پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:57 - 1400/07/21

بازاری‌ها از ممنوعیت واردات کالای کره‌ای می‌گویند

کارگر آنلاین/یک فروشنده لوازم خانگی اسنوا درباره‌ی ممنوعیت واردات کالاهای کره‌ای می‌گوید فضا باید رقابتی باشد تا کیفیت تولید داخلی بالا برود. یک فروشنده نمایندگی سامسونگ هم می‌گوید این طرح بیشتر برای خالی کردن جیب ملت است و هیچ سودی برای خودشان ندارد. از طرف دیگر فروشنده محصولات سونی هم می‌گوید اگر از متخصصان خارجی برای طراحی و نظارت بر تولید استفاده شود به نفع شرکت‌های تولیدی داخلی خواهد شد.

با نامه جمعی از تولیدکنندگان داخلی به رهبری برای ممنوعیت واردات کالای کره‌ای به کشور، با دستور رهبری و ابلاغ آن به رئیس دولت سیزدهم، واردات محصولات لوازم خانگی کره‌ای به کشور ممنوع شد. البته از سال ۹۷ کره‌ای‌ها به دلیل تحریم‌هایی که در زمان ترامپ انجام شد دیگر محصولات خود را به ایران صادر نکردند و در عین حال نمایندگی‌های دو شرکت مشهور کره‌ای -ال. جی و سامسونگ- در ایران نیز به جی پلاس و سام الکتریک تغییر نام داده‌اند.

 

با توجه به این موضوع، خبرنگار انصاف نیوز به خیابان جمهوری رفت و با تعدادی از کسبه لوازم خانگی محصولات ایرانی و خارجی گفتگو کرد تا تاثیرات ممنوعیت واردات کالای کره‌ای به کشور را از زبان آنان بشوند.

فروشنده اسنوا: فضا باید رقابتی باشد

در خیابان جمهوری، به اولین مغازه لوازم خانگی که سر در آن برند ایرانی اسنوا خودنمایی می‌کند می‌روم، مردی در انتهای مغازه درحالی که صدای برگزاری مسابقات کشتی به گوش می‌رسید به درخواستم برای مصاحبه درباره موضوع ممنوعیت واردات کالای کره‌ای جواب مثبت می‌دهد.

فروشنده اسنوا درباره تاثیر ممنوعیت واردات کالای کره‌ای بر بازار می‌گوید: «باید فضای رقابتی وجود داشته باشد تا تولید کننده داخلی بتواند با حضور محصولات خارجی، کیفیت خود را بالا ببرد. اگر محصولات خارجی وارد نشود یعنی به انتخاب مردم توهین کردیم. در همین شرکت اسنوا، هیچ کدام از قطعات و تولیدات لوازم خانگی ایرانی نیستند. همه قطعات محصول چین است، در کارخانه‌های چینی ساخته می‌شوند و بعد با یکسری مونتاژ‌های جرئی در پیچ و مهره ساخت ایران به بازار عرضه می‌شوند.»

وی درباره صحبت مردم درباره افزایش قیمت احتمالی کالای داخلی هم می‌گوید: «همین الان هم محصولات داخلی قیمت بسیار زیادی نسبت به برخی محصولات خارجی دارند. یخچال‌های اسنوا از ۳۰ میلیون شروع تا ۷۰ میلیون تومان تمام می‌شود. اما در کیفیت اصلا قابل مقایسه با اجناس محصولات کره‌ای نیستند. محصولات کره‌ای به خاطر تحریم‌ها حدود ۲ ساله جنس به بازار ایران وارد نمی‌کنند، اما همین محصولاتی هم که باقی موندن مشتریای خودش را دارد. با این حکمی هم که آمده، قیمت اجناس مطمئنا بالا میره و اینجاست که هیچ فکری درباره قدرت خرید مردم و فروشنده نمی‌شه. مردم الان قدرت خرید گوشت، مرغ و برنج ندارند بعد بیان ۵۰، ۶۰ میلیون پول یخچال بدند؟. همین چند وقت پیش یک خانواده برای خرید لوازم جهیزیه اومده بودند اینجا دیدند محصولات اینقدر گرونه اصلا پشیمون شدند. باید به این آقایون گفت اول به فکر جیب مردم باشید ببینید این کاری که انجام می‌شه برای مردم سودی داره یا خیر.»

منبع: انصاف نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین