پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:30 - 1401/01/27

اهدای خون در بارداری و شرایط ممنوع برای زنان

کارگر آنلاین| برخی از خانم ها به طور منظم خون اهدا می کنند. اما باید بدانند اهدای خون شرایط خاصی برای زنان دارد و این کار برای سلامت بعضی از آن ها مضر است.

چرا خانم های باردار نمی توانند خون اهدا کنند؟

بدن در دوران بارداری خون زیادی را تولید می کند و علت این است که بدن با انجام این کار می خواهد جنین را تغذیه کند بنابراین اگر به خاطر خون زیادی که در بدن تولید می شود، به سمت اهدای خون بروید؛ یعنی خود و فرزندتان را تحت فشار قرار داده اید.

هیچ دلیل واضح و مشخصی برای اهدا نکردن خون برای خانم ها وجود ندارد اما کم خونی یک نگرانی بزرگ در دوران بارداری محسوب می شود و اهدای خون ممکن است این وضعیت را بدتر کند.

انتقال خون بارداری

همچنین ممکن است که پزشک تا پایان دوره شیردهی هم به شما اجازه اهدای خون ندهد. خانم ها بعد از زایمان باید یک دوره 9 ماهه اضافه تر صبر کنند تا اجازه اهدای خون داشته باشند.

اگر بعد از این دوره بازهم شیردهی داشتید، پزشک از شما می خواهد که باز هم صبر کنید تا دوره شیردهی به اتمام برسد و احتمالا بعد از آن، اجازه اهدای خون به شما خواهد داد زیرا نوزاد شیرخواره شما فقط وابسته به شیر مادر است و تمام مواد مغذی را از آن دریافت می کند بنابراین اهدای خون ممکن است باعث اختلال در روند رشد کودک باشد اما کسانی که شیر نمی دهند و بدنشان به اندازه کافی آهن دارد، می توانند بعد از گذشت دوره 9 ماهه بعد از زایمان، با اجازه پزشک خون اهدا کنند.

در بعضی از کشور ها هم شش ماه بعد از زایمان به مادر اجازه اهدای خون می دهند اما حتماً باید شرایط مادر تحت نظر باشد. حتی بعضی از خانم ها نیاز دارند که برای زایمان خون هم بگیرند و به بعضی از آن ها قبل از زمان خون تزریق می شود.

البته که شاید اهدای خون آسیب شدیدی به مادر و نوزاد وارد نکند اما از آنجایی که هدف ما سالم نگه داشتن وضعیت مادر و فرزند به بهترین شکل ممکن است، به همین دلیل توصیه می کنیم که اهدای خون را در دوران بارداری انجام ندهید.

شرایط اهدای خون زنان
چه خانم های دیگری در این لیست قرار می گیرند؟

اگر احساس می کنید که سالم هستید و می توانید خون اهدا کنید، دست نگه دارید. در این قسمت لیستی را به شما معرفی می کنیم که شامل افرادی است که نمی توانند خون اهدا کنند. پس اگر شرایط زیر را دارید، اهدای خون انجام ندهید:

  •     اگر باردار هستید.
  •     اگر سرما خوردید یا سرفه می کنید.
  •     اگر در حال مصرف آنتی بیوتیک هستید.
  •     اگر در طی دو هفته گذشته به عفونت مبتلا شده اید.
  •     اگر هرگونه تتو یا درمان زیبایی در چهار ماه گذشته روی بدن خود انجام داده اید.
  •     اگر خودتان و یا اعضای خانواده سابقه ابتلا به بیماری CJD را دارید.
  •     اگر هرگونه درمانی برای بارداری یا باروری انجام داده اید.
  •     اگر به هموفیلی یا مشکلات مربوط به انعقاد خون دچار هستید.

لیست افرادی که نمی توانند خون اهدا کنند، بسیار بلند بالاتر است اما می توان از بعضی از آن ها صرف نظر کرد. زیرا اهدای خون هم مسئله مهمی محسوب می شود اما در مورد خانم های باردار این گونه نیست، باید گفت از آنجایی که می توانند بعد از گذشت دوره بارداری اهدای خون انجام دهند، توصیه می شود که در این دوران دست نگه دارند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین