پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:54 - 1400/05/13

راه‌های شکایت از مزاحمت همسایه در دادسرا و شورای حل اختلاف

مواردی که لازم است قبل از طرح شکایت از همسایه مزاحم بدانید.

پیش از اقدام به هر عملی در راستای رفع مزاحمت همسایه، نخست موقعیت و رفتار خودتان را بررسی کنید، زیرا ممکن است ارتکاب عملی از سوی شما باعث واکنش همسایه شود و در صورت طرح شکایت شما نیز محکوم شوید. تلاش کنید در محل سکونت خود به حُسن خلق و حُسن همجواری با دیگر همسایگان و ساکنان محله مشهور باشد، زیرا اشتهار به فساد اخلاق از موارد محکومیت است و باعث می شود در صورت طرح دعوا علیه شما، شانس زیادی برای اثبات مدعا نداشته باشید مگر اینکه همسایه مزاحم سبب ایراد آسیب جسمی یا مالی به شما شود.

راه‌های شکایت از مزاحمت همسایه در دادسرا و شورای حل احتلاف

اگر همسایه شما مزاحمت ایجاد می کند در گام نخست تلاش کنید با صحبت و توصیه و درخواست مشکل را رفع کنید.

معمولا اگر در آپارتمان یا مجتمع مسکونی ساکن هستید، همسایگان دیگری نیز با مشکل مشابه شما مواجه هستند. در این صورت نامه ای تنظیم و با امضای همه همسایگان معترض به همسایه مزاحم تسلیم کنید؛ از این نامه تصویر تهیه کنید و توجه داشته باشید که متنی که تهیه می کنید کاملا مودبانه باشد و در قالب استشهاد محلی نباشد.(همه این اقدامات در صورت طرح شکایت مبنای استدلالی دارد.)

در صورت نیاز به طرح دعوا در محکمه تلاش کنید نام همه شُکات را در متن شکایت ذکر کنید، اگر در آپارتمان سکونت دارید باید بدانید که بسیاری از مواد فصل دعاوی در قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها ذکر شده، پس در متن شکایت و استدلال در دادگاه به مواد دقیق اشاره کنید، زیرا همه این موارد در صدور حکم نهایی دادگاه و غلبه اصحاب دعوا موثر است.

نکته بسیار مهم در طرح دعوا علیه همسایه مزاحم آن است که فرد مزاحم در اعمال خود از حد متعارف تجاوز کرده باشد؛ اهمیت عُرف به اندازه ای است که گاه سبب تغییر تفسیر قوانین مدنی در مناسبات افراد می شود. لذا بهترین و اولین راهی که در این راه توصیه می شود صحبت کردن و حل مشکل به صورت مسالمت آمیز است، اما اگر این موضوع آنقدر ادامه پیدا کند که نتوان با صحبت آن را برطرف کرد می توان از طریق شکایت و راه حل های قانونی راه حلی مناسب برای آن پیدا کرد.

برای شکایت از همسایه ای که سر و صدا می کند و آسایش دیگران را مختل می کند می توانید ابتدا با پلیس تماس بگیرد و پس از گزارش مشکل سر و صدا آن را حل کنید، اما اگر همسایه همچنان به کار خود ادامه دهد می توان از طریق طرح دعوا در محاکم قضایی مشکل را برطرف کرد.

برای شکایت از همسایه مزاحم دو راه دارید:

زمانی که همسایه شما در حال نقض قانون سر و صداست، با پلیس تماس بگیرید تا به مسئله ورود کند و با انجام تحقیقات، کارهای لازم جهت حل این مشکل را انجام دهد.

روش دوم این است که می توانید با تنظیم یک شکایت نامه به دادسرا یا شورای حل اختلاف محل خود بروید و به راحتی می توانید طرح دعوی کنید. فرم دادخواست را با مشخصات فردی، آدرس پستی دو طرف اختلاف، درج و تشریح موضوع دعوی و ذکر دلایل آن پر کنید تا مراحل رسیدگی به پرونده صورت گیرد. سپس با روی کار آمدن شکایت، شما و همسایه مزاحم فراخوانده می شوید و موضوع مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد.

1 - برای شکایت از همسایه مزاحم در شورای حل اختلاف چه باید کرد؟

منبع: IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین