پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:33 - 1400/07/17

عادات روزمره ای که ضررشان از نوشابه بیشتر است

کارگر آنلاین/بسیاری از کارهایی که در طی زندگی روزمره انجام می دهید و برایتان عادی است، ممکن است خطر بزرگی برای سلامتیتان محصوب شود.

این عادت های مشترک می توانند شما را بیشتر از وقتی که غذاهای پر شکر می خورید، بیمار کنند. کالری های بی فایده که با شکر شیرین شده اند، مهم ترین علت بحران چاقی در کشور هستند. مصرف بیش از اندازه شکر افزوده، می تواند ریسک دیابت نوع دوم و حملات قلبی را افزایش دهد. جالب است بدانید که ترک نوشابه؛ بعد از مدت کوتاهی باعث کاهش وزن نیز خواهد شد.
1- خواب کافی ندارید

بیست سال پیش، دانشمندان مطمئن نبودند که چرا انسان ها می خوابند. حالا ما می دانیم که خواب برای سلامتی مانند رژیم غذایی و ورزش مهم است. در زمان خوابیدن، دستگاه های مختلف بدن از نو شروع به کار می کنند و نیروی تازه می گیرند. مثلا مغز که خود را پاکسازی می کند.

کمبود خواب به افزایش ریسک بیماری های قلبی، سرطان و جنون ربط دارد. متخصصان توصیه می کنند که بزرگسالان با هر رده سنی؛ هفت تا نه ساعت خواب کامل در شبانه روز داشته باشند تا سلامت لازم خود را تضمین کنند.
2- تحرک بسیار کمی دارید

زندگی بدون تحرک، عامل مهم ابتلا به بعضی از خطرناک ترین بیماری ها مثل جنون، دیابت، سرطان و بیماری های قلبی و عروقی است. خبر خوب این است که حتی فعالیت بسیار کم هم می تواند تفاوت ایجاد کند. متخصصات توصیه می کنند در طول روز هر جا که می توانید پیاده روی کنید و به طور مطلوب به 150 دقیقه فعالیت با شدت میانگین در هفته برسید.
3-همیشه استرس دارید

زندگی پر از استرس است. اما کنترل استرس برای سالم ماندن ضروری است. افزایش مداوم استرس، ریسک بیماری های مزمن را افزایش می دهد و می تواند باعث پیر شدن سلول های ما شود. بر اساس گزارش ها، استرس شدید، تلومرها (ساختار هایی درون هر سلول شما که خانه DNA هستند) را کوتاه می کند.

تلومر ها ابتدا بلند هستند و سپس کوتاه می شوند. وقتی خیلی کوتاه می شوند، سلول بالاخره می میرد. کسانی که تلومر های کوتاه تری دارند، در معرض مشکلات جدی مثل بیماری های قلبی و سرطان قرار دارند.


4-فشار خون خود را کنترل نمیکنید

فشار خون شما یکی از مهم ترین اعدادی است که باید آن را بدانید و به طور منظم چک کنید. فشار خون نباید بیشتر از 130 بر روی 80 باشد.

(70 تا 79 درصد مردان بیشتر از 55 سال، فشار خون بالاتری دارند.) در طول زمان فشار خون بالا می تواند به رگ های خونی سراسر بدن آسیب بزند و باعث افزایش احتمال سکته، حملات قلبی و جنون شود.
5-شدیدا تنها هستید

تحقیقات نشان داده است که تنهایی شدید می توانند اثرات منفی مشابه با چاقی، عدم فعالیت بدنی و کشیدن 15 سیگار در روز بگذارند و اینطور کشف شده که می تواند ریسک ابتلای بالغان مسن تر به جنون را تا 50 درصد افزایش دهند و این فقط سلامت عقل را تهدید نمی کند:اخیرا یک تحقیق به این نتیجه رسید مردانی که اعلام کردند حدود دو دهه تنها بوده اند، بیشتر احتمال سرطان در آن ها وجود داشت و دیرتر بهبود پیدا می کردند.

منبع: نمناک
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین