پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:18 - 1397/10/25

پیش‌بینی روابط ایران و آمریکا بسیار سخت و پیچیده است؛

احتمال درگیری نظامی بین ایران و آمریکا

استاد دانشگاه نورث وسترن آمریکا در واکنش به اظهارات بولتون، احتمال درگیری نظامی مستقیم بین ایران و آمریکا را بسیار نامحتمل دانست و گفت: در این مقطع زمانی بسیار بعید و دور از منطق می‌دانم که ایالات متحده آمریکا و ایران باهم رویارویی نظامی داشته باشند و به نظر من و بر اساس شواهد، درگیری نظامی بین تهران و واشنگتن کاملا بعید به نظر می‌رسد. بنابراین من «جنگ» را برای این دو کشور پیش‌بینی نخواهم کرد.

به گزارش کارگر آنلاین ، مکس آبراهامز استاد علوم سیاسی دانشگاه نورث وسترن آمریکا و عضو شورای روابط خارجی آمریکا و همچنین نویسنده کتاب‌های «قوانین شورشیان» و «علم پیروزی در تاریخ ستیزه‌جویی» است. وی در گفت‌وگویی با ایلنا به بررسی احتمال توافق بین طالبان و دولت فعلی افغانستان و آینده روابط ایران و آمریکا پرداخت که متن کامل آن به این شرح است:

توافق بین طالبان و دولت افغانستان نیازمند شرایطی است که اکنون فراهم نیست

«مکس آبراهامز» با اشاره به گفت‌وگوهای طالبان در افغانستان تصریح کرد: من کاملا این توافق را بعید می‌دانم این توافق عملی نخواهد شد، زیرا طالبان، دولت فعلی افغانستان را قبول ندارد و با وجود تمایلاتی که از سوی دولت فعلی برای مذاکره و انعقاد توافق‌نامه وجود دارد، این قرارداد عملی نخواهد شد؛ چراکه توافق بین طالبان و دولت افغانستان نیازمند شرایطی است که اکنون این شرایط برای طالبان فراهم نیست.

وی افزود: این تمایل در واقع از سوی طالبان وجود ندارد بنابراین این اتفاق نخواهد افتاد. به نظر من شکل‌گیری هر گونه توافقی نیازمند مشارکت و تمایل دو طرف است که در حال حاضر این تمایل در یک طرف ماجرا وجود ندارد.

ایران نقش مهمی در مقابله با داعش در سوریه و عراق داشته است

این استاد دانشگاه همچنین ضمن تاکید بر نقش ایران در مقابله با داعش خاطرنشان کرد: من معتقدم ایران نقش مهمی در مقابله با داعش در سوریه و عراق داشته است.

وی در ادامه تاکید کرد: برخی از سران غربی بشار اسد را حامی تروریست می‌دانند اما حقیقت این است که ایران نقش مهمی در مبارزه با داعش داشته است و درست است که غرب این تلاش‌ها را نادیده می‌گیرد اما به نظر من، عمده این تلاش‌ها از سوی ایران صورت گرفته است.

پیش‌بینی روابط ایران و آمریکا بسیار سخت و پیچیده است

آبراهامز در ادامه به روابط ایران و آمریکا اشاره و اظهار کرد: آینده روابط ایران و آمریکا پیچیده است و پیش‌بینی این روابط بسیار سخت است؛ چراکه ترامپ هم قابل پیش‌بینی نیست. پیش‌بینی می‌کنم آمریکا فشارهای خود بر ایران را از طریق انواع تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی افزایش خواهد داد تا ایران را از برنامه‌های هسته‌ای خود منصرف کند، بنابراین تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بر مردم ایران ادامه خواهد داشت. اما از طرفی هم احتمال رویارویی نظامی بین نیروهای آمریکایی با نیروهای ایرانی در یمن، سوریه، افغانستان وجود دارد‌؛ چراکه نیروهای هر دو طرف در این مناطق هنوز دارند.

احتمال درگیری نظامی بین ایران و آمریکا وجود ندارد

این استاد دانشگاه نورث وسترن در واکنش به اظهارات بولتون احتمال درگیری نظامی مستقیم بین ایران و آمریکا را بسیار نامحتمل دانست و گفت: در این مقطع زمانی بسیار بعید و دور از منطق می‌دانم که ایالات متحده آمریکا و ایران باهم رویارویی نظامی داشته باشند و به نظر من و بر اساس شواهد، درگیری نظامی بین تهران و واشنگتن کاملا بعید به نظر می‌رسد. بنابراین من «جنگ» را برای این دو کشور پیش‌بینی نخواهم کرد.

منبع : ایلنا

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین