پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:10 - 1400/10/21

هزینه ایجاد هر شغل چقدر است؟

کارگر آنلاین/کارگر آنلاین/چندی پیش بود که وزیر رفاه از «ایجاد شغل با یک میلیون تومان» سخن گفت،‌ آیا با وضعیت فعلی چنین امری امکان پذیر است؟

زمانی که حرف از ایجاد اشتغال به میان می‌آید، اغلب افراد به هزینه و سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی فکر می‌کنند، اما آیا با هزینه کم هم می‌شود ایجاد اشتغال کرد؟

میزان سرمایه‌گذاری متوسط موردنیاز برای ایجاد یک شغل صنعتی از سال ۹۷ روند افزایشی به خود گرفته، به‌طوری‌که میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای هر شغل در بخش صنعت در سال ۹۶ معادل ۲۸۰ میلیون تومان بوده و در سال بعد این رقم به ۵۹۰ میلیون تومان رسیده و در سال ۹۸ کمی افزایش را تجربه کرده و به ۶۲۰ میلیون تومان رسیده است. اما در سال ۹۹ این امر دستخوش جهش قابل‌توجهی شده، به‌طوری‌که میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای هر شغل در حوزه صنعت در سال گذشته به یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان رسیده است.

ایجاد شغل با کمتر از یک‌میلیون در شهرک‌های صنعتی

حسن حاتمی، مدیرعامل شهرک صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: «میزان سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک شغل در شهرک صنعتی بستگی به طرحی دارد که قصد ایجاد شغل را در آن دارید. در شهرک صنعتی آذربایجان‌غربی در راستای کاهش هزینه‌های ایجاد شغل، طرحی را اجرا کرده‌ایم که در این طرح برای افرادی که قصد راه‌اندازی واحدهای کوچک را دارند زمین‌های ۷۰ تا ۸۰ متری با قیمت ۲۵۰هزار تومان برای هر متر در نظر گرفته شده که صرفا ۲۰درصد قیمت کل را نقدا پرداخت کرده و مابقی را به‌صورت اقساط پرداخت می‌کنند، یعنی افراد با پرداخت ۴میلیون تومان می‌توانند صاحب یک زمین ۸۰متری در شهرک صنعتی شده و کارگاه کوچک خود را راه‌اندازی کنند.»
ارزان‌ترین شغل‌ها در بخش تعاون

شرکت‌های تعاون، شرکت‌هایی هستند که با مشارکت حداقل هفت‌نفر تشکیل می‌شوند، درواقع افرادی که با هم آشنا هستند سرمایه‌های خود را درکنار هم قرار می‌دهند و با توجه به اینکه به‌راحتی شکل می‌گیرد افراد زیادی اقدام به راه‌ا‌ندازی آن می‌کنند. از همین‌رو بخش‌هایی همچون تعاون دارای هزینه پایینی در اشتغال هستند به‌طوری که هزینه ایجاد اشتغال در این حوزه نسبت به سایر بخش‌های یک‌سوم کمتر است

شغل‌های خانگی فقط با یک‌میلیون تومان

مشاغل خانگی یکی از مشاغلی است که می‌توان با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان آنها را راه‌اندازی کرد. از همین‌رو یکی از معیارهای مهم در ارزیابی موفقیت برنامه‌های توسعه در کشورها این نوع اشتغال است، زیرا در این حوزه اغلب زنان نیز می‌‌توانند ایفای نقش کنند و همین امر موجب دستیابی به سطح بالاتری از بهره‌وری نیروی انسانی می‌شود و از هدر رفتن منابع انسانی کشورها جلوگیری می‌کند.
 ۱۵ میلیارد تومان، حداقل سرمایه‌گذاری در معدن

ابراهیم‌علی مولابیگی، مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صمت گفت: «برای ایجاد اشتغال در حوزه معادن باید میزان سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵میلیارد تومان باشد. بنابراین اگر فردی قصد ایجاد اشتغال در این حوزه را دارد باید سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی انجام دهد.
 ۱۳۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای حوزه مسکن

توان اشتغالزایی بالا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بخش ساختمان است به‌طوری که این حوزه توانایی اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم را در جوامع دارد. در این راستا ایرج رهبر، عضو هیات‌مدیره انجمن انبو‌سازان عنوان کرد: «در شهر تهران برای ساخت یک ساختمان با حجم متوسط باید حداقل ۵۰درصد سرمایه کل را در آغاز کار سرمایه‌گذاری کرد
برای ایجاد شغل در بخش خدماتی چقدر باید هزینه کرد؟

یکی از مشاغلی که با تنوع و تعداد زیاد در همه جوامع وجود دارد، مشاغل خدماتی است. مشاغلی که با توجه به گسترش تکنولوژی و تغییر سبک زندگی شکل‌گرفته یا تغییر می‌کنند. کسب‌وکارهای خدماتی فواید فراوانی دارند و منبع بسیار خوب و مهمی برای کسب درآمد بیشتر یا حتی رشد و پیشرفت محسوب می‌شوند، به‌طوری که خیلی از کسب‌وکارهای موفق خدماتی هستند. برای برخی مشاغل خدماتی همچون راه‌اندازی یک کارگاه تولیدی کفش باید حداقل حدود ۳۵۰میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرد یا راه‌اندازی یک تولیدی پوشاک نیازمند ۳۵۰میلیون تومان سرمایه‌گذاری اولیه است.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین