پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00006:47 - 1401/01/25

چاره‌جویی بازنشستگان از مجلس؛ تشکیل «کمیته تخصصی مطالبات»

کارگر آنلاین | بازنشستگان خواستار راه‌اندازی نهاد تخصصی مسئول رسیدگی به حقوق شده و به مجلس ترکیب این کمیته را پیشنهاد داده‌اند.

به گزارش کارگر آنلاین ، وضعیت آشفته صندوق‌های بازنشستگی و اجرایی‌نشدن تمام وعده‌های همسان‌سازی حقوق بازنشستگان وضعیت زندگی بسیاری از بازنشستگان را با مشکل مواجه کرده است. 

در چنین شرایطی جمعی از بازنشستگان کشور با راه‌اندازی کارزاری که بیش از ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر آن را امضا کرده‌اند از رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس خواسته‌اند کمیته تخصصی پیگیری مطالبات بازنشستگان را راه‌اندازی کند. 

بازنشستگانی که این کارزار را امضا کرده‌اند، مجلس را خطاب قرار دادند و آنها را به کوتاهی در مورد رسیدگی به حقوق خود متهم کرده‌اند و یادآور شده‌اند که عملکرد مجلس موجب ناامیدی و دلسردی آنها شده است. 

به همین دلیل بهترین راهکار ممکن را اصلاح این وضعیت از طریق راه‌اندازی نهاد تخصصی مسئول رسیدگی به حقوق خود دانسته‌اند و به مجلس ترکیب این کمیته را پیشنهاد داده‌اند.  

در متن این کارزار آمده است: 

«احتراما همانگونه که استحضار دارید جمعیت بازنشستگان کشور اعم از تامین اجتماعی، لشکری و کشوری که مشترک صندوق‌های بازنشستگی ۱۸گانه می‌باشند. حدود ۶ میلیون نفر است که با خانواده تحت پوشش، جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر یا یک‌چهارم از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند و رسیدگی به امور تقنینی و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با آن‌ها در صندوق‌های بازنشستگی و وزارتین مربوط طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در حوزه وظایف و فعالیت کمیسیون اجتماعی مجلس قرار دارد. 

متاسفانه مجلس محترم و به‌ویژه این کمیسیون تا به حال فعالیت قابل‌توجه و ثمربخشی در راستای توجه به امور معیشتی، درمانی و رفاهی بازنشستگان کشور از خود بروز نداده و عملکرد کنونی باعث دلسردی و نومیدی این اقشار فرهیخته و سالمند را از نحوه فعالیت نمایندگان محترم مجلس که نماینده و وکیل ملت محسوب می‌شوند فراهم نموده است. 

با عنایت به اینکه انتخابات مجلس دوازدهم در سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و بازنشستگان در این زمینه جهت تنویر افکار عمومی و ترغیب مردم جهت شرکت حداکثری در انتخابات مشارکت بسیار فعالی خواهند داشت، به منظور انجام فعالیت ثمربخش و موثر جهت امور قانونگذاری و نظارت بر عملکرد صندوق‌ها و رسیدگی به امور متنوع بازنشستگان کشور تشکیل و سازماندهی (کارگروه یا کمیته تخصصی امور بازنشستگی) در آن کمیسیون محترم در سال ۱۴۰۱ بسیار ضروری خواهد بود. 

برای تحقق تشکیل و ساماندهی این کمیته تخصصی ترکیب مناسبی از اعضای کمیسیون اجتماعی، اساتید و صاحب‌نظران حوزه تامین اجتماعی و همچنین حداقل ۱۱ نفر از بازنشستگان متخصص، مجرب و مبرز (۳ نفر از بازنشستگان مشترک سازمان تامین اجتماعی، ۳ نفر از بازنشستگان مشترک صندوق بازنشستگی کشوری، ۳ نفر از بازنشستگان مشترک سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و ۲ نفر از بازنشستگان سایر صندوق‌ها) می‌توانند ساختار و کیفیت کار این کارگروه تخصصی را پایه‌ریزی و به وضعیت مطلوب هدایت کنند تا امور بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی از طریق ارائه و بررسی طرح‌ها و لوایح مرتبط و همچنین نظارت بر فعالیت‌ها و عملکرد صندوق‌های تامین اجتماعی ارتقا یابد.» 

انتهای پیام/

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین