پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:25 - 1400/11/24

فواید بسیار دائم الوضو بودن

کارگر آنلاین| یکی از راههای ارتباط با خداوند وضو است و وضوی دائم آثار و برکات زیادی بر زندگی دنیوی و معنوی انسان دارد که دانستن آنها انسان را ترغیب به دایم الوضو بودن می کند.

 انسان وقتی می خواهد در برابر خالق هستی که آفریننده تمام زیبایی ها است قرار بگیرد ظاهرش تمیز و پاکیزه باشد، و به وسیله وضو خود را از آلودگی و نجاسات پاک نماید و چرت و بی حالی را از بین ببرد، و با قلبی نورانی و ظاهری شاداب و با طراوت در محضر محبوب قرار گیرد.

  • خداوند می فرماید:«هر کسی وضویش را از دست بدهد و وضو نگیرد به من جفا کرده است و کسی که وضویش را از دست بدهد و دوباره وضو بگیرد و حداقل دو رکعت نماز نخواند بر من جفا کرده، هر کس وضویش را از دست داد، تجدید وضو کرد و دو رکعت نماز خواند و پس از آن دعا نکرد بر من جفا کرده است و هر کس وضویش را از دست بدهد و پس از آن وضو بگیرد و نماز بخواند دعا کند و از حوائج دنیا و آخرتش چیزی بخواهد و من اجابت نکنم، من به او جفا کرده ام و من خدای جفاکار نیستم».

*وضو نور است
وضو نور است و تداوم آن، باعث ارتقا به عالم قدس خواهد شد، بدان که این دستور با برکت، نزد بزرگان علم و عمل تجربه شده است، پس ای سالک کوی یار، بر تو لازم است که اولاً؛ همیشه آن را انجام دهی و ثانیاً همت عالی داشته باشی و پس از نماز، از خدای - تبارک و تعالی - آنچه را که باقی و جاودانه است بخواهی و از او به جز او را نخواهی زیرا آن کس که طعم محبت خدای را چشیده است غیر او را هیچ می انگارد
پس آن گاه که نماز را به پایان آوردی سر بر سجده نهاده و بگو:«اَللّهُمَّ ارزُقنِی حَلاَوَهَ ذِکرِکَ وَ لِقَائِکَ وَ الحُضُورِ عِندِک...»، خدایاً شیرینی یادت را به من بچشان، خدایا! دیدارت را روزی من بگردان، پروردگارا! توفیق حضورت را به من عنایت بفرما.
 
تصویر امام در حال وضو گرفتن
 
تصویر امام خمینی(ره)در حال وضو گرفتن

 
آنچه در عرفان عملی مهم است سه چیز است:
الف ) طهارت و دوام آن
ب ) همّت
ج ) استقامت
حالت سَراح داشته باشید یعنی همیشه «فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُّقْتَدِرٍ» باشید، انسان قرآنی باشید، بیهوده نگویید، بیهوده نشنوید چه اینکه «لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ» چون هر چه می گویید و می شنوید آن را مس می کنید.
*آثار طهارت
حضرت استاد(دام عزه) فرمودند:«اساتید ما می فرمودند:در طهارت دقت داشته باشید، قدمی عاشقانه بردارید و صادقانه بیایید تا اینها را بچشید، چند بار که شکار کنید به فهم اینها کمک می کند، یک جهش علمی پدید می آید و انسان می شود مصداق «إنَّ صَلَاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیَایَ وَ مَمَاتِی للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ» وقف خالص الهی می شود به سود و گداز می آید و افاضات و اشاراقات نصیبش می شود.
 *مراتب طهارت
حضرت استاد(دام عزه) فرمودند:«طهارت دارای مراتبی است، طهارت ظاهری و باطنی و هر یک نیز دارای درجاتی است به قول عارف شبستری:
«موانع چون در این عالم چهار است/ طهارت کردن از آن هم چهار است
نخستین پاکی از احداث و انجاس/ دوم از معصیت و ز شر وسواس
سیم پاکی ز اخلاق ذمیمه است/ که با آدمی همچون بهیمه است
چهارم پاکی سر است از غیر/ که اینجا منتهی می گرددش سیر
هر آن کو کرد حاصل این طهارت/ شود بی شک سزاوار مناجات»
 
 
فلسفه و فواید وضو چیست؟
1) آثار دنیوی وضو:
 سبب طول عمر:
رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم فرمود:
«یا انس اکثر من الطّهور یزید الله فی عمرک، و ان استطعت ان تکون بالّبل و النّهار علی طهارة فافعل، فانک تکون اذامت علی طهارة شهیداً»
ای انس:سعی کن طاهر و با وضو باشی که خداوند بر طول عمرت می افزاید، و اگر توانستی شب و روز با وضو باشی این کار را انجام بده، زیرا اگر در حال وضو از دنیا بروی پاداش و ثواب شهید را خواهی داشت.
 
برآورده شدن حاجت:
امام صادق علیه السلام فرمود:
« انّی عجبت ممّن باخذ فی حاجة و هو علی وضوء کیف لا تقضی حاجته».
من تعجب می کنم از کسی که دنبال حاجت و کاری است در حالی که با وضو است، حاجتش برآورده نشود!
 ثواب شهید:
 
رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم فرمود:
کسی که با وضو بخوابد، اگر در شب، مرگ به سراغش آمد، این شخص شهید از دنیا رفته است.
کسی که با وضو بخوابد بستر او برایش مسجد می شود، و خوابش (ثواب کسی را دارد که) به نماز مشغول است تا این که شب را به صبح رساند. و اگر کسی بدون وضوء خوابید بسترش برای او قبر خواهد بود و مانند مرداری می ماند تا صبح شود.
 
باعث زیادی رزق:
امام صادق علیه السلام فرمود:کسی که دوست دارد بر خیر و برکت منزلش بیفزاید هنگام غذا خوردن وضوء بگیرد.
سبب از بین رفتن غم و غصه.
رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم فرمود:وضو و (شستن دست و صورت) پیش از غذا باعث از بین رفتن فقر، و بعد از آن سبب از بین رفتن غم و غصه خواهد شد
 
 فرو نشاندن غضب:
رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم فرمود:زمانی که یکی از شما خشمگین گردید وضو بگیرد.
 
2) آثاربهداشتی وضو:
اما رضا علیه السلام فرمودند:خداوند سبحان امر به وضو کرده تا اینکه انسان وقتی در پیشگاه خداوند برای مناجات حق تعالی قرار می گیرد، طاهر و پاکیزه گردد و مطیع دستورات او باشد. و همچنین به وسیله وضو انسان را از پلیدی ها و نجاسات پاک می گردد، و نیز به سبب وضو، سستی و چرت از بین می رود و قلب برای نماز و حضور نزد حق تعالی پاک خواهد گشت.
 استاد صمدی آملی می فرماید:خداوند وقتی نماز را واجب کرد، دید که بندگانش آلوده اند لذا دستور داد که بندگان قبل از ورود به نماز، اوّل روشن گردند و سپس وارد منطقه روشنایی «صلوة» شوند...چون نماز پاک است و حقیقت آن تماماً طهارت است کسی که وضو ندارد وجودش تاریک است و کسی که تاریک باشد حق ملاقات با نماز را که نور است نخواهد داشت.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین