پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:27 - 1400/09/20

دانستنی های طلایی درباره بیماری سینوزیت

کارگر آنلاین/سینوزیت بیماری شایع و آزاردهنده ای است و بسیاری از مردم گرفتار آن هستند و خیلی از آنها نیز به غلط تصور می کنند به این بیماری مبتلا شده اند.

سینوس ها، حفره های تو خالی و پر از هوایی هستند که درون آنها از مخاط پوشیده شده است. سید رضا چراغ زاده متخصص گوش، حلق و بینی و فلوشیپسینوزیت ودرمان آن بیماری های گوش استان گفت:سینوزیت های چرکی عارضه ایجاد می کنند و درمان سینوزیت های مزمن عمدتا جراحی است.

این پزشک با اشاره به اینکه سینوس ها، حفره های تو خالی و پر از هوایی هستند که درون آن ها از مخاط پوشیده شده است افزود:هرگاه سینوس ها به هر دلیلی ملتهب و متورم شوند، اصطلاحا سینوزیت گفته می شود. وی شایع ترین علل ایجاد سینوزیت را ویروس هایی مانند ویروس سرماخوردگی و ویروس آنفولانزا عنوان کرد و ادامه داد:آبریزش شفاف بینی، عطسه، سرفه های متداول، ترشحات پشت حلق و احساس پری در پیشانی از جمله علائم سینوزیت ویروسی است. چراغ زاده اضافه کرد:گرفتگی بینی، سرفه، بی قراری، ترشحات بینی و بوی بد دهان ازعلائم سینوزیت چرکی در کودکان است.

وی گفت:سینوزیت، اگر به صورت آلرژیک بروز کند، می تواند موجب قرمزی چشم ها و ورم پلک ها شود، که معمولا با درمان آلرژی برطرف می شود. چراغ زاده طول درمان سینوزیت حاد را 10 تا 14 روز و عفونت های مزمن را 3 تا 4 هفته عنوان کرد و گفت:درمان سینوزیت های مزمن عمدتا جراحی است. وی استراحت کافی، تغذیه مناسب، مصرف مایعات، استفاده از ماسک و کنترل آلرژی با درمان مناسب را از راه های پیش گیری از سینوزیت بیان کرد.

بیماری سینوزیت
پیشگیری و درمان سینوزیت

پیشگیری از سینوس:
برای اینکه در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و یا حملات حساسیت به سینوزیت دچار نشوید باید سینوسهای خود را در این مواقع مرتب پاک کنید و برای اینکار:
1-اگر مبتلا به حساسیت هستید از چیزهایی که باعث تحریک شما و شروع حساسیت و علائم آن می شود اجتناب کنید.
2-مرتب فین کنید و بینی خود را از ترشحات پاکیزه کنید.
3-مقادیر زیادی آب بنوشید تا ترشحات بینی شما رقیق بماند.
4-از مسافرتهای هوایی در مواقع ابتلا به سرماخوردگی و حساسیت پرهیز کنید و اگر مجبور به این کار هستید از اسپریهای ضد احتقان قبل از بلند شدن هواپیما استفاده کنید تا از انسداد سینوس و عدم تخلیه ترشحات آن جلوگیری شود.

می توان با استفاده از روشهایی خطر ابتلای به سینوزیت را کاهش داد. این موارد می تواند بخصوص در افرادی که مستعد سینوزیت هستند کمک کننده باشد.
-هوای منزل را مرطوب نگهدارید.
-از جارو برقیهایی که فیلتر کننده هوا دارند استفاده کنید.
-از حیوانات خانگی دوری کنید.
-مصرف سیگار را قطع کنید.
 راه های درمان سینوس:

درمان سینوزیت حاد
درمان این گروه از بیماران چندان دشوار نیست. اغلب مواقع درمان های ساده ای مانند تجویز مسکن، ضدالتهاب ها و قطره های بینی (این قطره ها نباید به طور مداوم مصرف شود و استفاده از آنها باید محدود و با نظر پزشک باشد) و آنتی بیوتیک ـ در صورت بودن عامل عفونی ـ کفایت می کند. شست وشوی مرتب سینوس ها نیز کمک کننده است.

فواید شست وشو با سرم
شست وشوی بینی با سرم یا آب نمک باعث پاکسازی ترشحات آلوده و مواد محرک از بینی می شود. به علاوه، شست وشو در مرطوب سازی سینوس ها و مجاری بینی نیز موثر است و مطالعات نقش آن را در بهبود کارکرد سلول های پاکسازی کننده بینی نشان داده است.

برای شست وشو می توان از یک سرنگ 30 سی سی یا بطری های پلاستیکی قابل فشرده شدن یا ظرف های مخصوص شست وشوی بینی که بی شباهت به قوری نیست، استفاده کرد. در صورت استفاده از سرنگ باید هر دو تا سه هفته آن را با یک سرنگ جدید جایگزین کرد تا باعث انتقال آلودگی و عفونت نشود. برای تهیه محلول شست وشو در منزل می توان یک تا یک و نیم قاشق چایخوری پر از نمک خالص را به حدود یک لیتر آب جوشیده خنک شده اضافه کرد. می توانید به این محلول یک قاشق چایخوری بیکربنات (بیکینگ پودر) هم اضافه نمود.

محلول تهیه شده در منزل یا سرم شست وشو باید در دمای اتاق نگهداری شود. این محلول ها حداکثر تا یک هفته قابل استفاده است و پس از آن باید دور ریخته شود. دست کم دو بار شست وشو در روز ضروری است. در صورتی که بیمار همزمان از سایر داروهای بینی مثل اسپری استفاده می کند، شست وشو باید حتما پیش از استفاده از دارو انجام شود، زیرا وقتی دارو روی مخاط تمیز اسپری شود تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت. مقدار مایع لازم برای شست وشو را باید داخل یک کاسه کوچک ریخت، زیرا سرنگ استفاده شده نباید هیچ وقت با ظرف اصلی محلول شست وشو یا سرم تماس پیدا کند. می توان برای گرم کردن سرم از مایکروفر استفاده کرد، اما باید مواظب بود محلول شست وشو داغ نشود.

بیماری سینوزیت
پیشگیری و درمان سینوزیت

برای شست وشو، سر خود را روی سینک دستشویی خم کنید و مایع را به داخل بینی بریزید. دقت کنید در این حالت جهت جریان مایع باید به سمت پشت بینی باشد، نه رو به بالا. بلعیدن غیرارادی اندکی از مایع شست وشو اشکالی ندارد. احساس سوزش جزئی در دفعات اول استفاده از محلول شست وشو طبیعی است.

درمان سینوزیت مزمن
در سینوزیت مزمن اغلب اوقات وجود یک عامل خارجی دیده می شود. پس باید این عامل خارجی برداشته شود. ابتدا برای بررسی از مجاری و حفره ها یک سی تی اسکن از سینوس درخواست می کنیم. راه دیگر تشخیصی که بسیار هم دقیق است، آندوسکوپی از مجاری است که در آن توسط دوربین بافت مخاطی و حفره ها به دقت بررسی می شود. این تصاویر اطلاعات خوبی به پزشک می دهد. در بیمارانی که دچار حساسیت به مواد آلرژن هستند، عامل ایجاد آلرژی باید حذف شود. اسپری بینی به شکل محدود و شست وشوی روزانه نیز کمک کننده است.

پرهیز غذایی و دارویی
طبیعی است افراد مبتلا به سینوزیت و آلرژی باید از مواد غذایی تحریک کننده و از خوردن داروهایی مانند آسپیرین پرهیز کنند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین