پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:52 - 1400/12/18

خانواده قربانی بزرگ این غفلت

کارگرآنلاین | این مهم که در سال گذشته به عنوان نگرانی های مقام معظم رهبری نیز بیان شد یکی از نقاط ضعف و غفلت اجتماع و خانواده ها است.

به گزارش کارگرآنلاین متاسفانه دغدغه ای که طی چند سال اخیر به هشدار تبدیل شده است و از سوی مقامات فرهنگی و اجتماعی اقدامات را شاهد نبوده ایم توجه نکردن به کاهش جمعیت و پیری جمعیت کشور در سالهای نه چندان دور است.

این مهم که در سال گذشته به عنوان نگرانی های مقام معظم رهبری نیز بیان شد یکی از نقاط ضعف و غفلت اجتماع و خانواده ها است. زن و شوهر با سرگرم کردن خود به اشتغال و بهانه تراشی هایی که ریشه در افکار تزریق شده غرب به فرهنگ اسلامی ایرانی دارد سعی دارند از مسئولیت فرزند داری و تربیت فرزندان فرار کنند.

چندی پیش مقام معظم رهبری در دیداری که با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند، بر روی برخی مسائل پیش تر گفته شده و نیز بعضی نکات جدید درخصوص رویکرد و عملکرد این شورا تاکیدات ویژه ای نموده و راهنمایی های لازم برای ادامۀ مسیر این شورا را با توجه به وظیفۀ خطیر آن و نیز تغییر دولت و متعاقباً تغییر ریاستِ شواری عالی انقلاب فرهنگی_که از این پس بنابرقانون برعهدۀ ریاست جمهوری خواهد بود_گوشزد فرمودند.

«آنچه مهم است این است که کشور ما با ظرفیّت طبیعی و با ویژگی جغرافیای سیاسی خود احتیاج دارد به یک جمعیّت بیشتر؛ علاوه بر این –همان طور که قبلاً هم گفته ایم- مسئله ی نمای جوان برای کشور یک مسئله ی اساسی و مهم و تعیین کننده است. آن ‌طوری که اهل علم و اهل تحقیق بررسی کرده اند و جوانب قضیّه را ملاحظه کرده اند و آمارها را مورد مداقّه قرار داده اند، ما اگر چنانچه با این شیوه ای که امروز داریم حرکت میکنیم پیش برویم، در آینده‌ ی نه چندان دور، یک کشور پیری خواهیم بود که علاج این بیماری پیری هم در حقیقت در دسترس نیست؛ حالا نه [ اینکه] در دسترس ما نیست،  [بلکه] در دسترس هیچ کس نیست؛ یعنی امروز کشورهایی که در دنیا دچار پیری شده اند و قدرت زاد و ولد خودشان را از دست داده اند، بدُشواری میشود گفت که راه علاجی برای حلّ این مشکل دارند. ما هم طبعاً با همین مشکل مواجه خواهیم شد؛ و نباید بگذاریم به اینجا برسد.»1392/8/6

این خطری که از سوی رهبری درمان ناپذیر عنوان شده است همان نقاط نادیده از سوی کشور است که با بی درایتی و سکوت خود از کنار آن گذشتند و در سالهای نزدیک شاهد فرو رفتن کشور در این مشکل خواهیم بود.

البته علاوه بر عملکرد نادرست مدیران و صاحبان اندیشه خود اعضای خانواده ها نیز دستخوش دام افکنی های غرب شده اند و گوش به نوای فریبکارانه دشمن داده اند.

حجه السلام قرائتی در برنامه درس هایی از قرآن برنامه دشمن برای فرزند آوری را اینگونه شرح داده و تأکید کرد: حدیث داریم که اگر هر وقت یک چیزی به سمت شما آمد، و نمی‌دانید حق چیست، باطل چیست! «فعلیکم بالقرآن» با قرآن متر کنید که این حق است، یا حق نیست. حالا! قرآن راجع به بچه‌دار شدن چه می‌گوید؟ می‌گوید: یادتان نرود، «إِذْ کُنتُمْ قَلِیلًا» شما جمعیتتان قلیل بود، کم بود. «فَکَثَّرَ‌کُمْ» (اعراف/86) جمعیت شما را بیش‌تر کردیم. این یعنی چه؟ یعنی کثرت جمعیت یک ارزش است.

وی در ادامه با ارائه بحث عدم ارتباط میان تعداد فرزندان و تربیت آن‌ها گفت: حرف‌های دروغی  در این رابطه می‌زنند و شعارهای دروغ می‌دهند، یکی از شعارهای دروغ این بود که انسان اگر اولاد کمتری داشته باشد، به تربیتش می‌رسد، که این دروغی بزرگ است؛ یک آمار علمی به ما بدهید که کسی که چند بچه دارد به تربیت آن‌ها نمی‌رسد؛ یک آمار به ما بدهید که این نکته درست است؛ بسیارند افرادی که بچه‌های زیادی داشته‌اند و افراد نیکوکاری به جامعه تحویل داده‌اند؛ همچنین افرادی داریم که بچه‌های کمی دارند و آن‌ها را تربیت درستی نکرده‌اند.
حجت‌الاسلام قرائتی تصریح کرد: می‌گویند نان از کجا بیاوریم بخوریم، یعنی واقعاً ایران مشکل نان دارد؟ ما نتوانستیم از طبیعت خوب استفاده کنیم. حدیث داریم کسی که آب دارد و خاک هم دارد باز هم گندم می‌خرد، نفرین شده است «من وجد ماءً» «ماء» یعنی آب! «تراب» یعنی خاک! «من وجد ماءً و ترابا» کسی که آب دارد، خاک هم دارد، «ثم افتقر» می‌رود و گندم می‌خرد، «فابعده الله» (وسائل الشیعة، ج‏17، ص41) مشکلش ایمان است.
وی تصریح کرد: هجرت از روستا به شهر، کنار گذاشتن کارهای تولیدی و شغل‌های سرپایی کاذب! شغل کاذب! مصرف بی‌خود! صرفه جویی نکردن، خیلی جاها ولخرجی می‌کنیم.

مواردی که در صحبت های مقام معظم رهبری اشاره شد و حجه السلام قرائتی آن را بازگو کرد همان نکات است که جوانان و متاهلان باید به آن توجه کنند و از بهانه تراشی هایی که دشمن و علی الخصوص شیطان مسبب آن است خودداری کرده و خانواده خود را از این وظیفه دینی مطلع کنند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین