پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00020:00 - 1399/06/01

قتل دو صیاد ایرانی توسط اماراتی‌ها پیگیری شود

تهران - ایرنا - رییس سازمان شیلات ایران از وزارت امور خارجه ایران خواستار پیگیری کشته شدن دو صیاد توسط نیروهای مسلح اماراتی شده است.

« نبی الله خون میرزایی » روز شنبه در نشست خبری خود به مناسبت هفته دولت از آزادی چند تن از صیادان ایرانی که سال‌ها  در اسارت دزدان دریایی سومالیایی قرار داشتند خبر داد و افزود: امیدواریم با اتخاذ تدابیری مناسب از تکرار دستگیری صیادان ایرانی توسط دزدان دریایی جلوگیری شود.

مجوزی برای  هیچ تبع خارجی صادر نشده است
رییس سازمان شیلات ایران با رد حضور صیادان چینی در آب‌های جنوبی کشور تصریح کرد: تاکنون تبعه‌ای خارجی از ما مجوز صید دریافت نکرده و افراد خارجی حاضر در کشتی های صیادی کارشناسان فنی، کارگران و کارمندانی هستند که در استخدام افراد حقیقی و شرکت های حقوقی ایرانی قرار دارند.

وی درباره آخرین وضعیت کشتی های  ترال در آب های جنوبی کشور اضافه کرد: در مجموع ۱۳۴ فروند کشتی مجوز برداشت ترال میانی و کف دارند که اکنون ٦٥ فروند کشتی صید ترال میانی در حال فعالیت هستند.
وی با اشاره به اینکه میزان صید به روش ترال ١٦٥ هزار تن بود گفت: از این میزان  ٨٠ درصد آن صید هدف و ٢٠ درصد آن صید ضمنی بوده است.

خون میرزایی تصریح کرد: صید فانوس ماهیان به روش صید ترال میانی ٣٨ هزار و ٧٠٠ تن است که  ٣١ هزار تن آن صید هدف و هفت هزار و ۷۰۰ تن آن صید ضمنی شامل یال اسبی، شوریده و گونه های دیگر می شود.

همکاری های شیلاتی ایران و چین 

وی درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین که شامل فعالیت‌ های شیلاتی می‌شود، گفت: تا آنجایی که من مطلع هستم همکاری‌های اقتصادی در بخش شیلات نیز در قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین گنجانده شده است اما هنوز این قرارداد به امضاء دو طرف نرسیده تا ما اطلاعات دقیقی در مورد تعهدات خود در این قرارداد داشته باشیم.

به گفته وی، قرارداد  ۲۵ ساله بین ایران و چین در مرحله بررسی کارشناسی بوده و تا نهایی نشدن آن نمی‌توان اظهارنظری داشت.

توسعه پرورش تیلاپیا در ۴ استان مرکزی

رییس سازمان شیلات ایران درخصوص پرورش ماهی تیلاپیا گفت: اکنون تیلاپیا در استان های یزد، سمنان، خراسان جنوبی و قم در حال تولید است و تلاش برای توسعه تولید این ماهی داریم.

کرونا بازار ماهیان خاویاری را کساد کرد

رییس سازمان شیلات ایران با تاکید براینکه طبق آخرین قوانین صید ماهیان خاویاری همچنان در دریای خزر ممنوع است گفت: طی ۱۰ سال گذشته کشورهای حاشیه دریای خزر متعهد به احیای ذخایر ماهیان خاویاری شدند به طوری که اگر این نوع ماهیان در تور صیادان گرفتار شوند یا آزادسازی می‌شوند یا به بخش‌های تحقیقاتی تحویل داده خواهند شد.

خون‌میرزایی با بیان اینکه ۱۳۰ مزرعه فعال ماهیان خاویاری در ۲۱ استان کشور وجود دارد، افزود: طبق برنامه، امسال باید چهار هزار تن گوشت ماهیان خاویاری استحصال می شد که این رقم محقق شد اما به دلیل تاثیر بیماری کووید - ۱۹ در وضعیت تقاضای بازار این میزان به بازار عرضه داخلی و خارجی عرضه نشد.

به گفته وی، سال گذشته دو  هزار و ۵۰۰ تن از گوشت ماهیان خاویاری به بازار عرضه شده و مابقی در مزارع پرورشی باقی مانده است.

وی درباره میزان خاویار پرورشی تولید کشور اضافه کرد: ۱۰ هزار و ۶۶۱ کیلوگرم خاویار از مزارع به دست آمده است که پیش‌بینی می‌شود میزان آن روند افزایشی داشته باشد.

تولیدات شیلاتی یک میلیون و ۲۸۰ هزارتن شد

رییس سازمان شیلات ایران درباره میزان تولید انواع محصولات شیلاتی در کشور گفت: تکلیف ما برای تولید محصولات شیلاتی در سال گذشته یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن بود ماما با تولید یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن بیش از تکلیف پیش رفتیم.

وی سرانه مصرف را طبق برنامه برای هر ایرانی ۱۳ کیلوگرم دانست و افزود: این درحالیست که اکنون سرانه مصرف به بیش از ۱۳ کیلو ۳۰۰ گرم رسیده است.

خون میرزایی، تراز تجاری بخش شیلات کشور را با وجود شیوع کرونا مثبت ارزیابی کرد و گفت: سال گذشته از محل صادرات محصولات شیلاتی ۴۴۰ میلیون دلار کسب شد که رقم قابل توجهی است.

احتمال کاهش پنج هزارتومانی نرخ تن ماهیان با آغاز صید

رییس سازمان شیلات ایران درباره مشکلات صنعت کنسروسازی کشور گفت: بخشی از مشکل این صنعت به تامین ارز برای واردات ماهی تن  و بخش دیگری از آن به مواد اولیه بسته‌بندی مربوط می‌شود که به دلیل تغییر منابع ارزی از ارز ترجیحی به ارز نیمایی است.

وی با بیان اینکه با آغاز صید ماهی تن در روزهای آتی شاهد کاهش قیمت این کالا در بازار می شویم افزود: قیمت هر کیلوگرم ماهی تن در پایان سال ۹۷، ۱۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شد که در ابتدای سال ۹۸ به دلیل افزایش هزینه صیادان به ۲۸ هزار تومان رسید اما امیدواریم با آغاز فصل صید قیمت هر کیلوگرم تن ماهیان بین دو تا پنج هزارتومان کاهش یابد.

خون میرزایی بخشی از افزایش قیمت تن ماهیان وارداتی را مربوط به تاخیر در تخصیص ارز نیمایی عنوان کرد و اظهارداشت: تاخیر در تخصیص ارز موجب شد که قیمت تمام شده واردات تن ماهیان هر کیلوگرم تا ۴۵ هزار تومان افزایش پیدا کند.

به گفته وی، اکنون ۱۴۴ واحد کنسرو سازی در کشور وجود دارد که ۶۲ واحد فعالند که سالانه ۲۵۰ هزارتن مواد اولیه نیاز دارند نزدیک ۲۲۰ هزارتن از صید داخلی و ۲۰ هزارتن باید از محل واردات تامین شود.

افتتاح ۱۵۰ پروژه شیلاتی در هفته دولت

رییس سازمان شیلات ایران گفت: در هفته دولت امسال ۱۵۰ پروژه شیلاتی با اعتبار ۵۸۵ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد که می تواند برای ۱۵ هزار نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی در پی داشته باشد.

منبع: ایرنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین