پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:45 - 1400/03/27

گروگانگیری در ترکیه با وعده اقامت در آلمان

مدیر یک آژانس مسافرتی که در زمینه مهاجرت فعالیت می‌کرد، وعده اقامت در اروپا و زندگی رؤیایی در کشور آلمان را می‌داد و با این شگرد افراد زیادی را فریب داد. او فریب‌خوردگان را به خاک ترکیه می‌کشاند و با همدستی نوچه‌هایش آنها را در اتاقکی زندانی کرده و دست به اخاذی از خانواده‌هایشان و سرقت دلارو یوروهای آنها می‌زد.

بخشی از پرونده که مربوط به اتهام آدم ربایی و اخاذی مرد شیاد در کشور ترکیه است چند روز قبل در دادسرای جنایی تهران با شکایت زنی میانسال و پسر جوانش به جریان افتاد. شاکیان با حضور در شعبه ششم دادسرا اسرار یک باند گروگانگیری را فاش کردند و مادر در توضیح ماجرا گفت:من و پسرم از چند وقت قبل تصمیم گرفتیم برای ادامه زندگی از ایران برویم. هدفمان این بود که به یکی از کشورهای اروپایی برویم به همین دلیل پسرم سرگرم یادگیری زبان شد تا اینکه در یکی از سایت‌ها چشمم به آگهی وسوسه‌انگیز یک دفتر مسافرتی افتاد که در زمینه مهاجرت فعالیت داشتند. تبلیغات آنها درخصوص اعزام به اروپا و کشور آلمان بود. وعده اقامت، کار و زندگی در کشور آلمان را داده بودند. پس از دیدن آگهی به شماره تلفنی که پای آن نوشته شده بود زنگ زدم و آدرس دفتر را گرفتم.

وی ادامه داد: به دفتر آنها که در شمال تهران بود رفتم و متوجه شدم فردی به نام پیمان مدیر دفتر است. او درخصوص شرایط اقامت و زندگی در کشور آلمان گفت و وعده داد که پس از اخذ اقامت، شرایط کار و مسکن را هم شرکت برایمان فراهم می‌کند. پیمان گفت که تمام کارهای اقامت در کشور ترکیه انجام می‌شود و ما باید به سفارت آلمان در کشور ترکیه برویم و کارهای اقامتمان را در آنجا انجام بدهیم. وی ادامه داد: پیمان طوری صحبت کرد که من به او اعتماد  و قراردادی را برای انجام کارهای اداری و اعزام من و پسرم به آلمان، امضا کردم. مبلغی هم به‌عنوان پول پیش، پرداخت کردم و قرار شد به محض اینکه از سفارت آلمان در ترکیه برای ما وقت رزرو کند مابقی پول را پرداخته و به همراه پسرم راهی کشور ترکیه شویم. این درحالی بود که من و پسرم تمام مدارکمان را ترجمه کرده و در اختیار پیمان قرار داده بودیم. همه‌‌چیز به‌نظر درست و قانونی پیش می‌رفت و با مورد مشکوکی مواجه نشدیم. نقشه پیمان خیلی حرفه‌ای بود و من و پسرم به‌معنای واقعی فریبش را خوردیم. وی ادامه داد: سرانجام روز رفتن رسید و گفت باید بلیت ترکیه تهیه کنید. ترکیه هم که نیاز به ویزا نداشت و ما بلیت تهیه کردیم. شاکی ادامه داد: در تمام این مدت هم مبلغ 300میلیون تومان به‌حساب پیمان مدیر دفتر واریز کردیم و قرار شد مابقی را هم پس از پایان کار در کشور ترکیه بپردازیم.

گروگانگیری 72ساعته

شاکی در ادامه ماجرا گفت:من و پسرم بار سفر را بستیم و با بخشی از سرمایه مان دلار و یورو خریدیم. به امید زندگی در آلمان چمدان را بستیم و راهی کشور ترکیه شدیم. در آنجا افرادی به‌دنبال ما آمدند و تصورمان این بود که قرار است به سفارت برویم اما آنها من و پسرم را گروگان گرفته و به یک شهر مرزی بردند. جایی دورافتاده بود و به‌نظر می‌رسید روستا است. آنها من و پسرم را در اتاقکی زندانی کردند و دست و پایمان را بستند. هرچه دلار و یورو همراهمان بود را سرقت کردند و از ما خواستند تا با خانواده هایمان تماس بگیریم و از آنها بخواهیم تا مبلغ 300میلیون تومان به شماره کارتی واریز کنند در غیراینصورت ما را خواهند کشت و جنازه‌هایمان را در بیابان‌های ترکیه می‌سوزانند. این تهدیدها وحشت به جانمان انداخت و من از ترس جان پسرم به دوستان و آشنایانمان در ایران زنگ زدم و از آنها درخواست پول کردم. در نهایت 300میلیون تومان جور شد و آدم ربایان پس از گذشت 3روز اسارت چشمانمان را بستند، ما را سوار  خودرو کردند و پس از یک ساعت رانندگی در یکی از شهرهای ترکیه رها  کردند. هیچ پولی برای بازگشت به ایران نداشتیم تا اینکه خود را به اداره پلیس ترکیه رساندیم و موضوع را برایشان شرح دادیم. آنها هم ما را دیپورت کردند و تحویل سفارت ایران دادند. از آنجا هم به ایران منتقل شدیم و وقتی به دفتر مسافرتی پیمان رفتم متوجه شدم آنجا تعطیل شده است و افراد زیادی در دام او گرفتار شده‌اند. اعتماد بی‌جا به این مرد باعث شد سرمایه‌ای که سال‌ها برای آن زحمت کشیده   بودم را از دست بدهم.

کلاهبرداری‌های سریالی

گروهی از مأموران پلیس، تحقیقات خود را در این پرونده آغاز کردند تا ردی از متهم و همدستانش به‌دست آورند. در گام نخست مأموران به بررسی شماره کارتی که پول‌ها به‌ آن واریز شده بود پرداختند که مشخص شد کارت متعلق به یک فرد معتاد است که مدتی قبل آن را به قیمت یک میلیون تومان به مردی فروخته است و نقشی در کلاهبرداری ندارد. همچنین در ادامه مشخص شد که پیمان به‌صورت سریالی، طعمه‌های خود را به دام انداخته ؛ اعتمادشان را به بهانه اعزام به کشور آلمان نشانه گرفته و دست به کلاهبرداری زده است. شاکیان در دادسراهای دیگر به اتهام کلاهبرداری از او شکایت کرده‌اند. تحقیقات نشان می‌داد مالباخته‌ها با دیدن آگهی تبلیغاتی اقامت آلمان به مدیر شرکت زنگ زده  و با حضور در دفتر قرارداد امضا کرده بودند. آنها طی چند مرحله به حسابی که مدیر دفتر اعلام می‌کرد پول واریز می‌کردند. این درحالی بود که مدیر دفتر وعده داده بود که کارهای اداری اقامت در سفارت آلمان در ترکیه انجام می‌شود. یکی از مالباخته‌ها می‌گفت: وقتی آگهی وسوسه‌انگیز اقامت در کشور آلمان را دیدم به شماره آن زنگ زدم. فردای آن روز به دفتر مسافرتی رفتم و پس از صحبت با آقای پیمان که مدیر آنجا بود قرارداد را امضا کردیم. بخشی از پول را پرداخت کردم و وقتی پرسیدم که چه زمانی باید به سفارت آلمان برویم مدیر دفتر گفت که تمام کارها در سفارت آلمان در ترکیه انجام می‌شود. می‌گفت رابطان و آشنایان آنها در کشور ترکیه هستند و از آنجا سریع‌تر کارهای اقامت انجام می‌شود. وی ادامه داد: منتظر بودم که تاریخ رفتن به کشور ترکیه را اعلام کنند اما در اوج ناباوری متوجه شدم آژانس تعطیل شده و مدیر آن کلاهبردار از آب در آمده است.

باند بین‌المللی

مرد شیاد از هر فرد بین 100تا500میلیون تومان پول می‌گرفت و به آنها می گفت که مابقی باید در کشور ترکیه پس از انجام کارهای قانونی در سفارت واریز شود. او به‌صورت بین‌المللی  فعالیت می‌کرد و نوچه‌هایی در کشور ترکیه استخدام کرده بود تا نقشه‌های گروگانگیری را اجرا کنند. تحقیقات نشان می‌داد که متهم، برخی از طعمه‌هایش را به بهانه انجام کارهای قانونی به ترکیه می‌کشاند و در آنجا آنها را در منطقه نامشخصی زندانی می‌کرد تا به بهانه آزادی‌شان دست به اخاذی از خانواده‌هایشان بزند. آدم‌ربایان پس از اخاذی، طعمه‌هایشان را سوار بر خودرو کرده و در جای دیگری رها می‌کردند. درحالی‌که تحقیقات در این‌باره ادامه داشت مأموران ردپای یکی از کارمندان دفتر آژانس مسافربری را در پرونده به‌دست آوردند که پول‌ها به‌حساب وی واریز می‌شد. همین کافی بود که او بازداشت و برای انجام تحقیق در دادسرای جنایی تهران حاضر شود. مرد جوان اما منکر کلاهبرداری و گروگانگیری شد. او گفت از نقشه‌های پیمان بی‌اطلاع بوده است. وی ادامه داد: من در دفتر پیمان کار می‌کردم و می‌دانستم در زمینه اقامت و مهاجرت به کشورهای اروپایی به‌ویژه آلمان فعالیت دارد. درست است که مالباخته‌ها بخشی از پول را به‌حساب من واریز کردند اما من بلافاصله پول‌ها را به‌حساب پیمان ریختم و تصور می‌کردم او کار قانونی انجام می‌دهد. اصلا فکرش را نمی کردم که او خلافکار است و قصد کلاهبرداری دارد. چون حساب‌های ارزی داشت و  وانمود می‌کرد سال‌هاست در زمینه مهاجرت کار کرده و آشنایان زیادی در این رابطه دارد، اما مدتی بعد فراری شد و من هیچ خبری از او و مخفیگاهش ندارم.

در ادامه بررسی‌ها مشخص شد که پیمان مدیر آژانس میلیاردها تومان به بهانه اخذ اقامت آلمان کلاهبرداری کرده است. اکنون نام او  در لیست افراد تحت تعقیب اینترپل قرار گرفته است و جست‌و‌جو برای شناسایی و بازداشت وی و همدستانش ادامه دارد.

منبع: حادثه 24
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین