پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:13 - 1400/09/06

وظایف زن نسبت به شوهر از دیدگاه اسلام

کارگر آنلاین/وظایف زن نسبت به شوهر از مسائل مهم در دین اسلام است که رعایت آن ها باعث توسعه روابط صمیمی زوجین و رفع مشکلات خانوادگی می شود.

دین اسلام برای تداوم و بهبود کیفیت خانواده با در نظر گرفتن حقوقی برای زن و مرد، وظایفی را برای آنان تعیین کرده است. زن اگر به نکات شوهرداری خوب آشنا باشد با انجام وظایفی که خداوند بر او محول کرده است می تواند منزل را به بهشت برین تبدیل کند و از شوهر و فرزندان خود افرادی آبرومند، لایق و پویا بسازد و زمینه خوشبختی، آرامش و فضیلت را در منزل فراهم کند.

شوهر داری، تربیت فرزندان و گرم نگه داشتن کانون خانواده از وظایف مهم زنان است. البته در جامعه امروزی بسیاری از خانم ها علاوه بر شاغل بودن در اجتماع به وظایف دیگری همچون موارد ذکر شده می پردازند و مسئولیت های آنها بیشتر نیز شده است.

ازدواج

اگر خانوده ها از استحکام خوبی برخوردار باشند، فرزندان تربیت شده در چنین فضایی، از رشد و بالندگی خوبی برخوردار خواهند شد؛  مشکلات کمتری در جامعه ایجاد می شود. بخش زیادی از تربیت فرزندان تا دوره نوجوانی و بلوغ بر عهده زنان می باشد و این حاکی از اهمیت نقش مادر در تربیت فرزند می باشد.
در اسلام چه وظایفی برای زن در برابر شوهر تعیین شده است؟
1. اطاعت از شوهر:

اطاعت از شوهر و خودداری از نافرمانی او، یکی از مهمترین وظایف زن نسبت به شوهر است. البته اطاعت از شوهر در مواردی است که مخالف احکام الهی نباشد.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

    «اگر سجده کردن برای غیر خدا جایز بود، دستور می دادم تا زن در برابر شوهرش سجده کند.» (فروع کافی، ج5، ص507، ح6)

شوهرداری

و در جای دیگر می فرمایند:

    «زنی نمی تواند حق خدا را ادا کند مگر این که حق شوهرش را ادا کند.» (مستدرک الوسایل، ج2، ص552)

شوهرداری در اسلام اهمیت بسیار زیادی دارد و در همین رابطه امام علی (ع) می فرمایند:

    «جهاد زن خوب شوهرداری است.» (بحارالانوار، ج3، ص252)

2. اخلاق خوب

همه انسان ها شیفته محبت و دلباخته جذابیت های روانی و کشش های نفسانی می باشند. بنابراین هنر زن در این است که با درک درست از خصوصیات اخلاقی، نیازهای نفسانی شوهر، مهرطلبی ها، محبت جویی ها، با استفاده از بهترین روش ها پاسخ گوی شوهر خود باشد و او را از دغدغه ها و وسوسه های درون در برابر محرک های بیرونی مصون بدارد.

زن با اخلاق خوب خود در زندگی مشترک می تواند با زیبایی بیان و کلام خود، هیچ فرصتی را برای ابراز محبت نسبت به همسرش را از دست ندهد. زن فهیم و لایق کانون خانواده را گرم و شاد نگه می دارد و در هنگام بروز مشکلات با خوش زبانی و محبت به دور از اضطراب سخن می گوید.

اخلاق خوب

پیامبر اسلام (ص) می فرمایند:

    «هر زنی که شوهرش را با زبانش بیازارد، خداوند هیچ کار واجب و مستحبی را از او نمی پذیرد و هیچ کار نیکش را قبول نمی کند تا وقتی که شوهرش را راضی کند، اگر چه روزها روزه بگیرد و شب ها به عبادت مشغول شود.» (بحارالانوار، ج103، ص244، ح15)

همچنین در حدیث دیگری می فرمایند:«برای خدا کارگزارانی در روی زمین است و زن یکی از کارگزاران خداست که پاداش او برابر با نیمی از پاداش شهید است.» (وسائل‏الشیعه، ج 14، ص 17)
3. اظهار علاقه و محبت به شوهر

مردان تشنه محبت و دوستی همر خویش هستند. اگر مردی بداند که مورد توجه و محبت همسر خود نمی باشد، احساس تنهایی، بی کسی، اضطراب و ناراحتی می کند.از همین رو زن مهربان می تواند با محبت خود به شوهرش اظهار علاقه کرده و عشق خود را در قالب کلمات زیبا و پر مفهوم با لحن مناسب نشان دهد.

اظهار علاقه

امام باقر (ع) می فرمایند:

    برای زن هیچ شفاعتی در پیشگاه پروردگارش به اندازه ی رضایت شوهرش ثمربخش و مفیدتر نیست.» ( سفینه البحار، ج1، ص561 )

4. استقبال گرم از شوهر:

یکی از سنت های زیبا برای مسلمانان در هنگام دیدن یکدیگر، سلام کردن است. سلام کردن محبت و الفت ایجاد کرده و کینه و کدورت را از بین می برد. چه نیکو است که هرگاه شوهر وارد منزل می شود زن با گشاده رویی به استقبال او رفته و سلام بگوید.

خداوند در قرآن کریم می فرمایند:

    «هرگاه به شما تحیت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید؛ یا (لااقل) به همان گونه پاسخ گویید.خداوند حساب همه چیز را دارد.» ( سوره نساء، آیه 86)

عشق و علاقه

و در جای دیگر می فرمایند:

    «اهل بهشت یکدیگر را با سلام کردن خوش آمد گویند.» ( سوره ابراهیم، آیه 23 )

5. حفظ احترام شوهر:

زن فهیم و دانا می داند که تمام انسانها از تنبیه گریزان اما تکریم پذیر هستند.هر کس در ابتدا شخصیت خود را دوست دارد و تمایل دارد تا دیگران به او احترام بگذارند. به طور کلی اگر کسی به او احترام گذارد او را دوست خواهد داشت.

امام صادق (ع) می فرمایند:

    «خوشا به سعادت و خوشا به سعادت آن همسری باد که به شوهرش احترام گذارد و او را آزار نرساند و در تمام مواقع از شوهرش اطاعت کند.» (بحارالانوار، ج103، ص252، ح55)

6. آرایش و آراستگی برای شوهر

یکی از وظایف زن این است که با حفظ ارزش ها و توجه به وضعیت شناختی و روانی فرزندان سعی کند با رعایت حرمت ها از آراسته ترین لباس ها و آرایش ها در برابر شوهر خود استفاده کند، چرا که مرد به این جذابیت ها نیاز دارد.

آرایش کردن

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

    «.زن باید خودش را برای شوهر به خوشبوترین عطرها معطر کند، و زیباترین لباسهایش را بپوشد، و به نیکوترین آرایش، برای شوهرش آرایش نماید، و پیوسته خودش را بر شوهر عرضه کند.» ( وسایل الشیعه، ج14، ص212، ح2 )

حضرت زهرا (ع) گران بهاترین عطری را که در اختیار داشتند، فقط برای شوهر گرامی خود و لحظات مناجات و راز و نیاز با پروردگار حق تعالی استفاده می نمودند. ( نهج الحیاه، محمد دشتی، ص 182 )
7. تهیه ی غذای مناسب:

زن کدبانو و هنرمند برای رضایت اعضای خانواده به ویژه همسر خود ، بهترین غذاهای مورد علاقه آنها را تا حد امکان خود فراهم می کند.

تهیه غذا

امام صادق (ع) می فرمایند:

    «بهترین زنان شما (مسلمین) زنی است که خوشبو و خوش دستپخت باشد.» (وسایل الشیعه، ج14، ص15)

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین