پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:45 - 1401/02/14

زیارت کنید، سالم تر بمانید

کارگرآنلاین | پژوهشگر علوم اسلامی زیارت را موجب سلامتی معنوی انسان دانست و افزود: زیارت موجب می شود زائر سعی کند خود را به مطلوب و محبوب خود نزدیک کند و از او در معارف و اخلاقیات تبعیت کند.

به گزارش کارگرآنلاین در دومین روز کنگره بین المللی امامزادگان در سالن شهدای ارتش اصفهان، خانم دکتر طلعت حسنی به بیان بخش هایی از مقاله خود پیرامون جایگاه معنوی زیارت در سلامت انسان پرداخت و گفت: این موضوع از موضوعات مورد توجه پژوهشگران جهان در حیطه بررسی رابطه انسان و دین است، زیرا انسان معاصر پس از نا امیدی از مادی گری و اتکا به خود به سوی معنویات و معارف الهی رو کرده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ابعاد سلامت، سلامت معنوی است و منشأ پیدایش این مفهوم اعتقاد به مردود بودن انسان تک ساحتی در مکتب اومانیست و اثبات غلط بودن نگاه مادی گرایانه به زندگی است؛ در واقع به میزان پاسخگویی معقول و منطقی به نیازهای روحانی سلامت روحی گفته می شود.

این پژوهشگر علوم اسلامی تصریح کرد: زیارت در لغت به معنای گرایش به یک مطلوب و عدول از غیر آن است، در اسلام زیارت دو دسته است، زیارت از قبورعلما، بستگان و شهدا و دسته دیگر زیارت بقاع متبرکه پیامبران و اولیاء الهی و به طور کلی اهداف زیارت در سه هدف است، ارتباط با خدا و تقرب الی الله، الگو پذیری از زیارت شونده و زنده نگه داشتن افکار و اهداف بزرگانی که زیارت می شوند در بین بشریت است.

 

آثار اجتماعی زیارت

 دکتر حسنی در ادامه ابراز داشت: تقویت روحیه اجتماعی از طریق ارتباطات موجود، مبارزه با ظلم و ستم، تقویت روحیه قدر دانی، تولی و تبری و روحیه شهادت طلبی و پیوند معنوی حسی و محبت پیدا کردن نسبت به معنویات از آثار زیارت است، از آنجایی که در زیارت احساس وجود محبت ما بین زائر و زیارت شونده و حس پذیرش و پاسخگویی به محبت وجود دارد می توان زیارت را موجب سلامت روانی دانست.

وی ضمن تأکید بر سعی نمودن عاشق برای نزدیک شدن بر مواضع معشوق گفت: زیارت موجب می شود زائر سعی کند خود را به مزور نزدیک کند و همین مطلب موجب می شود زائر سعی کند خود را اصلاح و نقاط ضعف معنوی خود را بر طرف کند و این خود موجب سلامت روحی و ارتقای نشاط معنوی می شود.

این پژوهشگر علوم اسلامی در پایان تصریح کرد: یکی از مشکلات امروزی جوانان بی هویتی و نداشتن هدف و سردرگمی است که علت آن نبود مفهوم در زندگی جوانان است که در زیارت این مشکل برطرف می شود زیرا معنویت و رسیدن به کمال معنوی در زیارت به عنوان هدف و مفهوم مطرح می شود

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین