کمبود خفیف آب بدن، یا قند خون پایین و یا بیش از حد داغ شدن تحریک می شود. همچنین ممکن است در زمان ایستادن بعد از نشستن طولانی اتفاق بیفتد. اگر این نشانه ها تنها گاهی اتفاق می افتند، احتمالاً هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته ایم برای مراجعه به پزشک بسیار مهم است که علائم مکرر هیپوتانسیون ارتواستاتیک را تجربه کنید، چون آن ها می توانند مشکلات جدی را منجر شومد.

اگر شما آگاهی خود را از دست بدهید، حتی برای چند ثانیه، مراجعه به پزشک برایتان خیلی ضروری است سپس به این فکر بیفتند که چه مدت دوام دارد و در آن زمان چه کار می کردید، علائم بیماری خود را ثبت کنید. اگر این موارد در زمان های خطرناک رخ می دهند، مانند رانندگی، این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید.

کاهش فشار ناگهانی
چرا دچار فشار خون وضعیتی می شویم؟
علل افت و کاهش فشار خون وضعیتی:

هنگامی که بلند می شوید، جاذبه باعث وجود خون در پاها و شکم شما می شود این باعث کاهش فشار خون می شود چون خون کمتری به قلب شما گردش می کند.به طور معمول, سلول های مخصوص (بارورسپتورها) نزدیک قلب و رگ های گردن این فشار خون را احساس می کنند.

بارورسپتورها سیگنال هایی به مرکز مغزتان ارسال می کنند که باعث می شود قلب شما سریع تر بتپد و خون بیشتری را پمپ کنید, که فشار خون را تثبیت می کند.همچنین این سلول ها رگ های خونی را محدود کرده و فشار خون را افزایش می دهند.

کاهش فشار خون وضعیتی زمانی رخ می دهد که یک چیز فرآیند طبیعی بدن را در خنثی کردن فشار خون پایین قطع می کند. بسیاری از شرایط متفاوت می تواند منجر به هیپوتانسیون ارتواستاتیک شود، از جمله:

    کم آبی بدن
    تب
    استفراغ
    نوشیدن مایعات ناکافی
    اسهال شدید

ورزش شدید با عرق بیش از حد

کم آبی خفیف ممکن است موجب بروز علائمی نظیر ضعف، گیجی و خستگی شود.

مشکلات قلبی

برخی مشکلات قلبی که می تواند منجر به فشار خون کم شود، شامل ضربان قلب بسیار کم (برادی کاردی)، مشکلات دریچه قلب، حمله قلبی و نارسایی قلبی است. این مشکل از واکنش بدنتان به اندازه کافی برای پمپ کردن خون بیشتر در هنگام ایستادن جلوگیری می کند.

مشکلات غدد درون ریز

مشکلات تیروئیدی, نارسایی کلیوی (بیماری ادیسون) و قند خون پایین (هیپوگلیسمی) می تواند منجر به هیپوتانسیون ارتواستاتیک شود که می تواند به اعصاب آسیب برساند که به ارسال سیگنال ها در تنظیم فشار خون کمک می کند.

اختلالات سیستم عصبی

برخی از اختلالات سیستم عصبی، مانند بیماری پارکینسون، آتروفی سیستم چندگانه، نقص بدنی لوی، نارسایی خودایمنی خالص و آمیلوئیدوز می تواند سیستم تنظیم فشار خون معمولی شما را مختل کند.

بعد از خوردن غذا

برخی افراد بعد از خوردن غذا فشار خون کمی را تجربه می کنند (فشار خون خیلی پایین). این شرایط در بزرگسالان مسن تر معمول است.
عوامل خطر فشار خون وضعیتی:

عوامل خطر برای هیپوتانسیون ارتواستاتیک، عبارتند از:

سن:

هیپوتانسیون ارتواستاتیک یا همان کاهش فشار خون وضعیتی در افرادی که 65 ساله و مسن تر هستند، رایج است.

سلول های ویژه (بارورسپتورها) در نزدیکی قلب و شریان های های گردنی که فشار خون را تنظیم می کنند، می توانند با افزایش سن شما کندتر شوند. هم چنین ممکن است برای یک قلب سالخورده سخت تر باشد، که سریع می تپد و افت فشار خون را جبران می کند.

داروها:

این ها شامل داروهایی هستند که برای درمان فشار خون بالا یا بیماری های قلبی مورد استفاده قرار می گیرند، مانند دیورتیک ها، مسدود کننده های β، مسدود کننده های آنتن، مسدود کننده های کانال کلسیم، مهار کننده های اینتگراز (ACE) و نیترات ها.

داروهای دیگری که ممکن است احتمال ابتلا به هیپوتانسیون ارتواستاتیک را افزایش دهند ،شامل داروهایی هستند که برای درمان بیماری های پارکینسون، داروهای ضد افسردگی، داروهای روانپزشکی خاص، شل کننده های ماهیچه ای، داروهای تجویزی برای درمان اختلال عملکرد نعوظ و مواد مخدر می باشند.

استفاده از داروهایی که برای درمان فشار خون بالا در ترکیب با داروهای غیر تجویزی ممکن است باعث فشار خون پایین شوند.

بیماری های خاص:

برخی مشکلات قلبی، مانند مشکلات دریچه قلب، حمله قلبی و نارسایی قلب؛ برخی از اختلالات سیستم عصبی، مانند دیابت، و بیماری هایی که آسیب عصب (نوروپاتی)، مانند دیابت، خطر فشار خون پایین را افزایش می دهند.

قرار گرفتن در معرض گرما بیش از حد :

بودن در یک محیط گرم می تواند باعث تعریق شدید و احتمالاً منجر به کمبود آب بدن می شود که می تواند فشار خون شما را کاهش دهد و باعث ایجاد فشار خون پایین شود.

برای مدت طولانی در تخت بودن:

اگر برای مدت طولانی در رختخواب بمانید، ممکن است ضعیف شوید. زمانی که سعی می کنید بایستید، ممکن است هیپوتانسیون ارتواستاتیک را تجربه کنید.

بارداری:

از آنجا که سیستم گردش خون شما به سرعت در طول دوران بارداری گسترش می یابد، فشار خون به احتمال زیاد افت می کند. این نرمال است و فشار خون معمولاً بعد از زایمان به سطح قبل از بارداری باز می گردد.

فشار پایین بارداری
آیا فشار خون وضعیتی در دوران بارداری طبیعیست؟
مشکلات و عوارض کاهش فشار خون وضعیتی :

بیماری مزمن هیپوتانسیون ارتواستاتیک می تواند موجب مشکلات جدی، به ویژه در بزرگسالان مسن شود. این موارد عبارتند از:

افتادن

پایین افتادن در نتیجه غش کردن (سنکوپ) یکی از پیچیدگی رایج افراد با هیپوتانسیون ارتواستاتیک است.

سکته

نوسانات فشار خون هنگام ایستادن و نشستن در نتیجه هیپوتانسیون ارتواستاتیک می تواند عامل خطر سکته ناشی از کاهش انتقال خون به مغز باشد.

بیماری های قلبی عروقی

هیپوتانسیون ارتواستاتیک می تواند عامل خطر بیماری های قلبی و عروقی مانند درد قفسه سینه، نارسایی قلبی یا مشکلات قلبی باشد.
تشخیص فشار خون وضعیتی:

هدف اصلی شما در ارزیابی هیپوتانسیون ارتواستاتیک یافتن علت اصلی و تعیین درمان مناسب برای هر گونه مشکلات سلامتی است که ممکن است باعث فشار خون پایین شما شود.علت همیشه ناشناخته نیست و پزشک شما ممکن است سابقه پزشکی تان را بررسی کند، علائمتان را بررسی کرده و یک معاینه فیزیکی انجام دهد تا به تشخیص بیماری شما کمک کند.

پزشک همچنین ممکن است یک یا چند مورد از مواردی که در ادامه بخش سلامت نمناک و در بحث کاهش فشار خون وضعیتی گفته شده است را توصیه کند:

اندازه گیری فشار خون

پزشک فشار خون شما را در حالیکه شما نشسته اید و ایستاده اید اندازه گیری خواهد کرد و عددها را با هم مقایسه خواهید کرد. هیپوتانسیون ارتواستاتیک را تشخیص خواهد داد اگر یک کاهش 20 میلی متر جیوه (Hg ") در فشار خون سیستولی شما یا افت 10 میلی مترHg در فشار خون دیاستولی به مدت دو یا پنج دقیقه در حالت ایستاده، و یا در صورت ایستادن نشانه و نشانه ها تشخیص دهد.

تست های خون

این تست ها می توانند اطلاعاتی در مورد سلامت کلی شما, از جمله قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و یا سطح گلبول های قرمز خون (کم خونی) فراهم کنند که هر دو ممکن است باعث فشار خون پایین شوند.

الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG) این تست غیر تهاجمی ریتم قلب و یا ساختار قلب را تست می کند و مشکلات مربوط به تامین خون و اکسیژن را به ماهیچه های قلب شما می دهد.

در طی این درد، تست غیر تهاجمی، وصله های چسبی (الکترودها) به پوست سینه، بازوها و پاها متصل می شوند. این وصله ها سیگنال های الکتریکی قلب شما را تشخیص می دهند و آن ها را روی کاغذ گراف ضبط یا روی صفحه نمایش می دهد.

گاهی اوقات، اختلالات ضربان قلب می آیند و می روند و ECG هیچ مشکلی پیدا نمی کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است از شما خواسته شود یک مانیتور 24 ساعته را برای ثبت فعالیت الکتریکی قلبتان داشته باشید.

اکوکاردیوگرام

در این تست غیر تهاجمی، امواج صوتی برای تولید تصویر ویدیویی از قلبتان مورد استفاده قرار می گیرند. امواج صوتی قلب از یک دستگاه مبدل دستور می گیرد که بر روی قفسه سینه شما قرار دارد.

امواج صوتی که از قلب شما بازتاب می شوند و از دیوار سینه شما منعکس خواهند شد و به صورت الکترونیکی پردازش می شوند، تا تصاویر ویدئویی قلب تان را برای تشخیص بیماری قلبی اساسی فراهم کنند.

تست استرس

تست استرس زمانی انجام می شود که ورزش می کنید، مانند راه رفتن بر روی تردمیل. یا ممکن است به شما دارویی داده شود تا اگر قادر به ورزش نیستید، قلب خود را سخت تر کار بیندازید. زمانی که قلبتان سخت تر کار می کند، با الکتروکاردیوگرافی، اکوکاردیوگرافی یا سایر تست ها نظارت خواهد شد.

تست میز شیب دار

تست میز شیب دار، نحوه واکنش بدن به تغییرات در موقعیت را ارزیابی می کند.شما روی یک میز صاف قرار می گیرید که در سمت بالایی بدن شما شیب دار می شود، که حرکت از یک سمت افقی به موقعیت ایستاده را شبیه سازی می کند. فشار خون شما به طور مرتب در زمان کج شدنتان اندازه گیری می شود.

مانور والسالوا

این آزمایش غیر تهاجمی عملکرد سیستم عصبی ارادی شما را با تحلیل قلب و فشار خون پس از چندین دوره تنفس عمیق بررسی می کند.شما عمیقاً نفس می کشید و هوا را از میان لبهای خود بیرون می دهید، انگار که تلاش می کنید یک بالون خشک را باد کنید.
درمان فشار خون وضعیتی:

هدف درمان هیپوتانسیون ارتواستاتیک، احیای فشار نرمال خون است. این کار معمولاً شامل افزایش حجم خون، کاهش تجمع خون در پایین پاها و کمک به رگ های خونی برای گسترش و انتقال خون در بدن است.

برای کاهش فشار خون وضعیتی یا همان هیپوتانسیون ارتواستاتیک ملایم، یکی از ساده ترین درمان ها، نشستن یا دراز کشیدن بلافاصله پس از احساس سرگیجه است. سپس علائم شما به تدریج کاهش می یابند.

زمانی که فشار خون پایین توسط دارو ایجاد می شود، درمان معمولاً شامل تغییر دوز دارو و یا توقف کامل آن است.

درمان هیپوتانسیون ارتواستاتیک شامل موارد زیر است:

تغییرات در سبک زندگی

ممکن است پزشک شما چندین تغییر سبک زندگی، از جمله نوشیدن آب کافی، قطع مصرف الکل، جلوگیری از گرمای بیش از حد، بالا بردن سر تخت، اجتناب از گذشتن پاها روی هم در هنگام نشستن، و به آرامی ایستادن را توصیه کند.

اگر فشار خون بالایی ندارید، پزشک می تواند مقدار نمک را در رژیم غذایی شما افزایش دهد.اگر فشار خون شما بعد از خوردن غذا افت می کند، ممکن است پزشک غذاهای کم و کم کربوهیدرات را توصیه کند.

استفاده از جوراب های فشرده شده

جوراب های فشرده و بندهای لباس و یا شکم ممکن است به کاهش جمع شدگی خون در پاها کمک کند و علائم هیپوتانسیون ارتواساتیک را کاهش دهد.

داروها

داروهای متعددی، چه به تنهایی و چه چندتایی استفاده می شوند و می توانند برای درمان هیپوتانسیون ارتواستاتیک مورد استفاده قرار گیرند.

به عنوان مثال، مصرف داروها اغلب برای کمک به افزایش میزان مایع در خون شما مورد استفاده قرار می گیرد که فشار خون را افزایش می دهد. میدودرین فشار خون را با محدود کردن گسترش رگ های خونی شما افزایش می دهد.

دروکسیدوپا (نورترا) را می توان برای درمان هیپوتانسیون ارتواستاتیک مرتبط با بیماری پارکینسون، سیستم آتروفی چندگانه یا نارسایی خودایمنی تجویز کرد.

داروهای دیگر مانند پیریدوستیگمین (رگونول، مستینون)، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، کافیین و اپوتین (اپوژن، پروکریت، و غیره) هم گاهی اوقات به تنهایی یا با داروهای دیگر برای افرادی که تغییر سبک زندگی یا سایر داروها به آنها کمک نمی کند، استفاده می شوند.

داروی افت فشار
درمان دارویی بیماری فشار خون وضعیتی
شیوه زندگی و درمان های خانگی فشار خون وضعیتی:

نمک رژیم غذایی خود را افزایش دهید

این کار باید با دقت انجام شود و تنها پس از بحث درباره آن با پزشکتان انجام شود. در بخش سلامت نمناک مستقیم اشاره شده است که نمک بیش از حد می تواند باعث افزایش فشار خون شما شود تا فراتر از سطح سالم افزایش یابد و باعث ایجاد خطرهای جدی و جدید سلامتی شود.

غذای کمی بخورید

اگر فشار خون شما بعد از خوردن غذا افت می کند، ممکن است پزشک تان غذاهای کوچک و کم کربوهیدرات را توصیه کند.

چربی های سالم بخش خیلی مهمی از رژیم درمان هستند

چربی های سالم در نارگیل، زیتون، آووکادو و روغن های آن ها و کره و روغن گیاهی و روغن حیوانی وجود دارند. اسیدهای چرب امگا 3 و اسید لینولئیک (CLA) که در ماهی های قزل آلا یافت می شود و گوشت حیوان علف خورده و لبنیات حاوی چربی ها و فواید بسیار زیادی هستند.

این چربی های سالم منبع کارآمدی برای بدن برای مبارزه با التهاب و عملکرد مغز هستند.

شما باید قند و حبوبات تصفیه شده را حذف کنید که میزان گلوکز خون را افزایش داده و اسیدیته بیشتری را در بافت ها ایجاد می کنند. هم چنین باید از چربی های غیر مضر مثل چربی های ترانس و روغن های بسیار فرآوری شده دوری کنید. آن ها به شدت به بدن آسیب می رسانند.

درباره ویتامین های کمکی بپرسید

هم کم خونی و هم چنین کمبود ویتامین B - 12 می تواند بر جریان خون و علائم هیپوتانسیون ارتواستاتیک تاثیر بگذارد، بنابراین آهن و ویتامین را اگر دچار کمبود شدید، ممکن است برای شما مفید باشد.

مایعات زیادی بنوشید

هیدراته بودن به جلوگیری از علایم فشار خون پایین کمک می کند.در زمان ایستادن آب فراوان بنوشید و یا فعالیت هایی را انجام دهید که علائم شما را تحریک نکنند.

افزودن آب لیمو به آب یک استراتژی فوق العاده است

لیمو به طور طبیعی غنی از ویتامین سی، بیوفلنوئید مرکبات، و الکترولیت ها کلیدی مانند پتاسیم و منیزیم هستند. ترکیب ویتامین C و بیوفلانوئید فواید سلامتی فراوانی دارد که شامل افزایش اکسیژن بافت ها می شود.

ورزش کنید

تمرینات منظم هوازی ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کند.از ورزش کردن در هوای مرطوب و گرم اجتناب کنید.عضلات ماهیچه خود را پیش از نشستن کش دهید. اگر نشانه ها ضربه می زنند، ران خود را فشرده کنید و عضلات شکم و باسن خود را سفت کنید. اسکات بزنید، پیاده روی کنید و روی نوک انگشتانتان بایستید.

از خم کردن کمر خودداری کنید

اگر چیزی روی زمین می افتد، روی زانوی خود چمباتمه بزنید تا آن را بردارید.

آرام بلند شوید

شما می توانید با آرام بلند شدن قادر به کاهش گیجی و سرگیجه خود با این مشکل باشید. همچنین هنگام بیرون آمدن از رختخواب، یک دقیقه روی لبه تخت خواب خود بنشینید.

پاهایتان را به هنگام ایستادن حرکت دهید

اگر شما علائم را در هنگام ایستادن پیدا می کنید، ران خود را در حالت قیچی قرار دهید و فشار دهید و یا یک پا را روی یک لبه یا صندلی بگذارید و تا جایی که ممکن است خم شوید. این کارها خون را تقویت می کند که از پاهایتان به قلب شما جاری شوند.

امیدواریم که با انجام درمان های ذکر شده، علائم و نشانه های بیماری خود را تا حد زیادی کاهش دهید.
8 درمان موثر برای فشار خون پایین

1.گیاهان :

گیاهان برای فشار پایین نه تنها فشار خون را افزایش می دهند بلکه از کلیه، کبد و قلب نیز مراقبت می کنند.این ارگان ها ممکن است تحت تاثیر فشار پایین فشار قرار بگیرند.

گیاهان مناسب برای فشار خون پایین عبارتند از:زردچوبه، دارچین، زنجبیل، فلفل، هل، زالزالک، بوزیدن و سنبل هندی.

2.یوگا :

یوگا برای فشار خون پایین ذهن را آرام و تنظیم می کند و سیستم عصبی ارادی (مرکزی که استرس را کنترل می کند) و سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک را متعادل می کند.

یوگا می تواند با علل ناشی از فشار خون پایین مبارزه کرده و فشار خون شما را تثبیت کند. روش درمانی برای فشار خون پایین عبارتند از:اوتاناسا، موخا آدهو، سوپتا بادهاکوناسانا، ویپاریتا کارانی و ساواسانا. برخی از پاراناماها عبارتند از بهاستریکا پرانایام، آنولوم ویلوم پرانایام، بهرامری پرانایام و اودگیت پرانایام .

3.طب سوزنی:

فشار خون پایین می تواند باعث ایجاد علائم به خاطر جریان ناکافی چی و خون از طریق شریان ها و سیاهرگ ها شود. جریان خون آنقدر کم است که نمی تواند اکسیژن و مواد غذایی کافی را به اندام های حیاتی نظیر مغز، قلب و کلیه منتقل کند.

باعث می شود فرد آسیب دیده احساس خستگی، سرگیجه، ضعف و خواب آلودگی، حتی پس از خواب کند. رویکرد جامع برای کاهش فشار خون با استفاده از طب سوزنی و فشاری، بهبود می یابد و طبیعی است که جریان خون بهبود یابد.

4.رفلکسولوژی :

:اندام های بدن دارای نکات رفلکسی در پا و دست ما هستند، بنابراین می توان از طریق تحریک این نقاط ارگان مسئول بیماری، بیمار را درمان کرد. درمان رفلکسولوژی می تواند به طور موفقیت آمیز فشار خون پایین را درمان کند. رفلکسولوژی ساده است و هیچ عارضه جانبی ندارد و مزایای بسیاری دارد که نه تنها فشار خون را کنترل می کند بلکه برای بدن کلی نیز خوب است.

5.ثبات خون:

داشتن سطح قند خون پایدار برای بهبود این مشکل مهم است. غذاهای فراوری شده, کربوهیدراتی و قند باعث ناپایداری قند خون می شوند. قند خون ناپایدار التهاب را افزایش می دهد, باعث عدم تعادل هورمونی می شود و بر سلامت و سرزندگی ما تاثیر منفی می گذارد.

برای متعادل کردن و تثبیت سطح قند خون, باید هر دو ساعت یک وعده خوب بخورید.

بهترین غذاها برای ثبات قند خون, چربی های سالم مثل نارگیل, آووکادو, زیتون و روغن زیتون, کره تغذیه شده با علف و تخم مرغ پرورش نیافته هستند. علف ها و ادویه ها مانند زردچوبه و دارچین, همراه با سرکه سیب و لیمو و لیمو برای متعادل کردن سطح قند خون عالی هستند.

چای سبز و قهوه بهترین نوشیدنی برای کمک به تثبیت قند خون هستند.اگر به راحتی تحریک یا واکنش منفی به قهوه نشان می دهید, پس از آن دوری کنید.

مواد معدنی کم مصرف و الکترولیت ها:

داشتن مقادیر کافی مواد معدنی کم مصرف و الکترولیت ها در جیره, برای بهبود این مسئله ضروری است. مواد معدنی کم مصرف عناصر کم مصرفی هستند که برای سلامتی ضروری هستند اما فقط در مقادیر کم. کانی های کمیاب شامل آهن, مس, ید, فلورید, کروم, مولیبدن, سلنیوم و روی هستند. عدم تعادل عناصر فرعی یا حاشیه ای فاکتورهای خطر برای چندین بیماری محسوب می شود.

تعادل الکترولیت های مختلف نیز برای عملکرد سالم بدن حیاتی است و همانطور که در بخش سلامت نمناک گفته شده است الکترولیت های رایج شامل سدیم, پتاسیم, کلسیم, منیزیم, کلر و فسفات است.

برای حفظ تعادل مناسب الکترولیت در بدن، نمک طبیعی (نمک صورتی هیمالیا و یا سلتیک طوسی) را به آب اضافه کنید. افزایش مصرف نمک از 3000 به 10.000 میلی گرم در هر روز برای دریافت بهینه توصیه می شود. نوشیدن رقیق شده سوپ سبزیجات ارگانیک و یا مرغ به دلیل محتوای غنی مواد معدنی در آن نیز مفید است.

6.کاهش استرس:

افزایش هورمون استرس غده فوق کلیه را بیشتر کار می اندازد، باعث کاهش ایمنی، کاهش عملکرد گوارشی، خستگی می شود و فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد. برداشتن گام هایی برای کاهش استرس و کاهش سطح کورتیزول در روز مهم است.

به دنبال رژیم درمانی و متعادل کردن تعادل بین سطوح قند خون، دو استراتژی موثر برای کاهش استرس بر روی بدن وجود دارد. دیگر تکنیک های قدرتمندی پایه، تمرینات تنفس عمیق، بودن در برابر آفتاب، حمام نمک اپسوم، و خشک مسواک زدن است. تمرین این استراتژی های کاهش استرس در روز برای ارتقاء توانایی های بدن مهم است.

7.بهبود تحرک روده:

مهم است که حرکات منظم روده برای بهبود کم فشاری وجود داشته باشد.ما باید دو یا سه بار در روز مدفوع کنیم، چون بدن ما به طور طبیعی آنچه را که در عرض 12 تا 24 ساعت پس از خوردن مصرف کرده است، از بین می برد.

حرکت منظم روده مهم است چون سموم را از بدن ما دفع می کند. وقتی ما یبوست هستیم و دشواری برای خالی کردن روده ها وجود دارد، غذای هضم شده تبدیل به یک زمین پرورشی برای میکروب های بد می شود.

این میکروب های بد، سموم را تولید می کنند که منجر به التهاب می شوند.داشتن یک رژیم ضد التهاب با فیبر زیاد، حرکت روده را بهبود خواهد داد.منابع فیبر خوب دانه های چیا و کتان هستند. استفاده از سوپ استخوان، غذاهای تخمیری، و پروبیوتیک ها نیز به بهبود حرکت روده کمک خواهند کرد.

حرکات روده ای
چگونه افت فشار خون وضعیتی را درمان کنیم؟

8.تنفس عمیق

یکی از جنبه های مهم سلامت جسمی و سلامتی، تنفس است.اکسیژن بافتها از طریق تنفس برای تمام عملکرد، انرژی و عملکرد انسان ضروری است. تنفس عمیق یک راهبرد موثر برای بهبود کم فشاری است.تنفس عمیق و متفکرانه فواید سلامتی فراوانی دارد.

به کاهش فشار خون کمک می کند، تنش را آزاد می کند، ذهن و بدن را آزاد می کند، درد را تسکین می بخشد و اعضا را ماساژ می دهد. هم چنین به تقویت ریه ها کمک می کند و برای بدن سم زدایی می کند، گوارش را بهبود می بخشد، ماهیچه را تقوی می کند و وضعیت بدنی را بهبود می بخشد.

اکثر مردم تنفس کوتاه و سینه ای دارند که توانایی بدن شما را برای موثر بودن به طور موثر کاهش می دهد.

در عوض باید نفس عمیق (یا شکمی) داشته باشید. تنفس دیافراگمی برای انتقال هوای غنی از اکسیژن به پایه ریه ها که سه برابر عروق خونی برای تبادل تنفسی به عنوان منطقه ریه فوقانی است ضروری است. این به توانایی طبیعی بدن برای پمپ کردن مایع و مواد مغذی به ساختارهای قلب و بافت نرم در اطراف ستون فقرات کمک می کند.

تنفس عمیق سیستم پارا سمپاتیک را فعال می کند که مسئول استراحت، گوارش، آرامش و رشد و پیشرفت است. تنفس عمیق، هورمون های استرس را رها می کند و ضربان قلب و فشار خون را کاهش می دهد.

برای تمرین تنفس عمیق شکمی، موارد زیر را امتحان کنید:

    از نفس خود آگاه باشید.
    شانه خود را بالا بکشید و کمی سرتان را به عقب ببرید.
    دستتان را در حدود یک سانت دور از ناف خود قرار دهی
    وقتی نفس عمیق می کشید، نافتان باید باز شود و به دستتان برسد
    وقتی نفس خود را بیرون می دهید، شکم شما باید به داخل فرو رود.

منبع: نمناک
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین