پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:20 - 1397/02/19

رفتن تحریم ها، بازی برد-برد و نه تضمین کری هیچ‌کدام راست نبود

نقش روحانی در خروج آمریکا از برجام چیست؟/ ماله کشی ممنوع!

خروج ترامپ از برجام، به ارزیابی و محاسبات راهبردی آمریکا درباره رفتار روحانی بازمی‌گردد. کاخ سفید با اطمینان از بی‌عملی رئیس جمهور ایران در قبال نقض مکرر روح و جسم برجام، از توافق هسته‌ای خارج شد تا با توجه به وابستگی هویتی روحانی به برجام، فرآیند انتقال فشار به نظام و جامعه، دوگانگی در حاکمیت و شکاف ملی در ایران کلید بخورد.

به گزارش کارگرآنلاین، رضا سراج کارشناس ارشد مسایل سیاسی طی یادداشت کوتاهی نوشت: چه رابطه معناداری بین خروج آمریکا از برجام و رفتار دولت روحانی وجود دارد؟

*محاسبات راهبردی آمریکا از رفتار روحانی

* بی‌عملی روحانی در برابر نقض مکرر برجام

*خالی بودن دست روحانی برای اقدام متقابل

*وابستگی ایده اصلی روحانی به حیات برجام

 *گره‌خوردن هویت و عملکرد روحانی به برجام

*آمادگی روحانی در واگذاری امتیازات جدید

خروج ترامپ از برجام، به ارزیابی و محاسبات راهبردی آمریکا درباره رفتار روحانی بازمی‌گردد. کاخ سفید با اطمینان از بی‌عملی رئیس جمهور ایران در قبال نقض مکرر روح و جسم برجام، از توافق هسته‌ای خارج شد تا با توجه به وابستگی هویتی روحانی به برجام، فرآیند انتقال فشار به نظام و جامعه، دوگانگی در حاکمیت و شکاف ملی در ایران کلید بخورد. در ادراک راهبردی آمریکا، خروج از برجام یا زمینه ساز تغییر رفتار ایران و واگذاری امتیازات جدید می‌شود و یا با اثر بخشی تحریم‌ها، فرآیند تغییر ساختار فعال می‌گردد.

*هرچه آمریکایی ها گفتند،راست بود!
همچنین در بخشی از یادداشت حسین شمسیان عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان نیز آمده است: آنچه این روزها در ماجرای«برجام» می بینیم،تحقق همه هشدار هایی است که از روز اول مذاکرات، منتقدین گفتند و متخصصین عرصه دیپلماسی نشنیدید!

*گفتند امضا کری تضمین است، دروغ بود!

*گفتند تضمین گرفته ایم، دروغ بود!

*گفتند برد- برد بود، دروغ بود!

*گفتند تحربم ها می رود، دروغ بود!

*اما راستش را بخواهید هرچه آمریکایی ها گفتند،راست بود!

این سبکِ دیپلماسی، ویژه این جماعت است.همه چیز را یکطرفه می دهند.خوب که حریف سرشان را کلاه گذاشت،بلندتر از همه انقلابیون، فریاد و.شعار سر می دهند ! بعد هم انگار نه انگار که این بدبختی را آنها به سر ملت آورده اند! ناگهان انقلابی می شوند! حرف از برگشت از راه رفته و مقابله با آمریکا می زنند! اما این همه مشکل نیست!

بدبختی وقتی بیشتر می شود که ببینیم یک عده در کشور هستند که «متخصص ماله کشی» و لال کردن مردمند.جماعتی که با هزار توجیه، اجازه نمی دهند هیچ مسئولی در زمان مسئولیتش،بخاطر کارهایی که با مردم مملکت کرده ، مورد مؤاخذه و بازخواست قرار بگیرد!

تا هست، توجیه می کنند، نان قرض می دهد و نان قرض می گیرند و منافعشان را حفظ می کنند،بعد هم که دوران مسئولیت تمام شد و هزار بلای جبران ناپذیر به سر کشور آمد...!!

اکنون بر کم اطلاع ترین آدم ها هم ثابت شده که جریان مهمی در دولت،نفوذی و جاده صاف کن آمریکاست ،اما صدا از آنها که باید در نمی آید و تازه به دهان آنها که حرفی می زنند،مهر می کوبند و به لال شدن دعوتشان می کنند!

مردم زیر چرخ های بی عدالتی همین حضرات له می شوند و آن جماعت همچنان مشغول توجیه عملکرد نداشته آنهایند!

ببینید از همین امروز چقدر توصیه های اخلاقی رایج می شود!توصیه به وحدت و همدلی با دولت خدمتگراز!و اگر شما هیچ نگویی و فقط و فقط فرمایشات و هشدار های رهبری برای چنین روزی را باز نشر کنی،باز هم متهم می شوی به وحدت شکنی!

گویی آن حرف های رهبری، حتی شایسته یکبار دیگر دیدن و عبرت گرفتن هم نیست ! واقعا نمی دانم با این جماعت چه باید کرد.این سربسته گویی هم فایده ای ندارد،بگذریم.

منبع: جهان نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین