پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:23 - 1400/08/23

«جنگ، اسارت، مذاکره» نقد و بررسی می‌شود

کارگر آنلاین| نشست نقد و بررسی کتاب «جنگ، اسارت، مذاکره» کاری از انتشارات موسسه پیام آزادگان، روز دوشنبه ۲۴ آبان ماه، برگزار خواهد شد.

نشست نقد و بررسی کتاب «جنگ، اسارت، مذاکره» کاری از انتشارات موسسه پیام آزادگان برگزار خواهد شد.

این جلسه روز دوشنبه ۲۴ آبان ماه ساعت ۱۳ با حضور نویسنده و منتقدین کتاب در کتابفروشی به‌نشر تهران خواهد بود.

کتاب «جنگ، اسارت، مذاکره» به اهمیت حضور بیش از ۴۰ هزار اسیر جنگی در اردوگاه‌های عراق می‌پردازد. تأثیری که می‌توان آن را در سیاست‌گذاری‌ها، اتاق فکر جنگ، مذاکرات دوران جنگ و نیز پذیرش قطعنامه ۵۹۸ جست‌وجو کرد.

این کتاب براساس طرحی پژوهشی تدوین شده است و فتح‌اله پرتو پژوهش و نگارش آن را در چهار فصل برعهده داشته است.

در بخشی از این کتاب آمده است؛

«از فردای پذیرش قطعنامه ۵۹۸، که حضرت امام (ره) وزارت خارجه را مسئول مذاکره با عراق کرد (ولایتی، ۱۳۸۰: ۲۸۶)، مذاکرات طولانی سه‌جانبه (ایران - دبیرکل سازمان ملل متحد - عراق) شکل گرفت که درنهایت، با نامه آخر صدام به مرحوم هاشمی‌رفسنجانی و قرائت آن در ۲۴ مرداد ۱۳۶۹ از رادیو بغداد، پذیرش شروط ایران صورت گرفت و اسرای طرفین از ۲۶ مرداد تبادل شدند.

ایران در طول این ۲۵ ماه همچون دوران جنگ بر شروط ذیل تکیه داشت و به‌هیچ‌وجه تحقق آن‌ها را وجه‌المصالحه هیچ شاخص دیگری قرار نمی‌داد و این مؤلفه‌ها عبارت بودند از: عقب‌نشینی عراق به پشت مرز‌های بین‌المللی و حفظ تمامیت ارضی ایران، به‌رسمیت‌شناختن مجدد قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر توسط صدام و پذیرش خط تالوگ در اروندرود توسط عراق و مشخص‌شدن رسمی عراق به‌عنوان متجاوز و پرداخت غرامت جنگ.»

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین