پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:07 - 1400/07/29

قاتل خاموش مرد ۷۰ ساله همدانی را رهسپار دیار باقی کرد

کارگر آنلاین | رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت:مرد ۷۰ ساله در همدان به علت مسمومیت ناشی از گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست داد.

حبیب معصومی ، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان  اظهار داشت: این پیرمرد در اتاق سرایداری یک واحد مسکونی در حال ساخت واقع در منطقه جوادیه شهر همدان ساکن بود که به علت استفاده غیراصولی از وسایل گرمایشی و جریان یافتن گاز مونوکسید کربن در داخل اتاق دچار مسمومیت و خفگی شد.

  • او با بیان اینکه سال گذشته ۲۳ نفر در استان همدان به علت مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن جان باختند اضافه کرد: تلفات ناشی از مسمومیت در سال ۸۶ به علت شدت برودت و سرما افزایش یافت و این آمار از سال ۸۹ روند کاهشی داشته است.
  • رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: رعایت اصول اولیه ایمنی برای حفظ جان و پیشگیری از بروز اتفاق ضروری است به ویژه با ورود به فصل سرد سال باید هنگام استفاده از وسایل گرمایشی نکاتی را مد نظر قرار داد

معصومی اضافه کرد: نباید از دودکش مشترک برای وسایل گرمایشی استفاده کرد بلکه هر یک از سیستم‌های گرمایشی باید یک دودکش مجزا داشته باشند.

او بیان کرد: پیش از نصب و روشن کردن وسایل گرمایشی باید از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کرد همچنین دودکش باید دست کم ۷۵ سانتیمتر از پشت بام فاصله داشته باشد.

  • رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: خارج کردن دودکش از شیشه نیز بسیار خطر آفرین است چرا که گرمای دودکش موجب شکستن شیشه، سقوط دودکش، حریق ناقص وسایل گرمایشی، نشت و نشر گاز و مسمومیت می‌شود.
  • معصومی افزود: سردرد و سرگیجه، تهوع، خستگی، ضعف، بی حالی، تنگی نفس از عوارض مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است و در صورت مواجهه با این قبیل افراد باید ابتدا وسایل گرمایشی را خاموش و مصدوم را از محل و وسایل گرمازا دور کرد.

او اضافه کرد: سپس در و پنجره را برای خروج دود و گاز مونوکسید کربن باید باز گذاشت و با سازمان آتش نشانی و مرکز فوریت‌های پزشکی برای ارائه خدمات مورد نیاز و انتقال بیمار تماس برقرار کرد.

  • طبق گزارش پزشکی قانونی یک زن و سه مرد طی ۶ ماهه نخست امسال به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن به عنوان "قاتل خاموش" جان خود را از دست دادند همچنین ۲۳ نفر شامل هشت زن و ۱۵ مرد سال گذشته بر اثر مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند که نسبت به سال ۹۸ حدود ۴۴ درصد افزایش داشته است.
  • استنشاق گاز مونو اکسید کربن در مقادیر کمتر از ۵۰ ppm خطری ندارد و بین ۵۰ تا ۱۰۰ ppm می‌تواند منجر به عوارض نورولوژیک شود و در مقادیر بیشتر از ۱۰۰ ppm مرگ فرد را به دنبال دارد.

منبع ایرنا

 

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین