پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:08 - 1400/09/16

اومیکرون، آمیزه‌ای از کووید ۱۹ و سرما خوردگی

کارگر آنلاین/ بر اساس نتیجه مقدماتی پژوهشی جدید ویروس اومیکرون آمیزه‌ای از ویروس کووید ۱۹ و ویروس سرماخوردگی است.

بر اساس نتیجه پژوهشی جدید در آمریکا ویروس اومیکرون که از نظر ظاهری با ویروس کووید ۱۹ تفاوت دارد، نتیجه ادغام ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ با ویروس عامل سرماخوردگی است. ویروس کرونا اگر چه پیش از این نیز جهش‌هایی داشت، اما ساختار ظاهری انواع جهش یافته این ویروس با هم شباهت داشت، اما این ویروس در آخرین جهش، شکل ظاهری متفاوتی پیدا کرد.

بر اساس این مطالعه که شرکت Nference در آمریکا انجام داد، شکل جدید ویروس کرونا با نام اومیکرون گویا برای اولین بار در بدن فردی پیدا شده است که هم زمان به دو بیماری مبتلا بود.

در روز‌های اولی که ویروس جهش یافته جدید شناخته شد، این ویروس بسیار نگران کننده به نظر می‌رسید، اما در این مطالعه ثابت شد یکی شدن دو ویروس موجب شد تا ویروس اومیکرون از نظر سرعت سرایت، سریع تر، اما از نظر میزان خطر، کم خطر‌تر از سویه‌های قبلی کرونا باشد.

بر اساس مطالعاتی که بر روی سویه‌های سابق کرونا انجام شده بود سلول شش‌ها و دستگاه گوارش می‌توانستند هم زمان میزبان ویروس کرونا و ویروس‌های عامل سرماخوردگی باشند، اما وقتی این دو ویروس مختلف در سلول میزبان با هم تلاقی داشته باشند موجب شکل گیری نوعی جدید از ویروس می‌شود که خاصیت‌های ژنتیکی هر دو ویروس را دارا خواهد بود.
 
یکی از نگرانی‌ها این است که این ویروس ممکن است سبب تغییر در پروتئین‌های سطحی خود شود، این پروتئین‌ها عاملی هستند تا دستگاه ایمنی بدن بتواند با آن ویروس و روند مبارزه با ویروس را بشناسد، اما وقتی این پروتئین‌ها تغییر یابند آن زمان این ویروس برای سیستم ایمنی بدن و حتی در برابر واکسن‌ها ناشناخته خواهد بود.

مطالعه شرکت ان فرنس هنوز در مراحل مقدماتی است و با توجه به ناشناخته بودن اومیکرون، هنوز نتایج این مطالعه با پژوهش بر روی ویروس‌های مشابه، راستی آزمایی نشده است به همین دلیل نگرانی‌های کارشناسان سلامت و بهداشت درباره خطر سویه جدید تداوم دارد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین