پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:41 - 1400/09/06

برای طرح‌های کارگری مشورت بگیرید

کارگر آنلاین | دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه گفت: طرح‌های کارگری باید کارشناسی شود و از اهل فن در مورد آن مشورت گرفته شود، نه اینکه بدون هیچ اطلاعی این طرح‌ها را ارائه دهند و به دنبال تصویب آن باشند.

به گزارش کارگر آنلاین ، داوود میرزایی (دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه) در خصوص طرح مجلس برای توافقی شدن مزد در روستاها گفت: امروز خط فقر ۱۲ میلیون تومان است و حداقل حقوق مصوب شورایعالی کار ۴ میلیون تومان، این حقوق نمی‌تواند دردی را از کارگران درمان کند. در این شرایط یکسری از نمایندگان مجلس به دنبال تصویب قانونی هستند تا همین حداقل حقوق را هم از کارگران بگیرند. 

  • میرزایی گفت: کسانی که به دنبال تصویب این طرح‌ها هستند اگر می‌خواهند به اشتغال در روستاها کمک کنند، می‌توانند از راه دیگری وارد شوند، چرا باید از کارگران مایه گذاشت؟ دولت می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در روستا تشویق قائل شود؛ مثلا به کارفرمایان وام‌های ۴درصدی بدهد و یا از مالیات خود بگذرد یا انرژی ارزان در اختیار آن‌ها بگذارد نه اینکه از جیب کارگران برای رونق تولید و اشتغال هزینه کند. 
  • دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه بیان کرد: این راه‌ها قبلا هم به طرق مختلف آزموده شده است. دولت قبلا به اسم حمایت از تولید کارگاه‌های زیر ۵نفر و یا مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی را از شمولیت قانون کار خارج کرد اما نتیجه‌ای دربرنداشت. پس نمایندگان اگر به گذشته نگاه کنند متوجه می‌شوند طرح‌هایی این چنین بهانه‌ای است برای زیرپا گذاشتن حداقل حقوق کارگران و ربطی به افزایش تولید و اشتغال ندارد. 
  • این فعال کارگری بیان کرد: در حال حاضر و با وجود شغل‌های کذایی و مجازی خیلی از جوانان حاضر به کار در صنایع تولید نیستند. نمونه‌ی آن را می‌توان در ساوه دید؛ کارفرمایان به دنبال نیروی کار هستند اما کسی حاضر نمی‌شود با دستمزدی که شورایعالی کار تعیین کرده در کارخانه‌ها کار کند. 
  • وی ادامه داد: در این شرایط است که برخی به دنبال کاستن از همین حداقل حقوق مصوب شورایعالی کار هستند. ما انتظار داشتیم نمایندگان مجلس برای بهبود و اصلاح قوانین حمایتی به نفع کارگران اقدام کنند اما با این تصمیمات کارگران از هستی ساقط می‌شوند. 

میرزایی بیان کرد: امروز کارگر ایرانی، یکی از ارزان‌ترین نیروهای کار در دنیا است با این وجود برخی می‌خواهند بیش از این کارگران را تحت فشار قرار دهند؟ 

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه ادامه داد: آقای وزیر از اوضاع سخت معیشتیِ مدیران و وزرا صحبت می‌کند؛ من سوالم این است که چطور برخی از وضعیتِ بدِ معیشتی حرف می‌زنند اما انتظار دارند کارگران با حقوق زیر ۴ میلیون تومان بتوانند زندگی کنند؟! آن‌ها به دنبال زندگی کردن هستند اما کارگران فقط می‌خواهند زنده بمانند. 

وی تصریح کرد: طرح‌های کارگری باید کارشناسی شود و از اهل فن در مورد آن مشورت گرفته شود، نه اینکه بدون هیچ اطلاعی این طرح‌ها را ارائه دهند و به دنبال تصویب آن باشند.

انتهای پیام/ش

منبع: ایلنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین