پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:03 - 1398/04/04

آقای یکه زارع چرا در گروه ایران خودرو این همه تخلفات وجود دارد؟

کشف یک فعالیت غیر قانونی در شرکت ایران خودرو

بعد از مشخص شدن غیرمجاز بودن فعالیت تعاونی اعتباری ایران خودرو، این سوال پیش می آید که آیا انحراف این تعاونی از دستورالعمل های بانک مرکزی صرفا معطوف به اخذ مجوز نهایی است و یا مسائل دیگری نیز وجود دارد.

به گزارش کارگر آنلاین ، بعد از مشخص شدن غیرمجاز بودن فعالیت تعاونی اعتباری ایران خودرو، این سوال پیش می آید که آیا انحراف این تعاونی از دستورالعمل های بانک مرکزی صرفا معطوف به اخذ مجوز نهایی است و یا مسائل دیگری نیز وجود دارد. این تعاونی غیرمجاز در حالی طی 10 سال اخیر بدون اخذ مجوز نهایی از بانک مرکزی مشغول به فعالیت بوده است که حدود 6 سال از این بازه زمانی تحت مدیریت با ثبات در گروه ایران خودرو بوده است.

 

اگر نگاهی به دستورالعمل های اجرایی بانک مرکزی در خصوص حیطه فعالیت های تعاونی های اعتباری کارگری بنیدازیم با موارد متعددی مواجه می شویم که هیچ کدام از آنان در تعاونی اعتباری غیرمجاز ایران خودرو رعایت نشده است که در ادامه به چند مورد اشاره می شود:

 

1- طبق ماده 5 "دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت‌های تعاونی اعتبار" تاسیس شعبه توسط شرکت ممنوع است. این در حالی است که تعاونی اعتبار غیرمجاز ایران خودرو دارای 18 شعبه در کل کشور است.

2- طبق ماده 31 تا 40"دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت‌های تعاونی اعتبار" که صراحتا حیطه فعالیت های تعاونی های اعتباری کارکنان را مشخص کرده تعاونی های اعتباری صرفا مجاز به اقدامات زیر می باشند:

· ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺳﭙﺮﺩﻩ ریالی ﺍﺯ ﺍﻋﻀﺎ

· ﺍﻋﻄﺎﻱ تسهیلات ریالی به اعضا

· قبول سپرده قرض الحسنه پس انداز ریالی ﺍﺯ ﺍﻋﻀﺎ

· اعطای وام در قالب قرض الحسنه

· سرمایه گذاری در قالب خرید سهام اوراق مشارکت، صکوک، اوراق خزانه اسلامی و سایر اوراق مشابه تضمین شده توسط دولت، بانک مرکزی و بانک ها و یا سپرده گذاری نزد بانک ها و موسسات غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی و یا خرید سهام اتحادیه تعاونی اعتبار.(میزان این سرمایه گذاری ها حداکثر تا 20 درصد منابع تعاونی مجاز است)

و از طرف دیگر در فعالیت های زیر حق فعالیت ندارند:

ü ﺍﻓﺘﺘﺎﺡ ﺣﺴﺎﺏ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﻗﺮﺽ ﺍﻟﺤﺴﻨﻪ ﺟﺎﺭﻱ ﻭ ﺣﺴﺎﺏ ﻫـﺎﻱ ﻣﺸـﺎﺑﻪ(ﺣﺴﺎﺏ ﻫﺎﻳﻲ ﮐﻪ ﻭﺟﻪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﺛﺎﻟﺚ ﻗﺎﺑﻞ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺑﺎﺷﺪ) برای اعضا

ü فعالیت های ارزی

ü گشایش اعتبار اسنادی

ü صدور ضمانتنامه

ü ظهرنویسی اسناد

ü انتشار گواهی سپرده عام و خاص

 

تطابق این فعالیت های مجاز و غیرمجاز با فعالیت های شرکت تعاونی اعتبار غیرمجاز ایران خودرو(که در سایت این تعاونی تصریح شده است) نشان می دهد که این تعاونی حق انجام برخی از فعالیت ها از جمله خدمات صدور ضمانتنامه را ندارد.

 

 

 

همچنین فارغ از دو نمونه مذکور برخی از فعالیت های اشاره شده در سایت این تعاونی محل سوال است که آیا اساسا اجازه چنین فعالیت های برای یک تعاونی اعتباری وجود دارد یا نه؟برخی از این فعالیت های عبارتند از:

  •  پرداخت سود به سرمایه ها و سپرده اعضا
  •  افتتاح حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت ، ویژه و بلندمدت
  •  دریافت کمک و هدایای نقدی و غیرنقدی از اشخاص حقیقی و حقوقی
  •  مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی در طرح های با توجیه اقتصادی
  •  دریافت وام و تسهیلات اعتباری از اشخاص حقیقی و حقوقی
  •  سرمایه گذاری در طرح های اقتصادی
  •  ارائه خدمات مشاوره اقتصادی

با توجه به این موارد انحراف در عملکرد و ابهامات موجود، به نظر می رسد فعالیت های اقتصادی و مالی این تعاونی اعتباری غیرمجاز، بایستی مورد ارزیابی و نظارت دقیق دستگاه های مربوطه قرار گیرد. حال اینکه آیا مدیرعامل گروه ایران خودرو نسبت به این موارد آگاه بوده و برخورد نکرده و یا به طور کل بی اطلاع بوده است، موضوع دیگری است که نیازمند شفاف سازی است.

 

منبع : سایت پایگاه خبری تحلیلی خط بازار"

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین