پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:38 - 1400/09/16

هر وقت خواب بد دیدید این ذکر را بگویید

کارگر آنلاین/خواب های ما به چند دسته ترسناک، تلخ و شیرین تقسیم می شوند، خواب های ترسناک حس ناخوشایندی به انسان می دهند، ولی میتوانید از تعبیر این کابوس ها جلوگیری کنید.

دلیل و علت؛ چرا خواب بد می‌بینیم؟

کابوس خواب‌های بدی است که در کودکان و بزرگسالان شایع است. استرس، درگیری و ترس، ضربه، مشکلات عاطفی، استفاده از دارو، بیماری و... از دلایل کابوس دیدن هستند. کابوس ها بیشتر حوالی صبح اتفاق می افتند ومعمولا تجلی اتفاقات روزمره، دغدغه های فکری، ناراحتی ها، نگرانی های هیجانی و عاطفی بیننده خواب است. تکرار شدن یک کابوس نشان می دهد که یک اختلال یا یک موضوع فکر فرد را آزار می دهد.

خواب بد
اعمال مذهبی برای رفع تعبیر خواب های بد

امام صادق (ع) درباره خواب ها می فرماید:

رؤیا، بر سه قسم است:گاهی بشارتی از ناحیه خدا است. گاهی وسیله غم و اندوه از سوی شیطان است. گاه، مسائلی است که انسان در فکر خود (در روزها هنگام بیداری) می پروراند و آن ها را در خواب می بیند.( ثقة الاسلام کلینی، کافی، ج 8، ص 90)

از این فرمایش امام صادق (ع) می توان استنباط نمود که اکثر خواب ها به دلیل دل مشغولی ها، نگرانی ها، میل ها و ترس های نفسانی است و بیش تر انسان‏ها به دلیل دل مشغولی‏های دنیوی، از دیدن رؤیای رحمانی محروم اند پس نباید بیش از حد به کابوس ها اعتنا نمود.

بسیاری از خواب هایی که به ظاهر بد و نگران کننده هستند، معنای خوبی دارند که تنها معبران قوی آن را می فهمند، به همین خاطر باید کابوس ها را حمل بر خیر کنیم. اگر کابوس دیده اید که در کتاب تعبیر خواب، تعبیر خوبی برای آن ذکر نشده، نگران نباشید زیرا یک خواب، برای افراد مختلف یا در زمان های مختلف، دارای معانی مختلف می باشد و لذا فکر نکنید که معنای خواب همان چیزی است که در کتاب های تعبیر خواب آمده است.

حتی خواب بد، ممکن است القاء شیطان بوده تا فرد را بترساند یا توجه او را از چیز خوب و معنوی ای که در بیداری به آن دست یافته اند منحرف سازد.

کابوس
راه حل؛ بعد از دیدن خواب بد چه کنیم؟

اگر خواب بد دیدید، آن را تعبیر به خیر کنید و نگران نباشید و برای رفع تعبیر خواب های بد طبق احادیث امامان بزرگوار عمل کنید.
آیات و سوره های مناسب برای رفع خواب بد

یکی از راه کارهای رفع خواب بد و پریشان، خواندن آیاتی است که دراحادیث امامام معصوم عنوان شده است.

امام صادق(علیه السلام) فرمود:

هر گاه کسی خوابی پریشان و ناخوشایند دید (و از خواب بیدار شد) پهلو به پهلو شود و آیه 10 سوره مبارکه «مجادله» را بخواند:«إِنَّمَا النَّجْوَی مِنَ الشَّیْطَانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَلَیْسَ بِضَارِّهِمْ شَیْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ»

سپس بگوید:

«عذت بما عاذت به ملائکة الله المقربون و انبیاۆه المرسلون و عباده الصالحون من شر ما رأیت و من شر الشیطان الرجیم» به آنچه فرشتگان مقرب الهی و پیامبر مرسل و بندگان شایسته خدا پناه برده‌اند، پناه می‌برم از شر خوابی که دیده‌ام و از شر شیطان رجیم. (الکافی، جلد 8، ص 142)

امام باقر (ع) می فرماید:

مَنْ‏ أَصَابَهُ‏ فَزَعٌ‏ عِنْدَ مَنَامِهِ‏ فَلْیَقْرَأْ إِذَا أَوَی إِلَی فِرَاشِهِ- الْمُعَوِّذَتَیْنِ وَ آیَةَ الْکُرْسِی‏

کسی که ناراحتی یا ترسی در خواب به وی دست دهد باید هنگامی که به خوابگاه خود رود معوذیتن و آیة الکرسی را بخواند.( شیخ صدوق‏، من لا یحضره الفقیه،ج‏1، ص 470)

بهترین ذکر برای رفع تعبیر خواب بد

علاوه بر آیات، ذکرهایی نیز برای شرایطی که خواب بد دیده می شود توصیه شده است که شامل:

تسبیح

شخصی از امام صادق (ع) سؤال کرد:

زنی است که شب در خواب، شخصی را به هراس می‏اندازد. امام فرمود به آن شخص بگو که:

تسبیحی بساز و سی و چهار بار اللَّه اکبر بگو و سی و سه بار سبحان اللَّه و سی و سه بار الحمد للَّه، و ده مرتبه بگوید:« لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ یُمِیتُ وَ یُحْیِی بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ لَهُ اخْتِلافُ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ وَ هُوَ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیر». (کلینی، دار الکتب الإسلامیة‌، ج‏2، ص 537.)

صدقه برای رفع تعبیر خواب های بد

حوادثی که بوسیله خواب از آن ها مطلع می شویم، قابل تغییر می باشد؛ یعنی ما می توانیم با پرداخت صدقه و نذر و نیاز به درگاه الهی از وقوع آن جلوگیری نمائیم زیرا وقوع همه حوادث و وقایع به اراده و اذن الهی وابسته است و لذا می توان با صدقه دادن توجه بیشتر خداوند متعال را جلب نمود چنانکه نقل شده که شخصی یهودی بر پیامبر (ص) گذشت و گفت:السام علیک، حضرت در جواب فرمود:علیک، اصحاب عرض کردند که این یهودی بجای سلام سام گفت و سام به معنی مرگ است؛ یعنی مرگ بر تو باد.

حضرت فرمود که:من هم همچنان بر او برگردانیدم، بعد از آن حضرت فرمود که:این یهودی را ماری سیاه در پشت گردنش می‏گزد، و او را می‏کشد بعد از آن یهودی رفت و در حالی که هیزم بسیاری جمع کرده بود بزودی برگشت آن گاه رسول خدا (ص) به وی گفت:هیزم را بر زمین بگذار، وقتی این کار را انجام داد دیدند که مار سیاهی در میان هیزم است و دندان خود را بر چوبی گذاشته حضرت فرمود:ای یهودی امروز چه عملی انجام داده ای؟ گفت:عملی نکرده ام مگر این هیزم را که برداشته‏ام و با من دو نان بود یکی را خوردم و دیگری را بر مسکینی تصدّق نمودم، پس حضرت فرمود که:به سبب آن نانی که صدقه داده خداوند بلا را از وی دفع نموده، و فرمود که:صدقه مردن بد را از آدمی دفع می کند. ( شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم‏، ج‏3، ص 212.)
دعا برای رفع تعبیر خواب های بد

خواب های بد اگر بخواهند تعبیر شوند و به قضای الهی هم رسیده باشند، با دعا و توسل می توانند تغییر کنند پس اگر خواب بدی دیدید، دعا کنید.

دعا

از امام کاظم (ع) نقل شده:

بر شما باد به دعا کردن، زیرا دعا و درخواست از خدا بلائی را که از مرحله‌قدر و قضا گذشته و جز امضای آن نمانده (یعنی تمامی اسباب آن فراهم شده، ولی هنور در خارج وجود پیدا نکرده) بر می‌گرداند. ( ترجمه تفسیر المیزان‏، موسوی همدانی، ج 2، ص 55.)

امام صادق(ع) می‌فرماید:

"دعا، قضای الهی را بر می‌گرداند، اگر چه قضای الهی محکم شده باشد. از این رو زیاد دعا کن که آن کلید هر رحمت و بر آوردن هر حاجت است". (ثقة الاسلام کلینی، الکافی، ج 2، ص 470.)

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین