پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:37 - 1401/02/17

کاهش التهابات بدن در روزه داری اسلامی

کارگرآنلاین | رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به فواید روزه داری اشاره کرد و گفت: روزه‌داری اسلامی با کاهش پدیده‌ های التهابی زیان‌بار و نیز تنظیم پاسخ‌های ایمنی در بدن توام می‌شود.

به گزارش کارگرآنلاین، دکتر فریدون عزیزی روز اظهار داشت: فعالیت سلول‌ های ایمنی و ترشح عواملی مانند ایمونوگلوبولین‌های مخاطی در روزه‌داری افزایش می‌یابد.  
وی ادامه داد: در این زمان، نخوردن غذا بدن انسان را در مقابل استرس‌ها مقاوم می‌کند و هنگام خوردن غذا پدیده ترمیم بافت‌ها و رشد سلولی رخ می‌دهد و در مجموع با واکنش‌های مفید و تقویت سیستم ایمنی مقاومت در مورد بیماری‌ها حاصل می‌شود.
 
عزیزی ادامه داد: روزه‌داری اسلامی و سایر روزه‌داری‌های متناوب که حداکثر زمان نخوردن غذا در آنها کمتر از ۲۴ ساعت است، هیچ گونه ضعف و کاهشی در فعالیت‌های بدن، کمی مقاومت در مقابل استرس‌ها و نیز افزایش ابتلا به بیماری‌های مختلف را ایجاد نمی‌کنند. بلکه در بسیاری موارد کاهش پدیده‌های التهابی و استرس را سبب شده و مقاومت نسبی در مورد ابتلا به بیماری‌ها ایجاد می‌کند.
 
وی گفت: با تغییرات مفیدی که در سطح سلول‌ها و بافت‌های بدن رخ می‌دهد و کاهش پدیده‌های التهابی و مقاومت در مقابل استرس، فرد روزه‌دار وضعیت بهتری از افراد دیگر در برابر بیماری کرونا خواهد داشت ولی نمی‌توان کلمه پیشگیری را به کار برد. زیرا پیشگیری از بیماری باید از طریق واکسیناسیون، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌های اجتماعی، شستشوی مکرر دست‌ها، پرهیز از نزدیک شدن به بیماران کرونایی و رعایت کلیه توصیه‌های بهداشتی انجام شود.
 
عزیزی، نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در فاصله افطار تا سحر، کاهش مصرف چای، قهوه و مواد شیرین، استفاده کافی از میوه‌ها و سبزیجات، مرطوب نگهداشتن محیط منزل و حضور کمتر در فضاهای گرم و خشک را از مهمترین توصیه ها به روزه داران اعلام کرد.
 
وی ادامه داد: متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که شروع افطار با نوشیدنی‌های گرم، نان، پنیر، گردو و مواد غذایی طبیعی شیرین باشد و پس از مدتی می‌توان شام را که یک غذای معمولی سالم است، شروع کرد.  
 
عزیزی ادامه داد: خوردن مواد شیرینی غیرطبیعی مانند کیک، زولبیا بامیه باید حذف شود یا به حداقل برسد و از مواد غذایی دیرهضم مانند مواد غذایی سرخ شده و چرب و نیز غذاهای پرحجم پرهیز شود.  
 
وی تاکید کرد که پرخوری سبب تغییرات مضر متابولیک می‌شود و حتما باید از آن دوری شود. آب و مایعات مفید، سبزیجات و میوه‌ها پس از افطار بسیار ضروری است.
 
رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به روزه داران توصیه کرد که سحری حتما میل کنند تا از بروز واکنش‌های مضر در بدن جلوگیری شود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین