پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:19 - 1401/02/27

آیا نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می‌کند؟

کارگر آنلاین| شواهد نشان می‌دهند که نوشیدن آب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. البته باید بدانید که موضوع پیچیده‌تر از چیزی است که تصور می‌شود. برای کاهش وزن باید کارهای متعددی همزمان انجام شوند، ولی قابل انکار نیست که آب نیز نقش مهمی در این زمینه دارد. همه می‌دانند که آب برای زندگی بشر از اهمیت بالایی برخوردار است. آب نقش تنظیم کننده‌ی دمای بدن، حفظ سطح خون در بدن و همچنین انتقال مواد غذایی به سلول‌ها را بر عهده دارد.

علیرغم دانستن این موضوع که آب برای بدن حیاتی است، با این حال روزانه تعداد زیادی از انسان‌ها به خاطر کمبود آب بدن خود دچار وضعیت حاد می‌شوند.

در حال حاضر تعداد انسان‌هایی که دچار افزایش وزن هستند، در دنیا رو به افزایش است و به همین ترتیب افراد زیادی تلاش دارند رژیم کم کالری و یا رژیم‌های خاص مربوط به کاهش وزن را دنبال کنند. بیش از ۷۳ درصد از بزرگسالان ایالات متحده دچار اضافه وزن هستند و ۴۲ درصد آن‌ها با چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند. چاقی بیماری‌های فراوانی به همراه دارد و اگر بتوان با چیزی مانند آب بر آن غلبه کرد، کمک بزرگی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

زمانی که فرد تصمیم می‌گیرد وزن خود را کاهش دهد، مهم‌ترین عامل حفظ تعادل انرژی است. انرژی ورودی به بدن شامل خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی است که فرد مصرف می‌کند و انرژی خروجی نیز همان نرخ سوخت‌وساز انرژی در بدن، میزان ورزش و دیگر فعالیت‌ها است. خبر خوب این است که آب نقش مهمی در این زمینه دارد. آب خالی از کالری است، بنابراین جایگزین کردن آن به جای دیگر نوشیدنی‌ها کمک بزرگی برای کاهش وزن محسوب می‌شود. نوشیدن آب باعث می‌شود فرد احساس پُر بودن کرده و کمتر احساس گرسنگی کند و نتواند خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های دیگر را مصرف کند.

نوشیدن آب احساس تشنگی را برطرف می‌کند؛ در برخی موارد احساس تشنگی با احساس گرسنگی تداخل پیدا می‌کند و تشنه نبودن باعث می‌شود فرد به اشتباه کالری اضافی وارد بدن خود نکند.

یکی از راهکارهای کاهش وزن ورزش کردن است. بسیاری از افراد به خاطر خستگی ناشی از مصرف کم آب نمی‌توانند به میزان لازم ورزش کنند و به این ترتیب می‌توان گفت تشنه نبودن در طول روز می‌تواند باعث افزایش میزان ورزش و در نتیجه کاهش وزن شود.

اخیراً مطالعه‌ای به مدت ۱۲ ماه بر روی ۱۷۳ زن نیز انجام شده که نتایج قابل توجهی داشته است. محققین در این مطالعه دریافته‌اند که حتی با در نظر نگرفتن دیگر عوامل، زنانی که بیشتر آب نوشیده‌اند بیشتر در کاهش وزن خود موفق بوده‌اند.

برای اینکه بیشترین بهره را از نوشیدن آب در جهت کاهش وزن ببرید، بهتر است آن‌را زمانی که گرسنه هستید و قبل از غذا خوردن بنوشید.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین