پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ10123:21 - 1399/03/09

خودروی «شاهین» از تیرماه به تولید انبوه می‌رسد

شرکت خودروسازی سایپا وعده داده بود که از تیر ماه امسال خودرو شاهین را وارد بازار کند. شاهین تا پیش از انقلاب نام خودرویی از تولیدات رامبلر بود که در ایران نیز تولید می‌شد.
کارگر آنلاین: شاهین که پیش‌تر بر او نام "رهام" را گذاشته بودند قرار است با تیراژ ماهانه حدود ۴ هزار دستگاه از تیر ماه تولید و وارد بازار شود. البته پیش از انقلاب نیز در ایران خودرویی به نام آریا شاهین تولید می‌شد که نسل سوم رامبلر آمریکن بود.
 
تولید شاهین بعد از انقلاب متوقف شد
 
بر اساس اخباری که پیشتر منتشر شده بود، شاهین جدید از پلت‌فرم مشترک با تویوتا بلتا و ولکس سی۳۰ بهره می‌برد و در آن از موتور تقویت‌شده سایپا تیبا استفاده شده‌است. پلت‌فرم شاهین بنابر ادعای سازنده داخلی‌سازی شده‌است. اما اساس اولیه آن مشابه با پلت فرم تویوتا بلتا است. همچنین مشابهت‌های زیادی بین طراحی، مشخصات فنی و پلت فرم این خودرو با ولکس سی۳۰ دیده می‌شود. پیش‌تر سعید ویسه، مسئول پروژه اس پی ۱۰۰ سایپا اظهار داشته بود که پلت فرم این خودرو متعلق به تویوتا یاریس دهه ۲۰۰۰ میلادی (تویوتا بلتا) است که شرکت سایپا در آن تغییراتی انجام داده‌است. سایپا شاهین ابتدا قرار بود از موتور ۱٫۶۵ لیتری خودرو برلیانس اچ۳۳۰ استفاده کند، اما به دلیل تحریم‌های ۱۳۹۷ و خروج برلیانس از ایران این موضوع منتفی شد. در نهایت تصمیم گرفته‌شد که از نمونه تقویت‌شده و دارای توربوشارژر پیشرانه خودروی تیبا در این خودرو استفاده شود. قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درباره این خودرو گفته بود: پیش‌فروش خودرو شاهین پس از ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود و پیش‌فروش آن پس از عید فطر آغاز خواهد شد.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین